name | autoweek.cz

Relativně úspěšný rok pro Škodu v ČR

Relativně úspěšný rok pro Škodu v ČR

24.01.2022 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Škoda Auto v ČR s ohledem na okolnosti hodnotí rok 2021 jako úspěšný, když dosáhla tržní podíl 34 % a zaregistrovala v ČR téměř 71 000 nových vozů. Pro letošní rok očekává mírné oživení s plánem umístit na český trh 73 000 nových vozů.
Na výroční konferenci v pražském Karlíně zhodnotil vedoucí českého zastoupení automobilky Škoda Auto Jiří Maláček rok 2021. Navzdory pandemii koronaviru a narušeným dodavatelským řetězcům v automobilovém průmyslu jej považuje za úspěšný. Škoda Auto dosáhla 70 946 registrací nových vozů a jako pozitivní hodnotí udržení tržního podílu 34 % jako v předpandemickém roce 2019. Důležitá je i skutečnost, že síť obchodních partnerů je stabilizovaná se 176 prodejci a 225 servisy, přičemž ani v kritické době nikdo z nich neohlásil úpadek ani neukončil činnost.
 
Pozitivní hodnocení
„Původně jsme očekávali růst trhu o 8 % proti roku 2020 na 220 000 nově registrovaných aut, ale realita byla vlivem známých okolností růst o 2 % na 206 876 nově registrovaných aut. To je nicméně v celoevropském kontextu poměrně slušný výsledek. Náš tržní podíl se po růstu na 37 % v roce 2020 vrátil na 34 % jako v roce 2019,“ konstatoval Jiří Maláček.
 
„Přes očekávatelný pokles si značka Škoda na svém domácím trhu vedla dobře a optimisticky hodnotíme i předpokládaný budoucí vývoj. Vše ukazuje, že zájem o auta je i nadále velký. V pozitivní náladě nás drží i celkový počet objednávek, které jsme loni obdrželi. Za celý rok 2021 jich autorizovaní dealeři evidují celkem 107 000 a máme za sebou také nejúspěšnější měsíc všech dob - v září jsme objednávek zaznamenali téměř 13 000. To vše samozřejmě ovlivňuje dodací lhůty, které se zatím nezkracují, ale děláme maximum pro to, aby každý vůz byl konkrétnímu zákazníkovi doručen v nejkratším možném termínu,“ hodnotí uplynulý rok Jiří Maláček.
 
Silná pozice u soukromých zákazníků
V první desítce nejprodávanějších vozů roku 2021 figuruje sedm modelů značky Škoda, když se po mnoha letech na první místo  vrátil model Fabia, před modelem Octavia, který byl nejvíc postižen nedostatkem čipů. Na Octavii ale Škoda Auto ČR registruje 27 000 objednávek, tedy dvojnásobek počtu registrací, takže je předpoklad, že se opět vrátí na vedoucí pozici.
 
Oblíbené jsou vozy Škoda i u soukromých zákazníků se třemi z pěti nejprodávanějších vozů a podílem 21 % z 206 876 nově registrovaných aut. Na dalších místech jsou Hyundai (18 %), Dacia (9 %), Kia (7 %) a Toyota (6 %). Nejoblíbenějším modelem značky mezi retailovou klientelou je s podílem 6 % městské SUV Kamiq, s 5 % podílu ho následují Fabia a Karoq.
 
Rozvoj elektromobility
Značka Škoda se se stala jedničkou českého trhu i v segmentu vozů s elektrickým pohonem s akumulátorem s registracemi 832 vozidel z celkového počtu 2393. Nejprodávanějším elektromobilem roku 2021 se stal model Enyaq iV se 738 registracemi, přičemž počet objednávek dosáhl téměř 1100. České zastoupení zaznamenalo rovněž úspěch v tendru Komerční banky, které v následujících měsících dodá 131 Enyaqů.  Dalších 94 kusů loni přidal model Citigoe iV, jehož výroba už byla ukončena a pouze se doprodávaly skladové zásoby. V segmentu plug-in hybridních vozidel modely Superb iV (640 registrací) a Octavia iV (407 registrací) drží dohromady 31% tržní podíl.
 
V rámci rozvoje elektromobility Škoda Auto v ČR nezůstává jen u prodeje nových aut, ale pracuje na rozvoji celého ekosystému se zajištěním dobíjení. Ukazuje se, že naprostá většina uživatelů elektromobilů je nabíjí doma nebo v zaměstnání, nicméně je potřeba rychle vybudovat páteřní síť rychlodobíjecích stanic, tj. s výkonem nad 150 kW. Elektrifikované vozy Škoda přijme do servisu a na opravu všech 225 autorizovaných partnerů, kde pracuje 2000 zaškolených pracovníků. K opravám trakčního akumulátoru je oprávněno 20 specializovaných servisů.
 
Zájem o autorizované servisy
Autorizovaným partnerům Škoda Auto se dařilo i oblasti poprodejních služeb. Průchody servisem meziročně stouply o 1,2 % a balíčky tzv. předplaceného servisu o 6,2 %. Zástupci automobilky to prezentují jako důkaz důvěry zákazníků v know-how a transparentní účtování nejrozsáhlejší servisní sítě v České republice.
 
V roce 2022 analytici očekávají růst trhu o 4 %, což znamená, že by se v Česku mělo prodat zhruba 215 000 nových osobních automobilů, tedy vzhledem k nedostatku aut stále ještě míň než v roce 2019. Škoda Auto Česká republika chce udržet tržní podíl kolem 34 % a tedy zaregistrovat 73 000 vozů. Z tohoto počtu by 1400 mělo připadnout na elektromobil Enyaq iV, jehož prodeji má pomoci nová varianta Coupé, která bude uvedena na český trh na jaře.