name | autoweek.cz

Škoda Kodiaq - mírná modernizace pro nový impuls

Škoda Kodiaq - mírná modernizace pro nový impuls

05.07.2021 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Po nezvykle dlouhé době prošlo SUV Škoda Kodiaq modernizací mající jediný cíl - pokračovat ve veleúspěšném prodeji se širokou nabídkou variant. Nový Kodiaq nepřináší radikální změny, ale velké množství drobných vylepšení. Do nabídky motorů přišel nový 2,0 TSI pro sportovní verzí Kodiaq RS.
Škoda neměla důvod Kodiaq dramatické měnit. Tohoto SUV se od uvedení na trh už prodalo 624 000 kusů a stále je jedním z nejprodávanějších vozů ve svém segmentu, byť v něm konkurence notně narostla. Nezbytná modernizace přichází po neobvykle dlouhé době pěti let od představení vozu. Během let se tento bestseller z Kvasin prakticky neměnil, ale postupně se rozšiřovala nabídka variant, takže dokázal oslovovat stále další skupiny zákazníků.
 
Z nabídky mizí off-roadově orientovaná varianta Scout, o níž byl mezi kupujícími nejmenší zájem. To ovšem neznamená, že by se vytratily technické doplňky vylepšující schopnosti překonávání terénních překážek včetně režimu off-road ve verzích s pohonem všech kol.
 
Detaily znamenající velkou proměnu vzhledu
Kodiaq lze i nadále objednat též jako sedmimístný a ani modernizace nic nezměnila na obrovském zavazadlovém prostoru, který má u pětimístné verze 835 l a po sklopení zadních sedadel 2065 l.
 
Kodiaq dostal výraznější výraz se šestihrannou maskou chladiče s užšími světlomety, nyní standardně vybavenými technologií LED, přičemž poprvé jsou k dispozici také full Matrix-LED světlomety. Zadní LED svítilny dostaly novou grafikou. Zvětšený zadní spoiler nejen optimalizuje aerodynamiku, ale také přispívá k dynamičtějšímu vzhledu.
 
Vylepšení doznal i interiér s digitálním kokpitem tvořeným 10,25“ displejem v roli přístrojového panelu. Volanty byly přepracovány a dostaly nové ovládací prvky. U výbav Ambition a Style jsou za příplatek k dispozici ergonomická sedadla s ventilací a masážní funkcí, pro verzi RS jsou připravena sportovní sedadla. Čalounění sedadel je vyrobeno z udržitelných recyklovaných materiálů.
 
Multimediální systém dostal rychlejší procesor a grafiku ve vysokém rozlišení. Dotyková obrazovka 9,2“ má integrovanou SIM kartu a je nyní trvale on-line. Obsluhu zjednodušily přidané mechanické ovladače. Jako v jiných koncernových modelech i v Kodiaqu se používají pouze rozhraní USB-C. Ty sice umožňují vyšší přenos dat, nicméně většina uživatelů pro ně potřebuje redukci.
 
Žádná hybridizace, i nadále turbodiesely
Ani modernizace ovšem nepřinesla žádnou variantu hybridního pohonu, dokonce ani mild-hybrid. Základ nabídky i nadále tvoří turbodiesely, představující 57 % z dosavadního objemu prodeje.
 
Zážehové motory nové generace Evo koncernu Volkswagen jsou úspornější a produkují méně emisí. Čtyřválec 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k), vybavený aktivní deaktivací dvou válců ACT, je jako jediný kombinován s pohonem předních kol a přímo řazenou šestirychlostní převodovkou, za příplatek se dodává i automatická převodovka DSG. Ta je společně s pohonem všech kol součástí standardní výbavy u motoru 2,0 TSI o výkonu 140 kW (190 k). Turbodiesel 2,0 TDI, s technologií Twin Dosing, kde dochází k vstřikování AdBlue před dva SCR katalyzátory řazené za sebou, se dodává ve verzích s výkonem 110 kW (150 k) nebo 147 kW (200 k) a kombinuje se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG a pohonem všech kol.
 
Nový motor pro Kodiaq RS
Novinkou je pohonná jednotka 2,0 TSI sportovní špičkové verze RS. Přestože mají vznětové motory v modelu Kodiaq stále vysoký podíl více než 65 %, byl turbodiesel ve verzi RS nahrazen zážehovým dvoulitrem z Octavie RS poskytujícím 180 kW (245 k) a 370 N.m. Motor 2,0 TSI je nejen o trochu výkonnější, ale také o 60 kg lehčí. Točivý moment se přenáší prostřednictvím sedmistupňové převodovky DSG a pohonu všech kol. Standardní je adaptivní nastavení tlumičů.
 
Díky většímu výkonu a nižší hmotnosti má nová Škoda Kodiaq RS, představující dosud 11 % objemu prodeje, dynamičtější projev. Nová šestihranná maska chladiče s dvojitými lamelami, lišty kolem bočních oken a střešní ližiny jsou u verze RS v černé lesklé barvě. Specifický nový přední nárazník je lakovaný v barvě vozu a standardně se dodávají Matrix-LED světlomety. Nová 20" kola z lehké slitiny Sagitarius mají aerodynamické kryty. V interiéru RS je virtuální kokpit, čalounění sedadel a výplní dveří je z mikrovláknem Suedia v černé barvě.
 
Asistovaná jízda 2.0 sdružuje asistenční systémy na bázi radaru a kamery a údaje z navigace
Asistenční systémy se rozšířily o proaktivní ochranu cestujících i pro případy nárazu zezadu. Asistovaná jízda 2.0 je k dispozici ve dvou verzích sdružujících podle verze  sedm nebo osm asistenčních systémů.
 
Asistovaná jízda 2.0 zahrnuje prediktivní tempomat zpracovávající kromě údajů kamery v čelním skle i data z navigačního systému a s předstihem upravuje rychlost např. před zatáčkami nebo podle rychlostních limitů. Součástí prediktivního tempomatu je funkce Stop&Go. S automatickou převodovkou DSG systém dokáže vůz samočinně zastavit a jestliže stání nepřekročí dobu 3 s zajistí opětovný automatický rozjezd.
 
Součástí Asistované jízdy 2.0 je vylepšená verze rozpoznávání dopravních značek, adaptivní vedení v jízdním pruhu, asistent změny jízdního pruhu, automatické parkování, asistent při jízdě v koloně a nouzový asistent. Asistovaná jízda 2.0 Top nabízí navíc panoramatický kamerový systém. Asistovaná jízda pomocí Detekce držení volantu minimálně každých 15 s kontroluje, zda má řidič neustále ruce na volantu, a v případě například zdravotní indispozice řidiče dokáže zjistit, že vozidlo nikdo neovládá. Pokud taková situace nastane, zasáhne Nouzový asistent, který zapne varovná světla a v rámci jízdního pruhu, ve kterém automobil jede, začne brzdit až do úplného zastavení.