name | autoweek.cz

Z partnerů soupeři

Z partnerů soupeři

12.09.2009 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Mezi výrobci sportovních superaut došlo k zajímavé změně v rozložení sil. Dosavadní partneři Mercedes-Benz a McLaren se stanou konkurenty. Je to překvapující obrat vzhledem k tomu, že toto partnerství vzniklo na základě spolupráce obou firem ve formuli 1. Jejich nové projekty přinášejí naprosto odlišnou filosofii konstrukce a designu.

Před 14 lety se Mercedes-Benz stal dodavatelem motorů pro tým formule 1 McLaren. Tato spolupráce vynesla tři tituly mistrů světa mezi jezdci. McLaren také pro Mercedes vyvinul a v letech 2003 až 2009 vyráběl supervůz Mercedes-Benz SLR McLaren.
Delší dobu se předpokládalo, že toto partnerství je jen prvním krokem k převzetí McLarenu Mercedesem stejně, jako tomu bylo u firmy AMG a výrobce závodních motorů Mercedes-Benz High Performance (původně Ilmor). Mercedes před deseti lety odkoupil 40 % akcií od majitelů McLarenu Rona Dennise a Mansoura Ojjeha. Jenže pak přišel překvapivý obrat, když Dennis a Ojjeh namísto Mercedesu prodali 30 % akcií bahrajnské společnosti Mumtalakat Holding s tím, že si ponechali rozhodovací pravomoci. Tím si Ron Dennis i nadále zajistil kontrolu nad svým týmem F1. Přitom krátce před tím Mercedes-Benz mnohasetmilionovými dotacemi, schválenými tehdejším šéfem značky Jürgenem Hubbertem, zachránil před bankrotem.
Jenže Mercedes v roce 2005 také převzal plnou kontrolu nad AMG a zahájil v ní vlastní vývoj sportovních vozů. McLaren přitom v té době otevřel supermoderní Technologické středisko ve Wokingu, kde má k dispozici kromě ideálních podmínek pro závodní činnost i zázemí pro vývoj i výrobu superautomobilů. Mercedes totiž McLaren tlačil k vývoji dalšího supervozu paralelně s vlastním vývojem.
Nyní se oba projekty představují světu, ovšem jako konkurenti. Paradoxní na tom je i to, že oba bude pohánět v podstatě stejný motor V8. Jenže zatímco pro Mercedes-Benz SLS jej bude vyrábět AMG v Affalterbachu, pro McLaren to bude firma Mahle v Northamprotnu a neponese jméno Mercedes. Otázkou proto nyní je, zda dojde k rozchodu i ve formuli 1. Tomu nasvědčují zákulisní informace o tom, že se Mercedes chystá koupit většinový podíl s plnými rozhodovacími pravomocemi v týmu Brawn GP, což ještě před rokem byla Honda...
Mercedes-Benz SLS 63 AMG nese designérské rysy legendárního modelu SL \"Gullwing\" z 50. let včetně vzhůru se vyklápěcích dveří. Návrh jeho karoserie je dílem vlastních stylistů Mercedesu. Vůz má hliníkový rám a také díly závěsů jsou z hliníku pro dosažení nízké hmotnosti. Motor V8 6,3 l o výkonu 415 kW. Cílem konstruktérů je \"brutální\" akcelerace.
McLaren MP4-12c má zcela moderní tvary navržené bývalým stylistou Fiatu, Ferrari a Maserati (a před tím i autorem Mini) Frankem Stephensonem. Koncept McLarenu zcela zhodnocuje zkušenosti získané ve formuli 1. Má šasi z uhlíkových kompozitů označované Carbon MonoCell. To vyniká velkou tuhostí při nízké hmotnosti a navíc umožňuje použití mnohem lehčích panelů karoserie než kovové konstrukce. Pozoruhodné je, že základní návrh aerodynamiky vozu byl hotov ještě před tím, než Stephenson před rokem k McLarenu přišel. Motor nazvaný M838T je V8 3,8 l s přeplňováním dvěma turbodmychadly a výkonem kolem 440 kW. MP4-12c by se měl začít prodávat v roce 2011 a cílem je roční produkce 4000 kusů. Tento model se má navíc stát základem pro další vozy McLarenu.
Připomeňme, že McLaren po nerealizovaném projektu M6GT z let 1969-70 vyráběl v letech 1993 až 1998 také supersport F1 s motorem BMW.