name | autoweek.cz

Statistiky a zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel

Statistiky a zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel

09.11.2018 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Společnost Cebia provedla analýzu výsledků trhu ojetých vozidel za 3 čtvrtletí 2018, jejímž cílem je analýza struktury a identifikace trendů trhů s ojetými vozidly za první tři čtvrtletí letošního roku Cebia Summary 3/2018.
Jednotlivé sledované parametry byly vyhodnoceny na vzorcích prodávaných ojetých vozidel a byly doplněny z dat Svazu dovozců automobilů (SDA), importérů vozidel, informací zveřejněných autobazary, z interních dat a zkušeností společnosti Cebia a z dalších zdrojů.
 
Souhrn informací o trhu ojetých vozidel
V letošním roce pokračuje růst počtu dovážených ojetých vozidel ze zahraničí, který započal již v roce 2015. V období od ledna do září 2018 bylo do ČR dovezeno 135 292 osobních ojetých vozidel. Tempo nárůstu počtu dovezených aut se oproti loňskému roku zvýšilo. Od roku 2014 do letoška stoupl počet dovezených ojetin o téměř 49 %, tedy prakticky o polovinu. Letos se v prvních třech kvartálech dovezlo meziročně o 6,6 % více ojetých vozů. Bohužel se však stále z většiny jedná o auta starší 10 let, dokonce pětina dovezených ojetých aut je starší 15 let! Průměrné stáří dovezených vozů bylo 10,3 roku. Podíl vozidel starších 10 let zpomalil z loňských více než 54 % na 51,73 %.
 
I přes nárůst počtu letos dovážených vozidel je stále většina prodávaných ojetin v tomto roce českého původu (55 %) nebo byla dovezena již v minulých letech (22 %). Ojetiny dovezené v letošním roce tvoří 23 %. Nejčastěji se prodávají vozidla dovezená z Německa (50 % ze všech prodávaných dovezených ojetin bez ohledu na rok dovozu).
 
Průměrná hodnota udávaná na tachometru se letos pohybuje okolo 160 000 km. Podíl aut se stočeným tachometrem se začíná snižovat. Zatímco v posledních letech se pohyboval okolo 40 %, ve třetím čtvrtletí klesl dle odhadů na zhruba 38 %. Důvodem je větší nabídka zánovních vozů, u kterých nedochází ke stáčení tachometrů. Jako další důvod se jeví skutečnost, že si lidé začali vozy před koupí více prověřovat, o čemž hovoří statistiky využívání systému Autotracer. Počet neplacených dotazů do tohoto systému se v letošním roce zvýšil o 28 %, počet dotazů do placené části narostl o 14 %. Třetím důvodem může být zvyšující se počet dovážených aut, u kterých nejsou častěji k dispozici údaje z jejich historie. Podíl aut se stočeným tachometrem je přitom právě u dovážených aut větší než u tuzemských.
 
Z hlediska pravděpodobnosti kde si může kupující spíše pořídit auto se stočeným tachometrem, nelze potvrdit častý mýtus, že stočená auta se vyskytují ve větší míře v autobazarech. Řada autobazarů před výkupem kontroluje historii vozů v systému Autotracer a auta se stočeným tachometrem odmítá vykupovat. Většina ojetých vozů je navíc prodávána fyzickými osobami. Kvalitní ojetá auta lze tedy koupit jak v autobazarech, tak od fyzických osob, poznat se však s jistotou dají jen prověřením jejich historie a technického stavu.
 
„Věříme, že se jedná o nový trend daný jednak větší nabídkou zánovních vozů, která je reakcí na zvyšující se prodeje nových aut v posledních letech, jednak zvyšujícím se zájmem kupujících o prověřování historie vozidel,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. Počet neplacených dotazů do systému Autotracer, který obsahuje data z historie vozidel, stoupl v letošních prvních třech kvartálech meziročně o 28 %, počet placených dotazů stoupl ve stejném období o 14 %. Kupující si začínají auta více prověřovat a bazary proto přestávají vykupovat auta se stočeným tachometrem. Třetí možný důvod snižujícího se podílu vozů se stočeným tachometrem lze spatřovat v sílících dovozech těch aut, ke kterým nejsou informace o jejich historii.
 
