texas chce zdanit elektromobily | Aktuality | autoweek.cz

Texas chce zdanit elektromobily

Texas chce zdanit elektromobily

21.05.2021 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Zákonodárci z Texasu představili senátní návrh zákona jako způsob, jak zabránit elektricky poháněným vozidlům obcházení daní z pohonných hmot.
Elektromobilita se stala více než pouhým dalším vývojovým stupněm pohonných jednotek, ale přímo symbolem záchrany světa před hrozbou klimatických změn. Stále častěji se ale zvažují i ekonomické dopady rozvoje elektromobility. Jedním z nich je i zhroucení daňových systémů, v nichž hrají významnou roli daně z pohonných hmot. A i když ty jsou ve Spojených státech jedny z nejnižších, což je i tajemstvím nižších výrobních nákladů amerických společností, tak si tam tento problém začínají uvědomovat. Celkem logicky se tak děje především ve státě, který je symbolem amerického ropného průmyslu, tedy v Texasu.
 
Pokud by zákon byl schválen, zvýšil by poplatky za elektromobily jako způsob vyrovnání daní z pohonných hmot, které majitelé elektromobilů neplatí. Navrhovaná legislativa stanoví roční poplatek ve výši 190 až 240 USD (4000 až 5000 Kč), další poplatek ve výši 150 USD (3150 Kč) pro každého, kdo řídí své auto více než 9000 mil (14 400 km) ročně a 10 USD (210 Kč) ročně pro podporu nabíjení. Zákon má vstoupit v platnost letos v září a odhaduje se jeho přínos pro státní dálniční fond ve výši 37,8 milionu dolarů (790 milionů Kč) v roce 2022. Tyto prostředky mají být použity na financování údržby silniční sítě.
 
Zákon podporují republikánští senátoři Charles Schwertner a Robert Nichols a demokratka Beverly Powellová. Všichni tři samozřejmě mají vazby na průmyslová odvětví silně závislá na petrochemii. Jenže ani jeden z nich se tím netají, zatímco lobbyisté za zelené energie se maskují jako skupiny prosazující ochranu životního prostředí a své napojení na průmyslová odvětví, která na tom vydělávají, tají.
 
Přesvědčení, že elektrická vozidla budou odpovědí na všechny klimatické problémy, je nezbavuje povinnosti přispívat na podporu silniční infrastruktury. Zvláště když je jejich koupě bohatě dotovaná z federálního rozpočtu. Neměla by ale být postihována víc než vozidla jezdící na benzinu nebo naftu. Skutečným politickým problémem proto bude nalezení patřičné rovnováhy spolu s tím, jak se elektromobily budou stávat běžnějšími a levnějšími.
 
Uvedený návrh zákona ovšem děsí úplně něčím jiným, a to snahou zjišťovat kolik skutečně automobily najezdí prostřednictvím dostupných dat. Kontrola dat z automobilů pod záminkou zdanění je skutečně hrozbou.
 
Emise skleníkových plynů jsou skutečně problémem, a to nejen pouze pokud vycházejí z výfuků automobilů. Politici by nicméně neměli lidem nařizovat co smějí a co nesmějí řídit a co smějí či nesmějí kupovat když současně neberou na vědomí znečištění  plynoucí z devastace krajiny těžbou drahých kovů, využívání dětské práce, vývoz elektronického odpadu do rozvojových zemí či dopravu potřebných komponent po celém světě v gigantických kontejnerových lodích, které jsou ve skutečnosti největšími přispěvateli ke znečištění ovzduší na Zemi.