name | autoweek.cz

Škoda mezi nejúspěšnějšími značkami v Evropě

Škoda mezi nejúspěšnějšími značkami v Evropě

23.03.2017 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Škoda dosáhla v roce 2016 rekordní finanční výsledky. S tržbou 13,7 miliardy eur (+ 9,8 %) dosáhla nového rekordu. Ziskovostí ve výši 8,7 % je druhou nejúspěšnější značkou v rámci koncernu VW a patří mezi nejlepší v Evropě.
Rekordní prodejní výsledky po celém světě
V roce 2016 si Škoda navzdory problémům v mnoha částech světa (např. ruský trh vykázal historicky nejhorší výsledek) vedla velmi dobře s novými rekordy v prodeji i finančních výsledcích. Ve srovnání s předchozím rokem vzrostly dodávky zákazníkům o 6,7 %, tedy mnohem víc, než rostl celosvětový trh (+4,9 %, 80,68 milionů vozů). Značka Škoda dodala 1 126 500 vozů (v roce 2015 to bylo 1 055 500 aut), což představuje nárůst o 71 000 vozů oproti roku 2015 (1 055 500 vozů). Mezi jednotlivými modely stojí za vyzdvižení historicky největší objem prodeje modelu Superb za 15 let jeho existence.
 
Na řadě klíčových trhů, jako jsou Čína (317 100 - poprvé v historii zde byla překonána hranice 300 000 vozů), Německo (165 200), Velká Británie (80 300) a Polsko (56 200), dosáhl prodej vozů značky Škoda nové rekordy. Také v Turecku (28 900), Francii (23 000) a Izraeli (20 400) si v roce 2016 nový vůz značky Škoda pořídilo nejvíc zákazníků v historii. Velmi úspěšné výsledky byly dosaženy i na nových trzích, jako jsou Tchaj-wan nebo Nový Zéland. Pokles z významných trhů zaznamenala Škoda jen v Indii o 17,7 % na 13 000 vozů.
 
Škoda v současné době působí ve 102 zemích. Cílem je do roku 2020 zvýšit tento počet na 120. Pracuje se například na uvedení značky na perspektivní trhy v Jižní Koreji, Íránu a Singapuru.
 
Škoda mezi nejlepšími v Evropě
V obchodním roce 2016 zaznamenala společnost Škoda Auto nové rekordní hodnoty tržeb a provozního výsledku. Tržby vzrostly na 13,7 miliard eur (2015: 12,5 miliard eur) a překonaly tak rekordní hodnotu z roku 2015 o 9,8 %.
 
Provozní (operativní) výsledek vzrostl o 30,8 % na 1,197 miliardy eur (2015: 915 milionů eur). To představuje 8,7 % z tržeb (2015: 7,3 %). Tato hodnota je druhou nejlepší v rámci koncernu mezi výrobci osobních aut po Porsche a řadí značku Škoda mezi absolutně nejlepší v rámci evropského automobilového průmyslu.
 
Zisk před zdaněním vzrostl o 38,7 % na 1,173 miliardy eur (2015: 846 milionů eur). Zisk roku 2016 po zdanění činil 951 milionů eur (2015: 708 milionů eur) a o 34,3 % překonal výsledek předchozího roku. Investice v roce 2016 činily 548 milionů eur (2015: 591 milionů eur).
 
Rentabilita kapitálu ROI vzrostla meziročně z 20,1 % na 26,0 % (tj. o 5,9 %), což je jedna z nejvyšších úrovní na celém světě.
 
Skupina Škoda Auto v číslech   2016​ 2015​ změna v %
​Dodávky zákazníkům ​tis. vozů ​1 126 ​1 056 ​+6,7
​Dodávky zákazníkům bez Číny ​tis. vozů ​811 ​774 ​+4,8
​Výroba 1) tis. vozů ​1 152 ​1 037 ​+11,1
​Výroba v závodech Škoda 2) ​tis. vozů ​776 ​694 ​+11,8
​Odbyt 3) ​tis. vozů ​814 ​747 ​+9,0
​Počet zaměstnanců 4) ​osob ​29 580 ​26 646 ​+11,0
​Tržby ​mil. eur ​13 705 ​12 486 ​+9,8
​Provozní výsledek ​mil. eur ​1 197 ​915 ​+30,8
​Rentabilita tržeb ​% ​+8,7 ​+7,3 ​+1,4
​Zisk před zdaněním ​mil. eur ​1 173 ​846 ​+38,7
​Zisk po zdanění ​mil. eur ​951 ​708 ​+34,3
​Čistý peněžní tok ​mil. eur ​1 057 ​913 ​+15,8
​Investice (bez aktivovaných vývojových nákladů) ​mil. eur ​548 ​591 ​-7,3
1) Značka Škoda celosvětově
2) Zahrnuje produkci značky Škoda, bez produkce v Číně, na Slovensku, v Rusku a v Indii, ale včetně dalších koncernových značek, jako Seat, Audi a VW; produkce vozů bez rozložených sad
3) Odbyt vozů bez rozložených sad
4) Počet zaměstnanců bez agenturního personálu, včetně učňů