cílem je větší internacionalizace | Aktuality | autoweek.cz

Cílem je větší internacionalizace

Cílem je větší internacionalizace

27.10.2010 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Necelé dva měsíce poté, co se ujal funkce předsedy představenstva společnosti Škoda Auto, se Winfried Vahland v Praze sešel s novináři aby jim nastínil své plány a uvedl na pravou míru informace některých médií o nespokojenosti vedení koncernu VW se značkou Škoda.

Po takřka 20 letech, co je Škoda Auto pod kontrolou Volkswagenu, je to poprvé, co byl do Mladé Boleslavi na post předsedy představenstva vyslán jeden z vrcholných manažerů koncernu. Winfried Vahland se do Škody Auto vrátil po pěti letech co vedl činnost Volkswagenu na dnes už největším automobilovém trhu světa v Číně a byl tam mimořádně úspěšný. Byl to právě on, kdo v Číně uvedl značku Škoda. Je nade vší pochybnost, že jej jeho úspěšné působení v Číně předurčuje k postupu na vysoký post ve Wolfsburgu. Proto je nesmyslem se domnívat, že jeho úkolem v Mladé Boleslavi by mělo být potlačovat úspěchy značky Škoda, jak nedávno tvrdila některá česká média.

"Škoda je dnes internacionální značkou a i nadále bude svou působnost rozšiřovat do světa.

Škoda Auto hraje v plánech koncernu Volkswagen klíčovou roli a bude tomu tak i nadále. V rámci koncernu i ve světě je zásluhou Škody Auto označení Made in Czech republic přijímáno jako symbol kvality. Produkujeme kvalitu po celém světě, ale neuspokojujeme se tím. Máme potenciál růstu na mnoha trzích, především v Rusku, Indii a Číně, a v této ofenzívě budeme pokračovat," řekl Winfried Vahland na úvod svého vystoupení.

 

Nové modely

Největší zájem je samozřejmě vždy o připravované novinky v modelové nabídce. Nový předseda představenstva Škody Auto tomu sám vyšel vstříc a v podstatě potvrdil dosavadní úvahy o připravovaných plánech když řekl: "Modelovou paletu budeme rozšiřovat. K plánovanému růstu potřebujeme vstupní model pro získávání nových zákazníků a malý vůz. Už v příštím roce představíme malý model pro třídu pod Fabií, ale brzy budeme mít také větší rodinný automobil pod úrovní modelu Octavia. Oproti tvrzení médií bude i nadále pilířem naší modelové nabídky model Superb a jeho současná generace bude mít nástupce." Malé auto na bázi projektu Volkswagenu up!, vyráběné v Bratislavě i pro další koncernové značky, se tedy představí už v příštím roce. Skutečnost, že bude mít malé rozměry ale neznamená, že půjde o levné auto.

Winfried Vahland nám nastínil i dlouhodobější výhled: "Prověříme rovněž potenciál vozů MPV a SUV pro další možnosti rozšiřování nabídky. Všechny naše novinky se dosud setkaly s mimořádným úspěchem. Například model Yeti je vyprodán a naše výrobní kapacita nestačí na pokrytí poptávky po tomto modelu. Nerad bych ale říkal vše o našich budoucích plánech abychom si měli co říci také příště. Každopádně potřebujeme levné auto pro rozvíjející se trhy. To je ovšem teprve ve stádiu příprav."

V současné době samozřejmě nebylo možné se vyhnout ani vozům s elektrickým pohonem. "Stejně jako ostatní výrobci se zajímáme i o možnosti elektromobility. V Paříži jsme představili koncept na bázi modelu Octavia a na jeho základě vznikne flotila vozů, které budeme od roku 2011 testovat v České republice. Do budoucna s výrobou modelu s elektrickým pohonem počítáme," potvrdil Vahland.

Na možnosti elektrického pohonu u osobních aut přesto nahlíží střízlivě: "Bydlím v Praze a každý den jezdím hodinu do Mladé Boleslavi. Pro to už by vůz s elektrickým pohonem nebyl vhodný. Domnívám se, že to bude trvat ještě několik let, než se elektrický pohon prosadí. V současné době jsme ve fázi testování. Musíme prověřit, který z našich modelů bude vhodný pro elektrický pohon. Musíme přitom vycházet z toho, že zákazníci mají vysoký standard požadavků a objem výroby musí odpovídat poptávce. V současné době ještě nemáme harmonogram uvádění elektrického pohonu do prodeje, ale budeme při jeho uvádění postupovat s programem celého koncernu."

