name | autoweek.cz

Pokles výroby vozidel menší než se čekalo

Pokles výroby vozidel menší než se čekalo

19.01.2021 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Komplikace spojené s pandemií koronaviru zapříčinily výrazný pokles produkce vozidel v České republice. Flexibilita výrobců nicméně dopomohla k tomu, že pokles výroby byl porovnání s jinými evropskými zeměmi menší.
Nejvýznamnější segment výroby silničních vozidel - osobní vozidla - zaznamenal nejprudší pokles v novodobé historii a objemem produkce se vrátil na úroveň roku 2014. Podařilo se však udržet objem výroby nákladních automobilů a přípojných vozidel a jen minimální pokles produkce zaznamenali výrobci autobusů.
 
„Uplynulý rok byl pro většinu společností v českém i celosvětovém autoprůmyslu velmi složitý. Všichni bez výjimky jsme byli konfrontováni se situací, která v naší novodobé historii nemá obdoby. I přes téměř pětinový pokles výroby je nutné vyzdvihnout, jakým způsobem se firmy dokázaly s danými omezeními vypořádat. Při restartu po jarních odstávkách prokázaly vysokou flexibilitu a jejich podzimní produkce pak táhla vpřed celý český průmysl. I díky tomu je celoroční pokles nakonec o něco mírnější, než jsme po vypuknutí pandemie očekávali. Obdivuhodná byla výkonnost některých tradičních výrobců v segmentech mimo osobní vozy. Ale ocenit je nutné i konkurenceschopnost výrobců osobních vozidel, zejména s přihlédnutím k výši poklesu poptávky po automobilech napříč EU téměř o čtvrtinu,“ hodnotí rok 2020 prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar.
 
I přes potíže způsobené probíhající pandemií firmy autoprůmyslu nepolevují v transformačních změnách. „Výzvy v podobě snižování emisí a zvyšování bezpečnosti vozidel přinášejí o to větší tlak na zvyšování efektivity výroby. Aby si český autoprůmysl zachoval své dominantní postavení na globálním trhu, je naším společným úkolem se zástupci státu podpořit za pomoci nových národních i evropských fondů investice do rozvoje firem, digitalizace a automatizace, infrastruktury, vědy a výzkumu,“ doplňuje Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
 
Osobní automobily
Tuzemští výrobci osobních automobilů vyrobili celkem 1 152 901 vozů, tedy o 274 662 vozů (-19,18 %) méně než v roce 2019. Důvodem toho byl výrazný propad poptávky na hlavních exportních trzích - jen v západní Evropě prodej osobních aut vloni poklesl o 24,5 %. Tradičně silný export přitom poklesl jen o 19,9 %, takže automobilky na zahraniční trhy dodaly celkem 1 058 243 vozů proti 1 321 069 v roce 2019.
 
Škoda Auto ve svých českých závodech vyrobila 749 579 automobilů, tedy o 17,4 % méně než v roce 2019. Ke zmírnění dopadů přispělo zvýšení jejího tržního podílu na trzích EU, růst odbytu v Rusku nebo Turecku. „Toto číslo je zejména s ohledem na pětitýdenní přerušení výroby během první vlny pandemie koronaviru na jaře uplynulého roku pro automobilku velký úspěch,“ zhodnotil situaci vedoucí Komunikace podniku & interní komunikace společnosti Škoda Auto Tomáš Kotera. Výrobu v Mladé Boleslavi v průběhu roku ovlivňoval postupný náběh výroby mnoha variant nové generace nejprodávanějšího modelu Octavia a příprava na podzimní zahájení výroby elektricky poháněného SUV Enyaq iV.
 
V nošovickém závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech bylo vloni vyrobeno celkem 238 750 vozidel (- 22,9 %). „Důsledky pandemie koronaviru se nevyhnuly ani naší společnosti a výsledná produkce je tak o 21 % nižší, než byl původní plán. Přesto se nám v roce 2020 podařilo dosáhnout řady úspěchů - v březnu jsme zahájili výrobu modelu Kona Electric, prvního elektromobilu nové generace vyráběného v ČR, od října sjíždí z našich linek zcela nová generace Tucsonu a faceliftu se dočkal i model i30. Díky kompletně inovované modelové řadě máme skvělou příležitost zvládnout aktuální výzvy a zajistit opětovný růst,“ uvedl k výsledkům tiskový mluvčí HMMC Petr Michník.
 
Výrobu v kolínském závodě TPCA v roce 2020 poznamenala příprava rozšíření závodu. Vyrobeno bylo 164 572 vozidel (-21,7 %). „Výrobní plán roku 2020 byl od začátku s ohledem na plánované změny připraven na výrobu 184 000 automobilů. S ohledem na opatření nejen v ČR, ale i zemích EU, jsme na jaře přišli o více jak 41 000 vozů. Zároveň nebylo možné instalovat nová zařízení a linky z investice více jak 4 miliard korun. Druhá půlka roku byla však z pohledu výroby tažena zvýšenou poptávkou po vozech z naší produkce. Celkově více než 164 tisíc vozidel tak znamená pokles oproti původním plánům jen o 10,7 %. Navíc se nám podařilo dohnat plán instalací zařízení a výstavby nových budov,“ poznamenal Tomáš Paroubek, PR & Corporate Affairs Manager společnosti Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ), která je novým vlastníkem kolínského závodu.

Autobusy
Uplynulý rok lze pro oba hlavní tuzemské výrobce autobusů hodnotit jako úspěšný. I přes komplikace spojené s pandemií koronaviru bylo v České republice vyrobeno celkem 5070 autobusů, meziročně pouze o 2,8 % méně než v rekordním roce 2019.
 
Největší částí (89,1 %) se tradičně na výrobě autobusů podílí Iveco Czech Republic se 4518 vozidly (meziročně méně o 99 autobusů tedy -2,0 %). Ačkoliv je společnost Iveco orientovaná převážně na export, v roce 2020 posílila svou přítomnost na českém trhu, kde zaznamenala významný růst odbytu o 38,9 % na 596 autobusů, zatímco pro zahraniční zákazníky bylo vyrobeno 4282 vozidel, tedy o 167 méně (-11,5 %).
 
Společnost SOR Libchavy vyrobila v uplynulém roce 526 autobusů, tedy o 47 méně než v předchozím roce, přičemž exportováno bylo 82 autobusů (-41,8 %). Firma KH motor Centrum z Opavy vyrobila 26 autobusů, tedy o 9 méně než v roce 2019.
 
Nákladní automobily
Společnost Tatra Trucks vyrobila v roce 2020 celkem 1180 nákladních vozidel, tedy pouze o jedno méně než v předchozím roce, přičemž 740 jich bylo vyvezeno do zahraničí. „Díky zavedeným organizačním opatřením a oboustranně vstřícné spolupráci se všemi obchodními partnery se nám povedlo nejen zajistit výrobu bez přerušení, ale i překročit plánované obchodní a ekonomické cíle na rok 2020,“ konstatoval ekonomický ředitel společnosti Tatra Trucks Miloslav Mahut.
 
Přívěsy a návěsy
V ČR bylo vyrobeno v roce 2020 celkem 26 447 přípojných vozidel všech kategorií. Výroba přívěsů a návěsů oproti stejnému období předchozího roku vzrostla o 209 kusů (+0,8 %) a zvýšil se export o 743 kusů (+7,1 %).