name | autoweek.cz

Renault Fluence

Renault Fluence

20.12.2009 | Vladimír Rybecký | Nové modely

První novinkou automobilového trhu v roce 2010 se stane elegantní čtyřdveřový sedan Renault Fluence, představený na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu. Českou premiéru měl tento automobil v pražské restauraci SOHO bezprostředně před vánočními svátky za účasti Santa Klause.

Renault Fluence je tak trochu návratem ke kořenům - tradičně koncipovaným sedanem. Fluence je větší než Mégane ale menší než Laguna. Fluence byl vyvinut především s výhledem na prodej v zemích, v nichž sedany na trhu kralují, tedy Rusku, Turecku a jinde na východě Evropy, nicméně se počítá s jeho prodejem i v západní Evropě, zejména tam, kde se sedany rovněž prodávají, jako ve Francii, Španělsku a Itálii.

Fluence se hlásí ke kompaktní modelové řadě Mégane, protože v nabídce Renaultu nahrazuje Mégane sedan, dosud vyráběný v Turecku, ale v mnoha ohledech z této řady vybočuje. Fluence sdílí společnou platformu s korejským vozem Samsung SM3, která ovšem samozřejmě vychází z alianční plošiny Renault-Nissan C, použité i u Mégane. Přední náprava typu McPherson je převzata z Mégane II. generace, zatímco zadní náprava se zkrutnou příčkou pochází z kompaktního sedanu Nissan Sentra.

Fluence vzešel ze dvou paralelních vývojových projektů - výsledkem toho druhého byl další kompaktní sedan Samsung SM3 nové generace, který se představil už na jaře 2009 na autosalonu v Soulu. Na projektu pracovalo 400 inženýrů v Japonsku u Nissanu, Koreji u Samsungu a Francii u Renaultu. Mezinárodní spolupráci završila turecká firma Oyak Renault, která Renault Fluence vyrábí v moderním závodě v Burse, pověstném jak vysokou kvalitou, tak ekonomičností produkce.

Globálnost produkce se projevila i v tom, že byl vůz podroben extrémním zkouškám v chladu na Sibiři, v horku na Saúdské poušti a v Austrálii a na nekvalitních silnicích v Rumunsku. Důležitou roli v testech ale sehrálo i vývojové středisko Samsungu v Koreji.

Na tomto základě byl vytvořen automobil široký 1809 mm a dlouhý 4620 mm (Mégane hatchback je dlouhý 4295 mm a kombi Grandtour 4559 mm) při dlouhém rozvoru 2702 mm (Mégane hatchback má 2641 mm, Grandtour 2703 mm), vytvářejícím velmi prostorný interiér. K tomu přidává zavazadlový prostor 496 l se standardně dodávaným plnohodnotným náhradním kolem resp. 530 l bez rezervy. Ten lze zvětšit sklopením zadních asymetricky dělených sedadel a využít prostor s prakticky rovnou podlahou.

Pro Fluence je připravena škála dvou zážehových motorů (1,6 l a 2,0 l) a pěti verzí vznětového turbodieselu 1,5 dCi. Z nich byly pro nabídku na českém trhu zvoleny zážehový 1,6 l o výkonu 81 kW a dvě verze 1,5 dCi se 63 a 78 kW, které vynikají kombinovaných spotřebou pouhých 4,5 l/100 km a prodlouženým servisním intervalem na 30 000 km.

Elegantní sedan s moderním splývavým designem svými rozměry poněkud převyšuje kompaktní segment a je mnohem více rodinným sedanem takřka střední třídy.

Elegance stylu se přenáší i do interiéru, který se svým uspořádáním vzdaluje zvyklostem Renaultu a mnohými detaily potvrzuje svůj asijský původ. Na rozdíl od Mégane jsou hlavní přístroje tradiční analogové a soustředěné za volantem. Množství praktických odkládacích prostor, stejně jako nabídka mnohých technických vymožeností, jako např. bezklíčkové otevírání a spouštění či navigace Carminat Tom-Tom (ta komunikuje i v češtině) ale jsou typické pro vozy Renault.

Základní úroveň výbavy Confort zahrnuje mj. šest airbagů (dvě čelní, dva boční a dva hlavové), ESP/ASR, tempomat, palubní počítač, radio s přehrávačem CD/MP3, klimatizaci či centrální zamykání a elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu. Takto bohatě vybavená verze Fluence Confort s motorem 1,6 16V bude stát 299 900 Kč (v případě financování prostřednictvím Renault Finance dokonce jen 279 900 Kč).

Od Fluence nebude odvozena jiná verze karoserie, protože roli kompaktního kombi v nabídce Renaultu zastává Mégane Grandtour.

V roce 2011 se začne prodávat rovněž varianta Fluence Z.E. s elektrickým pohonem, který se ve formě konceptu rovněž představil ve Frankfurtu. V této podobě se ale Fluence odlišuje nejen designem, ale i tím, že je ještě mnohem delší - 4820 mm. Vyrábět se bude rovněž v turecké Burse. Tento vůz by se měl objevit i v USA, kde pro něj už začala budovat potřebné zázemí společnost Better Place.

Jméno Fluence nesl už koncept dvoudveřového čtyřmístného kupé, které Renault předvedl v roce 2004. Ten ale kromě podobné délky 4600 mm s touto sériovou novinkou neměl nic společného.