přes problémy v evropě úspěšný rok pro vw group | Statistiky | autoweek.cz

Přes problémy v Evropě úspěšný rok pro VW Group

Přes problémy v Evropě úspěšný rok pro VW Group

13.03.2019 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Volkswagen Group dosáhla v roce 2018 solidní hospodářské výsledky, takže navzdory problémům, kterým čelily trhy po celém světě, to byl pro skupinu úspěšný rok se zvýšením objemu prodeje i zisku.
Skupina Volkswagen zveřejnila své hospodářské výsledky za rok 2018 na tradiční výroční konferenci a současnně uvedla své velké plány pro následující roky, zaměřené na elektromobilitu, digitalizaci ale také na vývoj softwaru.
 
Příjmy skupiny vzrostly o 2,7 % na 235,8 miliardy eur a zisk před započtením tzv. speciálních záležitostí se zvýšil na 17,1 miliardy eur. Speciální náklady, tzn. náklady spojené s důsledky aféry Dieselgate, činily 3,2 miliardy eur, takže čistý využitelný operativní zisk činil 13,9 miliardy eur. Přitom rostly fixní náklady o 1,6 miliardy eur jako důsledek investic do rozvoje elektromobility.
 
Nejvíc vozidel směřovalo do Evropy - 4,4 milionu, tedy o 1,2 % víc než v roce 2017, přičemž o růst se zasloužily tzejména země střední a východní Evropy. V Číně bylo dodáno rekordních 4,2 milionu vozidel, což navzdory poklesu trhu znamenalo růst o 0,5 % a navýšení tržního podílu. V Severní Americe bylo prodáno 960 000 automobilů, tzn. o 2,0 % méně než v roce 2017, ovšem vzhledem k poklesu trhu se podařilo mírně zvýšit tržní podíl. V Latinské Americe byl navzdory propadu trhu v Argentině zaznamenán nárůst o 13,1 % na 590 000 vozidel.
 
Při výroční tiskové konferenci generální ředitel VW Group Herbert Diess vyslovil velké uznání pracovníkům, kteří sváděli velký boj s časem při zavádění nové metodiky měření emisí WLTP, nicméně připustil, že celý koncern tento přechod měl zvládnout mnohem lépe. „Naše modelová nabídka znamenala, že se nás tento problém dotkl mnohem citelněji než naší konkurence. Naše příprava ovšem měla být mnohem lepší. Poučili jsme se z toho. Museli jsme omezit nabídku variant u značky Volkswagen o 25 % a u Audi dokonce o 30 %, ale tím jsme současně zvýšili naší produktivitu a ušetřili na nákladech,“ řekl Diess.
 
Kvůli zdržení schvalovacího procesu s využitím WLTP musely být pozastaveny dodávky až 200 000 vozů. To neznamená, že nebyly prodány, ale musely čekat na novou homologaci. Problémem bylo, že mnoho zákazníků nebylo ochotných změnit své objednávky. To se týkalo zejména velkých fleetů. Problémy s WLTP pro koncern znamenaly zvýšení nákladů asi o miliardu eur, ale ztráty způsobené pozdržením dodávek nelze podle Franka Wittera, odpovědného za finance a IT, přesně vyčíslit.
 
Rok 2018 provázely VW Group i změny v organizační struktuře, což by mělo zlepšit schopnost rychleji reagovat ve specifických oblastech. Nastaly také mnohé změny ve vedení, což se dotklo zejména značky Audi, a byly uzavírány nové smlouvy s prodejci. Byly rovněž podepsány nové alianční dohody s s Ford Motor a Microsoftem, s nímž bude vyvinut Volkswagen Automotive Cloud.
 
Klíčovou změnou pro budoucnost bylo vytvoření Group Components jako samostatné obchodní jednotky. Tím vznikl jeden z největších dodavatelů v rámci automobilového průmyslu na světě s obratem 35 miliard eur a 80 000 zaměstnanci. V rámci této jednotky se bude VW Group zabývat i výrobou a dodávkami akumulátorů a dalších komponent pro elektromobily. Umožní to i dodávky komponent z modulární platformy MEB třetím stranám.
 
Z jednotlivých značek Diess vyzdvihl globální prodejní rekord značky Volkswagen - osobní vozy provázený zvýšením efektivity produkce a snižováním nákladů. Značka Audi byla nejvíc zasažena problémy se zaváděním WLTP, které probíhalo v době úplné obměny vedení. Přesto zisk 4,7 miliardy eur. Škoda Auto pokračuje ve svých vynikajících výsledcích s produkcí překračující kapacitu na 120 %. Snížení zisku u Škody Auto bylo způsobeno především investicemi do přípravy nových modelů. Seat je dnes značkou s největším růstem objemu prodeje v Evropě a s nejmladší klientelou.
 
 
  prodej zisk
  2018 2018/2017 2018 2018/2017 na vozidlo
  tis. ks % mil. eur % eur/ks
Volkswagen 3 715 +4,0 % 3 239 -1,9 % 871
Audi 1 467 -3,5 % 4 705 -7,0 % 3 207
Škoda 957 +2,1 % 1 377 -14,6 % 1 439
Seat 608 +2,2 % 254 +33,4 % 418
Bentley 10 -9,5 % -288 - -28 800
Porsche 253 +1,9 % 4 110 +2,7 % 16 245
Volkswagen NF 469 -5,9 % 780 -8,6 % 1 663
Scania 97 +6,3 % 1 346 +4,4 % 13 876
MAN 137 +19,6 % 332 -8,3 % 2 423
VW China *) 4 101 +2,0 % 4 627 -2,5 % 1 128
Volkswagen Group          
osobní vozy **) 10 206 +1,2 % 9 220 -1,0 % 903
užitková vozidla 694 -0,9 % 1 971 +4,1 % 2 840
Automotive Division **) 10 900 +1,1 % 13 920 +0,7 % 1 277
*) zisk = proporční podíl VW Group ze společných podniků (40,5 %)  
**) zisk bez VW China