name | autoweek.cz

Globální trh s automobily byl stabilní

Globální trh s automobily byl stabilní

22.02.2019 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Analýza 54 nejdůležitějších trhů, kterou uskutečnila společnost JATO Dynamics, ukázala, že v roce 2018 bylo po celém světě prodáno 86 milionů vozidel. Celosvětový prodej automobilů a lehkých užitkových vozidel klesl o 0,5 %, protože se zastavil růst v Evropě, Číně i USA.
Rok 2018 byl pro globální trh s automobily náročný, neboť poprvé od roku 2009 došlo k poklesu prodeje. Mnoho výrobců automobilů pocítilo dopady obchodního napětí mezi největšími světovými ekonomikami, politických změn na klíčových trzích a nových hrozeb. „Loňský rok by mohl být považován za začátek nové éry automobilového průmyslu,“ uvedl k tomu globální analytik společnosti JATO Felipe Muñoz.
 
Silné prodejní výsledky v Indii, Brazílii, Rusku a jihovýchodní Asii kompenzovaly zpomalení prodeje v Evropě, Číně a USA. Kromě zastavení růstu prodeje v Číně se automobilový průmysl musel vypořádat i s nejistotou na evropských trzích po zavedení složitějších ekologických předpisů. Také musel překonat mnoho změn na nejvyšších postech u největších světových výrobců. „Pokles na čínském trhu měl v roce 2018 důsledky na zbytek globálního trhu. Vzhledem k tomu, že se v Číně prodá téměř 30 % z celosvětově dodaných vozidel, dochází ve všech ostatních částech světa ke změnám,“ vysvětluje Muñoz.
 
Vzestup Indie
Jedním z nejvýznamnějších výsledků roku 2018 je skutečnost, že se Indie stala čtvrtým největším automobilovým trhem na světě a konečně dokázala překonat Německo. Předpokládá se, že růst Indie bude pokračovat i v příštích několika letech a do roku 2021 se stane třetím největším trhem světa. Zatímco se Rusko vyšplhalo na žebříčku před Jižní Koreu, dva velcí výrobci automobilů Argentina a Turecko zaznamenali pokles v důsledku velkých ekonomických problémů.
 
Čína opět zaujala vedoucí pozici se 28,08 miliony prodanými vozy. Následovala Evropa s 17,7 milionu prodaných aut a USA se 17,3 milionu. Latinská Amerika překonala Japonsko a zaznamenala 5,6 milionu prodaných aut proti a 5,2 milionu vozům.
 
Rekordní rok pro elektromobily
Rok 2018 znamenal rekordní rok pro prodej vozidel poháněných elektrickou energií z akumulátorů. Osobní elektromobily zaznamenaly v průběhu roku prodej 1,26 milionu vozidel, což představuje obrovský nárůst o 74 %. Jednalo se o jeden z největších nárůstů v rámci všech kategorií na globálním trhu. To lze vysvětlit několika faktory. Čínská poptávka po elektromobilech v průběhu roku 2018 vzrostla, neboť tento typ vozidel typ se stal viditelnějším mezi zákazníky a částečně k tomu přispěla i podpora místních vlád pro jejich dopad na životní prostředí. Navíc Tesla konečně zvládla sériovou výrobu a Model 3 se stal nejlépe prodávaným elektromobilem ve světě. K tomu mu dopomohl prodej v Severní Americe. Také krize vozidel se vznětovými motory v Evropě pomohla zvýšit informovanost spotřebitelů o výhodách elektrického pohonu.
 
Nadále roste obliba SUV
Vozidla typu SUV opět vedla prodej na globálním trhu, což dokazuje, že nárůst poptávky po autech z tohoto segmentu nebyl jen módní záležitostí, ale dlouhotrvajícím trendem, který přitahuje zákazníky po celém světě. Nicméně, jak se očekávalo, růst tohoto segmentu zpomalil na jednociferné číslo. V roce 2018 se prodalo rekordních 29,77 milionu SUV, takže proti roku 2017 se objem jejich prodeje zvýšil o 7 %, což byl nejnižší růst za poslední čtyři roky.
 