V říjnu letošního roku Cebia začala zveřejňovat na webu www.zkontrolujsiauto.cz Hitparádu stočených aut. Jde o stovky ojetých vozů dvanácti nejprodávanějších a nejinzerovanějších značek. Cílem Hitparády je upozornit veřejnost na stáčení tachometrů a ukázat, jaké vozy jezdí po českých silnicích. Veřejnost se navíc může zdarma přesvědčit, že se stáčejí také luxusní vozy značek BMW, Audi či Mercedes. Spatřit lze vozy stočené i o více než 500 000 km, stáčené průběžně či stočené opakovaně pravděpodobně poté, co se po prvním stočení neprodaly. Hitparáda ukazuje také to, jak se vozy s nájezdem 250 000 a více kilometrů stáčejí na hodnoty zánovních aut.
 
Průměrná cena ojetých aut se letos vyšplhala na 225 000 Kč (meziroční nárůst 9,7 %), což je mj. dáno zvyšující se nabídkou zánovních vozů a ochotou kupujících do vozů více investovat. Nejvíce se prodávají vozy v ceně mezi 100 000 až 200 000 korunami, do 200 000 korun se prodávají tři pětiny ojetých vozů. Meziročně přitom posílila skupina vozů do 100 000 korun (+8 %), což může být dáno zvyšujícím se počtem dovezených aut, neboť téměř pětinu dovozů tvoří auta starší 15 let.
 
Významný růstový trend hlásí certifikované programy. Škoda Plus zaznamenala jen v prvním pololetí nárůst prodejů o 16 %, BMW Premium Selection o 18 % a Volvo Selekt dokonce o 131 %.
 
Z hlediska paliva převažuje stále zájem kupujících o vozy na naftu (58,4 %). Podíl ojetin se zážehovými pohony tvořil 38,7 %. V budoucnu se však tento poměr může změnit, neboť u nových aut je trend zcela opačný. Prodej nových aut se vznětovými motory poklesly podle dat SDA na 30 %, takže do budoucna lze očekávat nedostatek tohoto typu ojetin nejen na českém trhu, ale ve většině evropských zemí, a nelze tak počítat ani s levným dovozem ze zahraničí.
 
Téměř pětina ojetých vozidel se prodávala bez platné STK, což přestavuje meziroční nárůst o 12 %. Důvodem může být výrazné zvýšení počtu dovážených aut ze zahraničí či delší doba prodeje vozidla, kdy během této doby platná STK propadne. Jako další důvod neochota prodávajících do vozidla investovat, když vědí, že ho v dohledné době budou prodávat. Pro zákazníky to znamená, že nesou finanční zátěž následného provedení STK a kontroly emisí, ale především nesou riziko, že vozidlo těmito kontrolami neprojde a budou muset na své náklady uvést vozidlo do požadovaného stavu.
 
Letos bylo prodáváno 32 % ojetých vozidel s možností odpočtu DPH. U takových vozidel je podmínkou, že byla kontinuálně od momentu prodeje nového vozidla vždy vlastněna a prodána plátcem DPH. Tyto vozy jsou pak atraktivní pro plátce DPH, kteří mohou provést odpočet DPH. Pokud si vozidlo koupí neplátce DPH, jakýkoli další vlastník již tuto možnost odpočtu ztrácí.
 
V průměru se ojetiny prodávají tři měsíce. Průměrná doba prodeje závisí z velké míry na motorizaci. Ojetiny se zážehovým motorem se prodávají v průměru za 87 dní, auta s turbodiesely 105 dní.