od ottova motoru k vodíkovému pohonu | Tiskové zprávy | autoweek.cz

Od Ottova motoru k vodíkovému pohonu

Od Ottova motoru k vodíkovému pohonu

16.08.2021 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Společnost Deutz AG jako tvůrce zážehového Ottova motoru chce dokázat, že spalovací motory mohou fungovat perfektně i bez emisí CO2, a to při spalování vodíku.
Je to téměř 160 let, co Nicolaus August Otto a Eugen Langen založili společnost N. A. Otto & Cie. jako první továrnu na motory na světě - dnešní Deutz AG. O 12 let později, v lednu 1876, si Nicolaus Otto nechal jako říšský patent DRP 532 zaregistrovat stroj, který vstoupil do historie jako Ottův neboli zážehový motor. Tím položil základ pro motorizaci světa, bez níž si náš dnešní život již nedokážeme představit.
 
V současné době se společnost Deutz zaměřuje na vývoj, výrobu, prodej a servis vznětových, plynových a elektrifikovaných pohonů pro profesionální použití. Nyní chce uvést na trh svůj první motor na vodík. Měl by splňovat mezní hodnotu CO2 pro „nulové emise“ stanovenou EU. Má zdvihový objem 7,8 l a jako palivo místo nafty nebo zemního plynu používá vodík. Zahájení sériové výroby je plánováno na rok 2024.
 
Generální ředitel společnosti Deutz Frank Hiller v rozhovoru pro tisk řekl: „Výhodou vodíkového motoru je, že se zásadně neliší od dnešního vznětového motoru a v zásadě může být vyráběn na stejných pásech.“
 
Společnost již úspěšně dokončila testy na testovací brzdě. Technologický ředitel společnosti Deutz AG Markus Müller vysvětluje: „Šestiválec TCG 7.8 H2 vychází ze stávající konstrukce motoru. Nejenže běží neutrálně z hlediska CO2, ale je také velmi tichý a poskytuje výkon 200 kW (272 k). Motor je vhodný pro všechny současné aplikace Deutz, ale vzhledem k dostupné infrastruktuře by měl být nejprve použit v oblasti stacionárních systémů a generátorů a železniční dopravy. V zásadě by jednotka měla být vhodná i pro mobilní stavebnictví a zemědělství stroje.“
 
Jako první pilotní aplikace vodíkového motoru je plánován stacionární systém výroby energie s kolínským poskytovatelem energie Rhein-Energie. Ten by měl začít fungovat na začátku příštího roku a demonstrovat praktičnost motoru.