name | autoweek.cz

Za volantem Opelu Corsa F

Za volantem Opelu Corsa F

22.05.2019 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Veřejnosti se nová generace vozu Opel Corsa představí na zářijovém autosalonu IAA ve Frankfurtu. Její podoba bude odhalena už na konci června.
S více než 13,6 miliony vozů prodanými v pěti generacích od roku 1982, kdy Opel s modelem Corsa vstoupil do segmentu malých aut, je jedním z nejprodávanějších modelů značky. Předchozí dvě generace Opelu Corsa získaly ocenění AutoBest v letech 2007 a 2015. Na tyto úspěchy chce navázat přicházející šestá generace, která bude poprvé také čistě elektrická.
 
Přesto, že prodej malých aut v Evropě dlouhodobě klesá, stále se jedná o jeden z nejvýznamnějších segmentů trhu (v roce 2018 se v Evropě prodalo 2,79 milionu malých aut) v němž Corsa v roce 2018 držela 7,8 % podílu na evropském trhu a představuje 23 % prodeje Opelu.
 
Zásadní změna těsně před cílem
Vývoj Corsy F začal ještě pod kontrolou General Motors. Vše bylo prakticky hotové, jenže v lednu 2017 začalo být jasné, že dojde ke změně, protože GM prodá Opel Skupině PSA. Technici proto okamžitě začali připravovat přechod Corsy na novou platformu. Koncept vozu se samozřejmě nezměnil, nicméně jeho základní konstrukční prvek je zcela jiný, stejně jako pohonné jednotky.
 
Oficiální start vývojových prací nové generace Corsy s platformou PSA CMP přišel až v srpnu 2017, ovšem v té době už byla přijata zásadní rozhodnutí o konceptu vozu a bylo jasné, co vše se musí změnit proti původní konstrukci. Ač to pro konstruktéry znamenalo nemalou komplikaci, změnu uvítali, protože platforma PSA CMP mnohem lépe vyhovuje potřebám evropského trhu. Platforma GM totiž vycházela ze zcela jiné obchodní strategie. Navíc nová platforma umožňuje přijít rovnou i s elektrickým pohonem, což je dnes vzhledem k emisním limitům v EU nutnost.
 
„Při vývoji šesté generace vozů Opel Corsa klademe zvláštní důraz na zvyšování efektivity. Chceme našim zákazníkům nabídnout špičkový podvozek s dokonalou rovnováhou mezi bezpečností, komfortem a potěšením z jízdy,“ řekl nám hlavní vývojový inženýr Thomas Wanke.
 
„Corsa gang“ stále v akci
Corsa F je prvním modelem Opelu vyvinutým plně pod kontrolou PSA, ale současně představuje kontinuitu vývoje, protože v mnoha ohledech navazuje na předchozí vývoj, pracovali na ní lidé, kteří se v Rüsselsheimu podíleli už na vývoji předchozích dvou či dokonce tří generací. Jak říká Thomas Wanke: „Veškerý vývoj Corsy se stále dělá v Rüsselsheimu, kde je náš „Corsa gang“ stále pohromadě.“ Také výroba pokračuje v Zaragoze.
 
Nová Corsa je jen o pár milimetrů delší (4060 mm), o trochu širší a o 48 mm nižší (1433 mm) než ta stávající. To se může zdát být v rozporu s nejnovějšími trendy, jenže v Rüsselsheimu vycházejí z toho, že pro zájemce o vyšší auta mají v nabídce dvě malá SUV. Přes podobné vnější rozměry a prodloužený rozvor o 28 mm na 2538 mm se podařilo znatelně zkrátit průměr zatáčení a zvětšit vnitřní prostor. Také objem zavazadlového prostoru vzrostl na 309 l (dosud to je 285 l).
 