I přes dvojciferný růst, který dosáhly společnosti Toyota, Hyundai-Kia a skupina Volkswagen, které předstihly GM, i nadále tomuto segmentu kraluje Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, která dosáhla téměř 12% podíl na trhu. SUV také tvořily velkou část prodeje společností FCA, Geely, Mazda, Tata Group a mnoha čínských výrobců.
 
Všechny subsegmenty SUV zaznamenaly pozitivní výsledky. Kompaktní SUV zůstala u zákazníků nejoblíbenější, takže v roce 2018 zaznamenala 12,3 milionu prodaných kusů. Následovala středně velká SUV se 7,2 miliony prodaných vozidel. Malá SUV zaznamenala dvouciferný nárůst s prodejem 6,6 milionu vozidel a velkých SUV bylo prodáno 3,7 milionu kusů.
 
Rostoucí poptávku po SUV je na úkor prodeje tradičních typů automobilů. Mezi nimi zaznamenala největší pokles MPV, kdy jejich prodej klesl o 14 % na 6 milionů kusů, tedy téměř o 1 milion proti roku 2017, přičemž ztratila půdu téměř na všech trzích. Kompaktní automobily (hatchbacky, sedany i kombi) také zaznamenaly pokles, protože objem jejich prodeje poklesl o 8 % díky snížení prodeje na americkém a evropském trhu.
 
Ford F-Series světovou jedničkou
Naopak byl rok 2018 velmi dobrý pro pick-upy, které v objemu prodeje překonaly městské miniautomobily, protože celkový objem jejich prodeje dosáhl 5,2 milionu kusů, což představovalo nárůst o 5 % proti roku 2017. Překvapivě růst v tomto segmentu nevedly Spojené státy, kde se prodá více než polovina z celosvětového prodeje těchto vozidel, ale Thajsko a Brazílie.
 
Ford F-Series si udržel své postavení nejprodávanějšího vozidla světa, protože byl jediným, jehož se zaregistrovalo více než 1 milion kusů. To bylo způsobeno obrovskou popularitou tohoto modelu v USA, kde zaznamenal 84 % z celkového objemu prodeje.
 
Nejvíc ztrácel Golf
Toyota Corolla si udržela svoji pozici druhého nejprodávanějšího vozu na světě. Přitom se letos očekává zvýšení po příchodu nové generace. Oproti tomu v roce 2018 opustil třetí místo z roku 2017 Volkswagen Golf, který v roce 2018 obsadil až 7. příčku, když zaznamenal největší pokles z globální špičky. Golf hodně pocítil dopad krize trhu se vznětovými motory v Evropě a k tomu se přidává věk jeho současné generace, přičemž příchod té nové nelze očekávat dřív než na konci letošního roku. Honda Civic obsadila třetí místo díky rostoucí poptávce v Číně.
 
Toyota RAV4 předčila Nissan X-Trail/Rogue. Stala se tak celosvětově nejprodávanějším SUV a celkově čtvrtým nejprodávanějším vozem. Nissan X-Trail/Rogue postihl pokles poptávky v USA o 11 % a v Evropě o 31 %, protože jde o relativně starší model, který uveden na trh už v roce 2013. Na rozdíl od X-Trailu jeho protějšek Nissan Qashqai/Rogue Sport zaznamenal největší nárůst v rámci Top 20, neboť jeho tržby vzrostly o 13 %. To bylo z velké části způsobeno jeho rostoucí popularitou v USA, kde se tržby zvýšily o 130 %. Naopak Ford Escape/Kuga ztrácel půdu a zaznamenal v Top 20 nejvyšší pokles.
 
Rok 2018 znamenal dobrý rok pro vozy Nissan Sylphy/Almera, Mazda CX-5, Kia Sportage, Chevrolet Equinox, Toyota Hilux, Jeep Compass, Toyota C-HR, Hyundai Creta, Ford Ecosport, Jeep Wrangler, Toyota Tacoma, Chevrolet Cavalier, Mercedes-Benz třídy A a Suzuki D-Zire. Rok 2018 byl úspěšný také pro modely Hyundai Kona, Volkswagen T-Roc, Changan CS55, Volkswagen Atlas/Teramont, Baojun 360, Hyundai ix35, BYD Song Max, Tesla Model 3, Škoda Karoq, Geely Vision X3, Baojun 530, Buick Regal, Citroen C3 Aircross a Peugeot 5008 SUV.