Přes jejich často skeptické přijetí Winfried Vahland pokládá za velmi důležité i další nízkoemisní projekty: "Rozšiřujeme rovněž naše aktivity kolem verzí Green Line - nedávno jsme představili jejich druhou generaci a nyní nabízíme všechny modely v této podobě. Při uvádění ekologických verzí vycházíme z toho, že máme odpovědnost za budoucnost našich dětí. Proto musíme vyrábět auta šetrná k životnímu prostředí. Než se prosadí elektrický pohon musíme pracovat na ekologických modelech, a to nejen na Fabii se spotřebou 3,3 l/100 km. Snižovat spotřebu i emise musíme na všech modelech s velkým objemem produkce. Ve svých předchozích působištích jsem poznal co to znamená opravdu špatné ovzduší a nechtěl bych něco takového jako v Číně zažít i zde."

 

Zdvojnásobení prodeje

Před pár lety bývalý předseda představenstva Škody Auto Detlef Wittig vyhlásil dlouhodobý plán dosažení hranice milionu prodaných vozů ročně. Winfried Vahland nyní tento cíl posunul až k hranici 1,5 až 1,6 milionu vozů, když řekl: "Naším cílem je během deseti let zdvojnásobit objem odbytu a dosáhnout trvalého ziskového růstu."

O tom, že se jedná o reálný úkol svědčí jeho analýza: "Předpokladem pro to je větší internacionalizace a nutnost být aktivní na trzích, na nichž dochází k růstu. Čínský trh je dnes už největším na světě a v nebližší době by se zde měl prodej zdvojnásobit. Rusko slibuje nárůst prodeje na trojnásobek a rovněž Indie by měla v nejbližší době zdvojnásobit objem prodeje a stát se pátým největším trhem na světě. Škoda Auto na všech těchto trzích odvedla dobrou práci, je na nich zastoupena a má zde své výrobní závody. Například v Číně jsme během čtyř let prakticky z nuly dosáhli 180 000 prodaných vozů, což je odhad pro letošní rok."

Vyplývá z toho zásadní přesun hlavního směřování značky: "V současné době prodáváme na nových trzích okolo 30 % vozů, ale brzy tento podíl vzroste na 50 %. Znamená to, že polovina produkce bude směřovat na evropské trhy a Blízký východ a polovina do Číny, Ruska, Indie a na další rozvojové trhy včetně jižní Asie, Austrálie a Nového Zélandu. Na expanzi do Jižní Ameriky neexistují žádné plány."

 

Poroste i výroba v České republice

Rostoucí význam mimoevropských trhů může vyvolávat obavy o budoucnost výroby vozů Škoda v České republice. Ty ale Vahland okamžitě rozptýlil: "Věříme, že poroste prodej jak v České republice, tak v celé Evropě a proto jako součást naší cesty ke zdvojnásobení produkce zvýšíme i produkci v českých závodech. Z tohoto důvodu plánujeme navýšení výrobních kapacit v České republice."

Spolu s rozšiřováním prodeje mimo Evropu se bude tímto směrem rozšiřovat i zahraniční produkce vozů Škoda: "Předpokládáme, že evropský trh v nejbližších letech poroste jen o jednotlivá procenta, zatímco mimoevropské rozvojové trhy budou dosahovat dvouciferného růstu. V důsledku toho postupně zahraniční produkce vozů Škoda překročí polovinu celkového objemu. Nebude to během nejbližších dvou či tří let, ale bude to dříve než za deset let."

V souvislosti s tím se nabízí otázka možnosti dovozu vozů Škoda ze zahraničních závodů: "Možnost dovozu vozů Škoda ze zahraničních továren nemohu vyloučit, ale stejně tak nelze vyloučit ani to, že budeme v České republice vyrábět i vozy jiných značek. Rozhodně se ale budu zasazovat o růst výroby v našich kmenových továrnách. Ale pokud jsem mluvil o internacionalizaci značky, pak to neznamená jen rozšiřování výroby do zahraničí, ale i to, že by se v našich českých závodech mělo objevovat více cizinců. Je proto možné, že se brzy i v České republice setkáme s pracovníky z Číny nebo Ruska."

