name | autoweek.cz

Zahájení prodeje 4. generace Kia Sorento

Zahájení prodeje 4. generace Kia Sorento

26.10.2020 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Největší SUV v nabídce značky Kia na českém trhu se výrazně posouvá směrem k prémiovým vozům - alespoň po digitální stránce. Sorento je technicky nejvyspělejší vůz v historii značky a nyní má vše, na co si náročný motorista vzpomene.
Kia Sorento 4. generace je technicky nejvyspělejší vůz v historii značky díky pokrokovým systémům konektivity, podpory řízení a funkcím palubního infotainmentu. K dispozici je i semiautonomní jízda na dálnici a v dopravní zácpě, parkování ve stísněných prostorech s pomocí mobilního telefonu či unikátní řešení mrtvého úhlu. V nabídce je hybridní pohon a nejpozději na jaře bude i plug-in hybrid.
 
Nová platforma
Sorento bylo uvedeno na světové trhy v roce 2002 a od té doby se celosvětově prodaly více než tři miliony vozů. V Evropě se prodalo přes 310 000 vozů, z toho 4400 v České republice. Čtvrtá generace je výkonnější a mohutnější. Standardem jsou full-LED světlomety a LED přední mlhová světla. Asi nejnápadnější změnou vzhledu jsou zadní svítilny. Už nejsou vodorovné, ale skládají se ze dvou svislých prvků. I nadále lze volit pěti- nebo sedmimístnou variantu.
 
Nové Sorento je prvním vozem značky, který byl postaven na třetí generaci podvozkové platformy Kia N3 pro středně velká SUV. Čtvrtá generace je jen o 10 mm delší než předchůdce (nyní 4810 mm), avšak rozvor se prodloužil o 35 mm na 2815 mm. Díky tomu se Sorento stává jedním z nejprostornějších sedmimístných SUV na trhu.
 
I sedmimístné Sorento má objem zavazadlového prostoru minimálně 187 l a v pětimístném uspořádání 700 l. Pětimístná verze s turbodieselem má 705 l/2100 litrů, v případě sedmimístné to může být až 2011 l. Zvýšila se i hmotnost taženého přívěsu o 500 kg na 2500 kg (u hybridu 1650 kg).
 
Velká proměna interiéru
Interiér představuje skokovou změnu co do kvality i vzhledu. Digitální přístrojový panel v podobě 12,3“ displeje (Sorento může být vybaveno i head-up displejem) doplňuje středový 10,25“ dotykový displej pro infotainment, navigaci, zadní parkovací kamery, Kia Connected Services, pokrokový systém palubní telematiky UVO Connect, DAB a Android Auto/Apple CarPlay. Základní výbava má jen 8“ displej, ovšem tu bude volit jen minimum kupujících. Mnoho funkcí je možné také ovládat pomocí tlačítek s haptickou zpětnou vazbou po stranách displeje a dole na přístrojové desce. Integrování smartphonu je bezdrátové, mohou se dokonce připojit dva současně. K dispozici je celkem sedm USB konektorů. Pomocí aplikace lze na dálku mj. i odemknout a zamknout dveře.
 
Poprvé hybridní pohon
Nová podvozková platforma umožňuje zástavbu hybridních a plug-in hybridních pohonů, takže i v této modelové řadě se objevují elektrifikované pohony a vůbec poprvé hybridní pohon. Základní pohonnou jednotkou, o níž bude nepochybně největší zájem ze strany kupujících, je přepracovaný turbodiesel 2,2 CRDi/148 kW (202 k) poskytující největší točivý moment 440 N.m. Dodává se s novou osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Kia 8DCT.
 
Jako druhou možnost Kia při uvedení na trh nabízí hybridní verzi. Ta kombinuje přeplňovaný zážehový motor 1,6 T-GDI/132 kW (180 k) s elektromotorem 44 kW (60 k), který je přírubou spojen se šestistupňovou automatickou převodovkou. Největší systémový výkon je výkon 169 kW (230 k) a točivý moment 350 N.m. Kapacita akumulátoru je 1,49 kWh. Nový spalovací motor 1,6 l T-GDI využívá inovativní mechanický systém plynule proměnného časování ventilů CVVD automobilky Kia, regulující dobu otevírání ventilů.
 
Systém PHEV bude mít se stejným zážehovým motorem o 23 kW (31 k) víc, tedy celkem 195 kW (265 k) a akumulátor s kapacitou 13,8 kWh umožňující dojezd 68 km.
 
Pohon všech kol pracuje s vícelamelovou spojkou připojující v případě potřeby pohon zadních kol. Nově použitá volba jízdních režimů Terrain Mode umocňuje schopnosti jízdy v terénu s pohonem všech kol volbou Mud (bahno), Snow (sníh) nebo Sand (písek). Sorento rozhodně není jen auto na výlet za pěkného počasí, ale spolehlivý společník i pro krajně nepříznivé podmínky.
 
Na pomoc řidiči
Systémy na podporu řízení ADAS mj. poprvé zahrnují nejnovější technologii autonomního nouzového brzdění FCA. Systém následování v jízdním pruhu LFA představuje řešené Kia pro autonomní řízení úrovně 2. Reguluje zrychlování, brzdění a řízení podle vozidel jedoucích vpředu. Při rychlosti od 0 do 180 km/h pomocí kamery a radarů udržuje bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla a současně monitoruje vodorovné dopravní značení, aby udržel vůz uprostřed jízdního pruhu.
 
Inteligentní parkovací asistent RSPA umožňuje s dálkovým ovládáním pomocí mobilního telefonu využít obzvláště úzká parkovací místa (dostupný je pouze pro turbodiesel).
 
Novinkou je aktivní asistent sledování mrtvého úhlu BVM. Zde se varování neposkytuje pouze světelnou nebo zvukovou signalizací ale dokonce zobrazuje co je v prostoru mrtvého úhlu díky dvěma kamerám v bočních zrcátkách. Jakmile se zapne blinkr, obraz se přenese na displej - levá strana vozidla se objeví v otáčkoměru, pravá v rychloměru. Překvapivě jednoduché a přitom vysoce efektivní řešení.
 
Sorento se vyrábí v jihokorejském Hwasungu. Ceníkové ceny začínají na 1 099 980 Kč za verzi 2,2 CDRi SCR 4x2 8DCT Comfort, s pohonem všech kol AWD přijde o 50 000 Kč dráž. Cena hybridní verze 1,6 T-GDI HEV začíná na 1 199 980 za verzi 4x4 6AT Exclusive. Také Sorento se standardně dodává se sedmiletou tovární zárukou s omezením na 150 000 km.