bmw muzeum | Auto archív | autoweek.cz

BMW Muzeum

BMW Muzeum

08.07.2009 | Matějka Antonín | Auto archív

Necelý rok poté, co jsme navštívili BMW Welt, jsme se vydali opět do Mnichova - tentokrát do muzea firmy, které ve svých zrekonstruovaných a zcela nových prostorách ukrývá mnoho klenotů automobilové a motocyklové produkce.    

BMW Muzeum se nachází nedaleko olympijského stadionu, v těsné blízkosti „Čtyřválce",věhlasné správní budovy firmy, která je dnes již neodmyslitelnou dominantou bavorské metropole. Nově uspořádané expozice značky, jež se může pochlubit více než devadesátiletou historií, stojí částečně v místech, kde bylo v roce 1973 otevřeno původní firemní muzeum, takže skalním příznivcům BMW již asi nemusím blíže popisovat cíl jejich případného víkendového výletu.
Muzeum BMW bylo opětovně otevřeno v létě loňského roku a jeho architektonické řešení navazuje na tehdejší, velmi nadčasový projekt vídeňského architekta Karla Schwanzera. Dnes je v něm umístěno na ploše pěti tisíc metrů čtverečních sedm hlavních tématických expozic nazvaných Design, Technologie, Sériové modely, Historie společnosti, Motosport, Historie motocyklů a Značka, které jsou horizontálně a vertikálně propojeny systémem průchozích ramp, takže návštěvníci mohou jednotlivé exponáty vnímat z několika různých úhlů pohledu.
Hlavní expozice jsou ještě dále rozděleny na menší celky, například Technologie obsahuje tři samostatné výstavní prostory Motory, Lehké konstrukční technologie a Aerodynamika, což samo o sobě přispívá k přehlednosti celého muzea a jeho působivosti. Muzeum vychází z konceptu městského dopravního komplexu a svými ulicemi, náměstími, mosty a sedmi „domy", z nichž každý ještě ukrývá místnosti s individuálními tématy, připomíná skutečné výstavní město s promyšlenou infrastrukturou. Cesty pro návštěvníky jsou například vytvořeny z elegantního lesklého teraca připomínajícího povrch silnice. Sympatické je, že výběr exponátů je zaměřen na kvalitu a nikoli kvantitu, takže v muzeu můžete zhlédnout skutečné firemní skvosty včetně prvního realizovaného projektu z roku 1917, jímž byl letecký motor s označením BMW IV. Ostatně stylizovaná letecká vrtule je dodnes ve znaku mnichovské značky.
Samozřejmě největší pozornost je v BMW muzeu věnována automobilové a motocyklové produkci. Již úvodní expozice Inspirace navozuje zvláštní kouzlo značky a je příslibem nezapomenutelných zážitků z následující zhruba dvouhodinové prohlídky muzea. Je sestavena ze 714 zavěšených ocelových koulí, které se pohybují ve volném prostoru a ve správný okamžik vytvoří siluetu klasického automobilu. V následující expozici nazvané První kroky je umístěn první motocykl značky BMW - legendární dvouválcový model R 32, který se začal vyrábět v roce1923 (celkem bylo v letech 1923 až 1926 smontováno 3090 těchto strojů) a jeden z prvních automobilů BMW - sedan 3/15 PS DA 2 Saloon. Naprosto úchvatná je expozice závodních motorů BMW, v níž můžete obdivovat agregáty z cestovních okruhových vozů a monopostů formule 1. Jen stěží se přemáháte, abyste si alespoň jednou nesáhli na sací trakt či agresivně vyhlížející výfukové potrubí. Nesmírně zajímavá je také tajemná místnost s patnáctimetrovým stolem, který je obrovskou dotykovou obrazovkou. Na ní je možné do nejmenších detailů prozkoumat historii společnosti BMW. Jen zde byste mohli klidně strávit dva tři dny.
Ale to byste přišli o další poutavé expozice. Například o tu, která mapuje historii luxusních vozů BMW řady 7. Její součástí je mimo jiné i nejstarší předchůdce sedmičkové řady - model 335 vyrobený těsně před druhou světovou válkou. Naprosto lahůdková je taktéž expozice M Story, rezervovaná pro vysokovýkonné sportovní vozy BMW M. V ní dominuje proslulý model M1-kupé s motorem mezi nápravami, které spatřilo světlo světa v pouhých 450 exemplářích. Vůz se vyráběl v letech 1978 až 1981 a 49 kusů bylo určeno pro závody Procar. Opravdoví znalci zde mohou usednout k „sound baru" a dopřát si adrenalinový koktejl v podobě zvukových nahrávek jednotlivých modelů při akceleraci.
Velmi působivá je sekce klasických roadsterů v čele s modely 328 a 507, jejichž současná cena se pohybuje vysoko nad hranicí půl milionu eur. BMW 507, poháněné vidlicovým osmiválcem o výkonu 150 koní, se vyrábělo v letech 1956 až 1959 (251 exemplářů) a patří bezesporu mezi nejkrásnější vozy celé historie světového automobilového průmyslu. Na další slavné a zbožňované ikony své doby narazíte v zóně Setkání, zkušenosti a ponaučení. Jedná se sice o pouhé dva exempláře, ale oba stojí zato a svým způsobem představují klasiku
v historii firmy. BMW Isetta výrazně přispěla k rozvoji motorizace v tehdejší Spolkové republice Německo a čtyřválcový sportovní model BMW 2002 tii o výkonu 190 koní má i dnes, po více než pětatřiceti letech, neuvěřitelný esprit - zvláště pak v původním oranžovém odstínu Colorado.
Milovníci motocyklů BMW si pravděpodobně nenechají ujít expozici soutěžních a závodních strojů. Najdeme mezi nimi například tovární silniční speciál Waltera Zellera, vicemistra světa ve třídě 500 cm3 z roku 1956, či dakarské modely G/S a F 650 RR nebo sajdkár dvojice Kraus/Huser. Nesmírně zajímavé jsou pak rekordní stroje legendárního jezdce Ernsta Jakoba Henne. V roce 1937 vytvořil Henne s kapotovaným kompresorovým půllitrem světový rekord o hodnotě 279,50 km/h!
Na úplný závěr jsme si nechali expozici prototypů a koncepčních vozů, která je rozmístěna v původní „míse" nazvané Museum Bowl. Zde nás asi nejvíce zaujal prototyp BMW Turbo z roku 1972 navržený Paulem Brackem a pak jednoznačně famózně karosované kupé 328 Mille Miglia Concept Car z roku 2006.
BMW Muzeum je otevřeno každý den kromě pondělka. Vstupné pro dospělého činí 12 eur, můžete si však koupit i rodinnou vstupenku pro dva dospělé a tři děti za 24 eur. Parkovat lze v obrovských podzemních garážích BMW Weltu za cenu nižší než kdekoli v Praze.

  • BMW Muzeum
  • BMW Muzeum
  • BMW Muzeum
  • BMW Muzeum
  • BMW Muzeum
  • BMW Muzeum
  • BMW Muzeum
  • BMW Muzeum