Dovozu "laciných škodovek z Číny" se v nejbližší době rozhodně nemusíme obávat, protože Vahland říká: "Kvalita práce českých dělníků je mnohem vyšší než v Číně." Přesto i u nás vidí prostor ke zlepšování: "Musíme zvýšit produktivitu, protože ta v mezinárodním srovnání stále ještě není na úrovni jakou bych si přál. Na tom musíme zapracovat. Ale chtěl bych ujistit, že ty pracovníky, které uvolníme v rámci zvyšování produktivity využijeme jinde pro zvýšení naší produkce. Celkový počet pracovníků v českých závodech tedy proti dnešku ještě poněkud vzroste. V nejbližší době také musíme rozšířit náš personál ve výzkumu a vývoji a také v odbytu."

Význam České republiky v budoucích plánech společnosti Škoda Auto dokládají i Vahlandova slova: "Za rozumné pokládám mít podíl na domácím trhu asi jednu třetinu. Je naším úkolem tuto úroveň udržet a zůstat zakořeněni v České republice. Zde naše firma před 115 lety vznikla, zde byla postavena její první auta, ale zde jsou také kořeny rodin Piechů a Porsche. Proto je naší povinností nejen udržet objem prodeje, ale musíme projevovat i určitou odpovědnost, která k tomu patří a na tom bych chtěl pracovat. Myslím, že téma Škoda a dobrý občan je velmi důležitým tématem."

 

Role značky Škoda v koncernu VW

Winfried Vahland se samozřejmě nemohl vyhnout ani dohadům týkajícím se údajné nespokojenosti vedení koncernu s tím, že značka Škoda je až příliš úspěšná, takže představuje nepříjemnou konkurenci i pro Volkswagen: "Máme plnou podporu koncernu a Škoda Auto současně podporuje koncern Volkswagen v jeho úsilí stát se do roku 2018 největším producentem automobilů na světě. Jsme integrální částí tohoto plánu. Škoda Auto je silnou vstupní značkou s atraktivní paletou modelů. Chci ale zdůraznit, že se Škoda nestane levnou značkou. Nevedly se o tom žádné diskuse a úvahy o tom, že by se tak mělo stát, jsou zcela nepodložené. Není k tomu žádný důvod.

Spolupráce Škody Auto s Volkswagenem byla za dvacet let velmi úspěšná. Je ukázkovým příkladem dobré česko-německé kooperace a zůstane jím i do budoucna. V rámci koncernu to nikdo nezpochybňuje. Chceme pravý opak toho, co se tvrdí - dosahovat růstu, své aktivity urychlovat nikoliv brzdit a naši už tak úspěšnou modelovou paletu ještě dále rozšiřovat. K rozporům v rámci koncernu docházelo vždy a také my si občas stěžujeme na jiné značky. Úkolem koncernu ale je bojovat s vnější konkurencí.

Neexistují žádná omezení v tom, jakou techniku můžeme používat. Právě v tom je síla koncernu. Na druhou stranu ale Škoda není značkou, která by měla přicházet jako první s technickými inovacemi. Naší sílou je využívání filosofie Simply Clever, což se nám daří a musíme to posilovat. Doby, kdy se vozy Škoda daly pokládat za levné Volkswageny máme už dávno za sebou."

O tom, jak velký význam nový šéf společnosti Škoda Auto přikládá tomu, aby nedávné spekulace médií na značku Škoda i koncern Volkswagen nevrhly nepříznivé světlo, svědčí i závěrečná slova jeho vystoupení: "Nechtěl jsem čekat na obvyklých 100 dní ve funkci abych vám toto vše mohl říci. Jsem optimistou v očekávání velkého úspěchu. Chtěl mít své první setkání s novináři mít tady v Praze, protože zde je značka Škoda doma. Nikde jinde jsem se k tomu dosud ještě nevyjádřil."

 

  • Cílem je větší internacionalizace
  • Cílem je větší internacionalizace
  • Cílem je větší internacionalizace
  • Cílem je větší internacionalizace
  • Cílem je větší internacionalizace
  • Cílem je větší internacionalizace
  • Cílem je větší internacionalizace
  • Cílem je větší internacionalizace