name | autoweek.cz

Sourozenci s velkou energií

Sourozenci s velkou energií

27.06.2022 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Společnost Emil Frey představila nové elektricky poháněné užitkové vozy a z nich odvozené osobní verze vozů Citroën ë-Berlingo, Peugeot e-Partner/e-Rifter a Opel Combo-e.
Automobilový gigant Stellantis vyvinul plně elektricky poháněné verze svých kompaktních užitkových bestsellerů Citroën ë-Berlingo Van, Peugeot e-Partner a Opel Combo-e Van jako společný projekt eK9. Vznikly na bázi flexibilní platformy EMP2 umožňující použití nejrůznějších systémů pohonu včetně elektrického. Stellantis tak předstihl své konkurenty tím, že jako první nabízí plně elektricky poháněnou alternativu v segmentu lehkých užitkových a víceúčelových vozů.
 
Současně přicházejí i jejich osobní verze Citroën ë-Berlingo, Peugeot e-Rifter a Opel Combo-e Life. Jejich postavení je o to významnější, že vzhledem k evropské legislativě, týkající se flotilových emisí, zcela nahrazují osobní verze těchto modelů se spalovacími motory. Tyto velmi oblíbené modely lze tedy koupit pro dopravu osob se spalovacím motorem už jen ve verzi homologované jako užitkový vůz kategorie N1.
 
Dvě délky
Všechny se nabízejí ve dvou délkách – základní 4403 mm s rozvorem náprav 2785 mm, která se označuje u užitkových verzí L1 a u osobních M, a prodloužená o 350 mm na 4753 mm s rozvorem prodlouženým o 192 mm na 2975 mm a označením L2 resp. XL. Základní varianta užitkových verzí se dodává se 2 nebo 3 místy, pro L2 je k dispozici i karoserie Crew Van s pěti místy a posuvnou přepážkou. Osobní varianty se v obou případech nabízejí jako pěti- nebo sedmimístné.
 
Objem nákladového prostoru je 3,3 až 3,8 m3 pro L1 a 3,9 až 4,4 m3 pro L2 resp. 1,8/3,5/4,0 m3 pro Crew Van. Do L1 i L2 se vejdou dvě europalety. Užitečná hmotnost je 800 kg a maximální hmotnost přívěsu 750 kg. I při využití dvou míst vpředu lze do L2 naložit předměty dlouhé až 3,44 m. Na bocích mohou být jedny nebo dvoje posuvné dveře, zadní křídlové se otevírají do 180°.
 
Osobní veze nabízejí v pětisedadlovém uspořádání zavazadlový prostor o objemu 597 l (M) resp. 850 l (XL) a ve dvoumístném 2126 l resp. 2693 l. U osobních verzí je unikátní nabídka úchytů Isofix pro všechna tři sedadla ve druhé řadě. Sedadla ve druhé řadě se dají sklopit do roviny s podlahou zavazadlového prostoru a sedadla ve třetí řadě jsou vyjímatelná.
 
Různé interiéry
Navenek se modely tří značek liší jen designem přídě. Zásadnější rozdíl najdeme v interiéru, kde Peugeot používá osvědčené uspořádání i-Cockpit s menším volantem a zvýšenou polohou přístrojového panelu, zatímco Citroën a Opel k tradičnímu uspořádání přidávají nabídku head-up displeje. Společné je použití přístrojového panelu tvořeného 10“ displejem a 8“ centrálním displejem infosystému. K dispozici jsou specifická menu pro vozy s elektrickým pohonem. V nejvyšší verzi se dodává 3D navigace TomTom s on-line aktualizací na tři roky v ceně. Pro možnost ovládání některých funkcí (např. vyhřívání nebo klimatizace) a zjištění stavu akumulátoru na dálku se nabízí aplikace e-Remote Control.
 
Ovládací prvky jízdního režimu jsou ve formě přepínače e-Toggle. Volit lze ze tří jízdních režimů Power (plný výkon 100 kW a točivý moment 260 N.m), Normal (80 kW/210 N.m) a Eco (60 kW/190 N.m). V rámci základní volby lze kromě jízdy (D) volit i zvýšenou míru rekuperace (B). V nabídce je i posílená kontrola trakce IntelliGrip resp. Grip Control s otočným voličem pro výběr z pěti specifických povrchů.
 
Osvědčený pohon i akumulátor
Vozy pohání elektromotor s výkonem 100 kW (136 k) v rozsahu otáček 3674 – 12 000/min s prakticky okamžitě dostupným točivým momentem 260 N.m při otáčkách 300 – 3674/min. Zrychlení z 0 na 100 km/h je za 11,7 s, největší rychlost je omezena na 135 km/h a spotřeba elektrické energie se uvádí 19,7 až 22,4 kWh/100 km (podle typu karoserie).
 
Akumulátor s kapacitou 50 kWh (využitelná je 45 kWh) sestává z 216 článků uložených v 18 modulech, které je možné v případě potřeby samostatně vyměňovat. Má aktivní chlazení glykolem pro zaručení provozní teploty od -40 °C do +55 °C. Akumulátor je uložen v podlaze, takže neomezuje nákladový prostor ani variabilitu vozidel v porovnání s verzemi se spalovacími motory.
 
Díky účinnosti elektromotoru a úpravám aerodynamiky vozy dosahují dojezd v osobních i užitkových verzích 280 km. Vozy jsou vybaveny možností nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu až 100 kW, takže za půl hodiny mohou obnovit až 80 % dojezdu.
 
Na akumulátor se poskytuje záruka na 8 let resp. 160 000 km pro udržení kapacity 75 %. Při každé garanční prohlídce se vystavuje certifikát o stavu akumulátoru. Kalkulace pro službu předplacený servis je na přibližně třetinové ceně v porovnání s verzemi se spalovacími motory, protože odpadá mnoho úkonů, jako jsou výměny kapalin a filtrů.
 
Cenová nabídka
Cenová nabídka se liší vzhledem k různým úrovním základní výbavy a v případě vozu Opel Combo-e Life jde o akční cenu.
osobní M vč. DPH 
Citroën ë-Berlingo 915 000 Kč
Peugeot e-Rifter 1 000 000 Kč
Opel Combo-e Life 829 990 Kč
užitkové L1 bez DPH
Citroën ë-Berlingo Van 799 450 Kč
Peugeot e-Partner 824 000 Kč
Opel Combo-e Van 799 490 Kč