značka volkswagen před vstupem do éry elektromobility | Statistiky | autoweek.cz

Značka Volkswagen před vstupem do éry elektromobility

Značka Volkswagen před vstupem do éry elektromobility

20.03.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Navzdory poklesu celkového celosvětového trhu Volkswagen v roce 2019 zvýšil počet dodaných vozů ​​​​​​​na 6,3 milionu a jeho provozní ziskovost vzrostla na 4,3 %.
Značka Volkswagen osobní vozy přechází do další fáze své transformace. Navzdory poklesu celkového trhu dodala v uplynulém roce po celém světě historicky největší počet vozidel 6,3 milionu a zvýšila tržní podíl na všech důležitých trzích.
 
Nejdůležitější ukazatele značky Volkswagen osobní vozy za rok 2019
  2019 2018 %
Počet dodaných vozidel (v milionech ks) 6,278 6,245 +0,5 %
Prodej vozidel (v milionech ks) - bez Číny 3,677 3,715 -1,0 %
Výroba (mil. Ks) 6,184 6,297 -1,8 %
Příjmy z prodeje (v miliardách eur) 88,405 84,585 +4,5 %
Provozní zisk před zaúčtováním mimořádných položek (v miliardách eur) 3,785 3,239 +16,9 %
Provozní ziskovost (v %) 4,3 3,8 +0,5 %
Čisté cashflow před zaúčtováním mimořádných položek (v miliardách eur) 2,827 -446  
 
„V roce 2020 stojíme před velkými výzvami, zejména v souvislosti s koronavirovou pandemií. Díky dobrým výsledkům z uplynulých let se však můžeme této krizi odvážně a s důvěrou postavit čelem. Volkswagen je silná společnost se silným týmem. Často jsme už ukázali, čeho lze dosáhnout, když držíme při sobě,“ řekl provozní ředitel značky Volkswagen osobní vozy Ralf Brandstätter.
 
Základem úspěchu jsou SUV
K tomuto úspěchu dopomohla především modelová ofenziva s nárůstem zejména v segmentu SUV s vysokými maržemi, konkrétně s uvedením modelů T-Cross, T-Roc a Atlas. Tiguan byl s 910 000 prodanými vozidly světově nejprodávanějším modelem značky a stejně jako Golf se řadí mezi deset nejprodávanějších automobilů na světě. Počet modelů SUV vzrostl ze čtyř v roce 2016 na současných 14. Podíl SUV na celkovém prodeji se v Evropě zvýšil na 37 %, v USA na více než 50 %.
 
Výroba jednotlivých modelů
model 2019 2018
Tiguan 910 926 861 331
Polo/Virtus 706 052 855 179
Golf 679 351 805 752
Jetta/Sagitar 610 327 770 447
Passat/Magotan 543 706 656 249
Lavida 514 698 513 556
Bora 345 077 269 390
T-Roc 328 069 236 977
T-Cross 274 071
Santana 244 132 272 080
Atlas/Teramont 183 648 166 034
Gol 151 241 156 410
Tharu 136 899 26 986
up! 108 676 136 512
Lamando 92 903 141 076
Touran 90 366 130 417
Saveiro 54 941 59 233
Touareg 52 859 40 387
Arteon/CC 51 868 49 735
Fox 43 675 40 596
Sharan 25 681 30 459
Beetle 20 580 37 846
Phideon 13 750 24 102
Suran 600 16 356
ID.3 50
celkem 6 184 146 6 297 110
 
Prodejní úspěchy se odrazily ve výrazném zlepšení hospodářských ukazatelů. Příjmy z prodeje vzrostly v porovnání s rokem 2018 o 5 % na 88,4 miliardy eur a provozní zisk před zaúčtováním mimořádných položek (rozuměj - nákladů spojených s řešením aféry dieselgate) vzrostl o 17 % na 3,8 miliardy eur, takže provozní ziskovost stoupla na 4,3 % (v roce 2018 byla 3,8 %) a udržela se v cílovém koridoru mezi 4 a 5 %. Náklady na tzv. odchylky vznětových motorů (tedy důsledky dieselgate) si vyžádaly mimořádné náklady ve výši 1,9 miliardy eur, tedy stejně jako v předchozím roce.
 
Z plánovaného snížení nákladů ve výši 3,0 miliardy eur ročně do roku 2025 bylo do konce roku 2019 realizováno 2,7 miliardy eur - více, než bylo plánováno. Počet zaměstnanců byl sociálně vstřícným způsobem snížen o 10 900. V oblastech budoucího rozvoje, například v oborech digitalizace nebo elektromobility naopak Volkswagen vytvořil 4500 nových pracovních míst.
 
Ralf Brandstätter k tomu říká: „První fázi strategie Transform 2025+ jsme úspěšně dokončili. Ve druhé fázi učiníme ze značky Volkswagen jedničku v oblasti elektromobility a přeměníme se na digitální technologickou firmu.“
 
Rok 2020 je klíčový pro elektrickou ofenzivu značky
 
Navzdory aktuální situaci, způsobené koronavirovou krizí, vstupuje Volkswagen do druhé fáze realizace strategie Transform 2025+. Pro značku tím začíná nová éra. Rozsáhlá elektrická ofenziva bude nyní viditelná také na silnicích. ID.3, první elektromobil na základě nové elektrické platformy MEB, se podle plánu začne zákazníkům dodávat od léta. Poté bude následovat první elektrické SUV značky ID.4. Nabídku navíc rozšíří další elektrifikace stávajících modelů různými hybridními systémy.
 
Od roku 2022 bude značka nabízet elektromobily na základě platformy MEB ve všech důležitých automobilových segmentech. Do roku 2025 chce prodávat nejméně 1,5 milionu elektromobilů ročně. Dlouhodobým cílem je úplná „dekarbonizace“ produktové řady i celé společnosti do roku 2050. Značka je přesvědčena o tom, že splní limity platné v EU pro rok 2020.
 
Volkswagen se promění v technologickou společnost založenou na softwaru
Kromě elektrifikace bude značka v následujících letech intenzivně rozvíjet také digitalizaci. Plán digitální transformace připraví značku na digitální éru. Společnost Volkswagen získá nové digitální kompetence a její organizace bude ve všech oblastech rychlejší, štíhlejší a konkurenceschopnější. Tímto způsobem bude v oblasti správy eliminováno až 4000 pracovních míst. Současně je plánováno 2000 nových pracovních míst v digitálních oblastech.
 
Část nových pracovních míst vznikne v nové organizaci Car.Software, s níž značka převzala v rámci koncernu odpovědnost za oblast automobilového softwaru. V nové organizační jednotce budou soustředěny veškeré softwarové aktivity od operačních systémů vozidel přes digitální ekosystémy až po nové služby pro mobilitu. V prvním kroku bylo pod jednu střechu sdruženo 3000 IT odborníků. Do roku 2025 bude v této organizační jednotce pracovat více než 10 000 softwarových inženýrů.