name | autoweek.cz

Porsche a Tesla stále vydělávají

Porsche a Tesla stále vydělávají

25.08.2020 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Navzdory krizi dosahují Porsche a Tesla vysokou míru zisku na každé prodané vozidlo. Mezi nejúspěšnější v tomto ohledu patří i značka Škoda.
Pokles zájmu o koupi nových automobilů, vyvolaný následky koronavirové pandemie, způsobuje, že mnoho automobilek při prodeji svých automobilů vykazuje velké ztráty. Centrum pro automobilový výzkum CAR při universitě Duisburg - Essen analyzovalo, jak krize ovlivňuje zisk jednotlivých automobilek. Pouze jedinému německému výrobci se v současné době daří opravdu dobře. K němu se přidává ještě americký výrobce elektromobilů Tesla.
 
Výzkumníci trhu CAR kolem známého experta na automobilový průmysl Ferdinanda Dudenhöffera zjistili zisk nebo ztrátu z čistě automobilových aktivit automobilek v první polovině roku 2020 a vydělili je počtem prodaných vozů. Klíčovým zjištěním je, kolik peněz výrobce automobilů vydělává nebo ztrácí svými výrobky. Do úvahy nebyla brána užitková vozidla ani bankovní divize.
 
„Vysoké ztráty v době koronavirové krize jsou ukazatelem schopnosti přizpůsobení se příslušných společností. Klíčový údaj, vyjadřující zisk nebo ztrátu na vozidlo, umožňuje srovnání podobných výrobců automobilů,“ komentoval analýzu v rozhovoru pro magazín Die Welt am Sonntag profesor Dudenhöffer.
 
Porovnání čísel odhalilo skryté problémy zejména u BMW, které oznámilo svou největší ztrátu za čtvrtletí. Podle šetření CAR BMW v první polovině roku vykázalo ztrátu 1135 eur na vozidlo. Horší výsledek mají pouze dceřiné společnosti Volkswagen Seat, se ztrátou 1376 eur, a Bentley, ztrácející 19 800 eur na každé dodané vozidlo.
 
Ford je těsně před BMW se ztrátou 1088 eur na vozidlo. Mercedes-Benz (ztráta 599 eur/vozidlo) a Audi (-559 eur/vozidlo) jsou na tom mnohem lépe. Jako skupina má VW Group (včetně svých čínských aktivit) ztrátu 415 eur na vozidlo, přičemž hlavní značka Volkswagen vykázala ztrátu 313 eur/vozidlo. Mezi nimi je Volvo s -343 eur/vozidlo.
 
Podle analytiků CAR dosáhly zisk na dodané vozidlo Toyota (+533 eur) a koncern PSA (+707 eur). V porovnání s ostatními značkami koncernu Volkswagen dosáhla vynikající výsledek značka Škoda se ziskem 748 eur na vozidlo. Také koncern General Motors skončil v prvních šesti měsících s trojciferným ziskem na vozidlo (+780 eur).
 
Výrobce elektrických automobilů Tesla dosáhl čtyřmístného zisku na vozidlo 2890 eur. Zdaleka nejúspěšnější byla dceřiná společnost Volkswagenu pro sportovní vozy Porsche se ziskem 9853 eur na vozidlo.