Pod hranicí 1000 kg
Výhodou použití platformy CMP je významné snížení hmotnosti, a to až o 108 kg, takže nejlehčí verze má hmotnost jen 980 kg. Díky vylehčení se podstatně zlepšila dynamika vozu, jeho ovladatelnost a samozřejmě se snížila spotřeba a tím i emise. K tomu se přidala i zlepšení aerodynamiky: zmenšení čelní plochy díky snížení vozu znamená zmenšení jeho aerodynamického odporu, zlepšil se průchod proudu vzduchu motorovým prostorem, byla zakrytována podlaha a po boji s designéry se upravila i podoba karoserie.
 
V interiéru cílem snadné ovládání
Při návrhu interiéru samozřejmě byly využívány moduly PSA s nejnovějšími komunikačními a informačními systémy, nicméně v uspořádání typickém pro vozy Opel. Velká péče byla věnována úsilí o usnadnění ovládání všech funkcí vozu. Proto jsou ovladače pod 7“ nebo 10“ dotykovým displejem rozděleny do tří úrovní - informační systémy, větrání a klimatizace a systémy vozidla. Veškeré důležité informační prvky má řidič v zorném poli nebo jeho bezprostřední blízkosti.
 
Tradiční chloubou Opelu jsou světlomety. Proto se i pro Corsu nabízejí LED Matrix Intellilux světlomety, poprvé se objevující v segmentu malých aut.
 
Vylepšené pohonné jednotky
Při představení nové Corsy budou k dispozici přeplňované zážehové motory 1,2 T vybavené filtrem pevných částic GPF s výkony 55 kW (75 k), 88 kW (120 k) a 96 kW (130 k) a turbodiesel 1,5 l/74 kW (100 k). Nové v nabídce jsou šestirychlostní přímo řazená převodovka a osmistupňový automat pracující se čtyřmi režimy řazení a umožňující řazení pomocí páček pod volantem. Zážehové motory mají snížené třecí ztráty a rychlejší odezvu turbodmychadla. Všechny nové verze Corsy mají nižší spotřebu paliva než nejúspornější stávající Corsa se zážehovým motorem. Verze s elektrickým pohonem bude následovat už počátkem roku 2020.
 
Validační jízdy
S novou Corsou jsme měli možnost se seznámit v průběhu tzv. validačních jízd. Při nich technici prověřují, jak mezi sebou spolupracují veškeré systémy vozu. Validačních jízd se kromě testovacích řidičů a techniků účastní i vrcholní manažeři, aby se seznámili s parametry nových modelů. V případě Corsy tuto příležitost nenechali ujít ani nejvyšší představitelé skupiny PSA včetně generálního ředitele Carlose Tavarese.
 
My jsme měli příležitost zúčastnit se druhé fáze validačních jízd v okolí německého Hornbachu po zatáčkovitých silnicích na hranicích Německa a Francie. Při validačních jízdách jsou vyřazeny z činnosti veškeré asistenční systémy, stejně jako infotainment. Vzhledem k maskování vozu není plně dotažená aerodynamika vozu.
 
K dispozici jsme měli vozy poháněné zážehovými turbomotory 1,2 T ve verzích 74 kW (100 k) v kombinaci snovou šestirychlostní přímo řazenou převodovkou a nejvýkonnější variantu s 96 kW (130 k) s novou osmistupňovou samočinnou převodovkou. Pro možnost srovnání jsme jezdili se stávajícími vozy  - v prvním případě se stejným výkonem (1,4T/74 kW) a ve druhém se šestistupňovou automatickou převodovkou.
 
Při validačních jízdách jsme se opět přesvědčili o tom, že stávající Corsa je skutečně zdařilým autem, nicméně ta nová představuje obrovský skok v ovladatelnosti i pohodlí. Poskytuje vynikající agilitu s velmi přesným vedením předních kol působícím dojmem, jakoby se hodně rozšířil rozchod předních kol, byť se liší jen o milimetry. Přesunutí posilovače řízení ze sloupku ke skříňce řízení přináší odezvy a zlepšení pocitu při ovládání vozu. Potvrdila se nám i podstatně rychlejší odezva motorů.