name | autoweek.cz

Vítězové a poražení prvního čtvrtletí

Vítězové a poražení prvního čtvrtletí

03.04.2019 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Ekonomika České republiky na tom je velmi dobře, firmám se daří, takže kupují nová užitková (+10,12 %) i nákladní auta (+4,42 %), stejně jako přívěsy a návěsy (+9,09 %), dokonce i traktory (+3,63 %). Jen prodej osobních aut poklesl o plných 12,2 %!
Prodejní výsledky jednotlivých značek se výrazně liší, protože u některých prodej osobních aut v prvním čtvrtletí naopak rostl:
značka 1.Q 2019 1.Q 2018 rozdíl %
Dodge 17 7 10 242,86 %
Lamborghini 16 7 9 228,57 %
Chrysler 4 2 2 200,00 %
Bentley 19 10 9 190,00 %
Jaguar 97 56 41 173,21 %
UAZ 6 4 2 150,00 %
Mitsubishi 574 448 126 128,12 %
Volvo 607 485 122 125,15 %
Jeep 234 188 46 124,47 %
Lexus 100 81 19 123,46 %
Ferrari 17 14 3 121,43 %
smart 18 16 2 112,50 %
Peugeot 2 808 2 509 299 111,92 %
Mazda 980 877 103 111,74 %
Renault 2 304 2 146 158 107,36 %
Dacia 4 008 3 932 76 101,93 %
Citroën 1 565 1 557 8 100,51 %
 
Naopak u jiných propad prodeje výrazně překračuje průměr:
značka 1.Q 2019 1.Q 2018 rozdíl %
Hyundai 3 968 4 551 -583 87,19 %
Opel 1 320 1 572 -252 83,97 %
Suzuki 1 120 1 343 -223 83,40 %
Subaru 236 284 -48 83,10 %
Toyota 2 039 2 495 -456 81,72 %
Audi 590 723 -133 81,60 %
Kia 2 055 2 590 -535 79,34 %
Alfa Romeo 42 53 -11 79,25 %
Mercedes-Benz 1 511 1 909 -398 79,15 %
BMW 1 202 1 552 -350 77,45 %
Land Rover 215 286 -71 75,17 %
Lada 17 26 -9 65,38 %
Ford 2 122 3 997 -1875 53,09 %
Maserati 11 24 -13 45,83 %
Porsche 52 116 -64 44,83 %
Tesla 11 26 -15 42,31 %
Nissan 623 1 804 -1181 34,53 %
Mini 102 298 -196 34,23 %
 
Podíváme-li se na provozovatele, pak je vidět, že prodej osobních aut soukromníkům poklesl jen minimálně - z 17 688 vozidel v roce 2018 na 16 944 vozů v roce 2019 (-4,4 %), ale výrazný propad je u prodeje firmám z 50 185 aut v prvním čtvrtletí 2018 na letošních 42 672 vozů, tedy o 17,6 %.
 
Ještě patrnější je to u některých značek. Mezi těmis největším růstem se daří zejména díky prodeji firemní klientele, a to včetně takových značek, jako jsou Bentley (100 % prodeje firemním zákazníkům) nebo Lamborghini (93,75 % firmám...). U značek s velkým objemem prodeje se dařilo zejména Peugeotu, který výrazně navýšil prodej jak firmám, tak soukromníkům. Naopak propad prodeje firemní klientele postihl především Ford (z loňských 3401 na letošních 1706 vozů pro firemní klientelu, zatímco u privátních zákazníků to bylo z 596 na 362 vozů). V této souvislosti stojí za pozornost, že právě Ford v Německu v prvním čtvrtletí vykázal největší růst za mnoho let o 5,3 %, tedy o 3600 vozů.
 
Velký vzestup vykázala Dacia, když pokles prodeje firemním zákazníkům z 1955 na 1730 vozů vyvážil růst zájmu soukromníků (z 1977 na 2278 vozů), což rumunské značce pomohlo na historicky nejlepší třetí místo v prodejních statistikách a druhé místo v prodeji soukromníkům:
  značka privátní podíl firemní podíl celkem
1. Škoda 3 384 16,44 % 17 202 83,56 % 20 586
2. Dacia 2 278 56,84 % 1 730 43,16 % 4 008
3. Hyundai 2 057 51,84 % 1 911 48,16 % 3 968
4. Peugeot 1 286 45,80 % 1 522 54,20 % 2 808
5. Toyota 896 43,94 % 1 143 56,06 % 2 039
6. Suzuki 820 73,21 % 300 26,79 % 1 120
7. Citroën 791 50,54 % 774 49,46 % 1 565
8. Renault 758 32,90 % 1 546 67,10 % 2 304
9. Kia 725 35,28 % 1 330 64,72 % 2 055
10. Volkswagen 720 12,60 % 4 995 87,40 % 5 715
  Celkem 16 944 28,42 % 42 672 71,58 % 59 616