šéfové automobilek jednali s eu | Aktuality | autoweek.cz

Šéfové automobilek jednali s EU

Šéfové automobilek jednali s EU

04.12.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Vedoucí představitelé evropského automobilového průmyslu se setkali s výkonnými představiteli EU kvůli nadvýrobě a následků hospodářské krize.

Nejvyšší zástupci evropských automobilek se sešli se členy Evropské komise aby diskutovali o způsobech, jak se vypořádat s problémem nadvýroby v regionu a obecných vyhlídkách tohoto odvětví. Mezi představiteli automobilového průmyslu byli nejvyšší výkonný šéf Fiatu Sergio Marchionne, vedoucí evropské pobočky Ford Motor Stephen Odell, nejvyšší výkonný šéf Daimleru Dieter Zetsche a šéf PSA/Peugeot-Citroen Philippe Varin.

Evropa se plní rostoucím množstvím neprodaných automobilů, neboť většina automobilek nadále chrlí nová auta navzdory prudce klesajícímu prodeji a rostoucím obavám z dluhové krize států a z toho plynoucího poklesu ekonomiky.

Podle prognózy IHS Automotive může nadvýroba v Evropě v příštím roce dosáhnout až 41 %, což odpovídá 2,92 milionu vozidel. „Globální automobilový průmysl trpí chronickou nadvýrobou už dlouhé roky,“ řekl Marchionne. „V Evropě ale tento stav nyní dosáhl kritického bodu.“

Poptávka po automobilech v roce 2012 může v Evropě pátým rokem za sebou klesnout na 12,9 milionů vozidel, což b bylo pokles o 1 % proti letošnímu roku a o 17 % oproti vrcholu z roku 2007. Výroba v regionu se podle odhadu IHS možná propadne o 2,9 % na 16,4 milionů vozidel ve srovnání s 1,8% nárůstem výrobní kapacity na 19,3 milionů vozů.

Fiat uzavírá svou továrnu Termini Imerese na Sicílii a Opel (GM) loni ukončil výrobu v továrně v Antverpách v Belgii. Byla to první uzavřená továrna v Evropě od roku 2006. Ford příští rok kvůli klesající poptávce v Evropě dočasně propustí 4000 dělníků z montážního závodu ve Valencii ve Španělsku. Renault má v plánu na 29 dní v první polovině roku 2012 propustit 2295 dělníků ze své továrny ve Valladolidu ve Španělsku a počínaje lednem 2012 pozastavit noční směny ve své španělské továrně v Palencii. PSA oznámila, že v prosinci na 13 dní částečně odstaví závody v Sochaux a Mylhůzách ve Francii kvůli snížení zásob.

 

Evropské automobilky však nemohou podniknout odvážnější kroky ke snížení nadvýroby. Politický zásah překazil snahu o restrukturalizaci průmyslu, když vlády většiny zemí v roce 2009 podpořily poptávku pobídkami, tzv. "šrotovným", a zabránily tak snahám o snížení výrobních kapacit aby tak chránily místní pracovní místa. Vzhledem k omezeným veřejným rozpočtům, které omezují míru pomoci, mohou evropské automobilky čelit mnoha letům ztrát, neboť nepracující dělníci a zařízení je stojí peníze aniž by vytvářelo zisk.

Marchionneho rozhodnutí zastavit 41 let starou továrnu na Sicílii sníží objem výroby Fiatu o 140 000 vozů ročně. „Pochybuji, že existuje některý evropský hráč, který dokáže vydělat na samotném evropském trhu,“ řekl Marchionne. „Nedostatek všeobecné intervenční strategie v Evropě a neschopnost jednat přiměly Fiat k nalezení vlastního řešení.“

Nové kolo pomoci není pravděpodobné. „Pravděpodobnost, že by vlády poskytly nové pobídky je nulová,“ řekl analytik z IHS Christoph Stuermer. Nebude žádná podpora pro zopakování "šrotovného" z roku 2009, kdy jenom Německo vynaložilo 5 miliard eur na podporu poptávky a nabídlo peníze za staré automobily.

Snahy o záchranu pracovních míst nicméně pokračují. Francouzský prezident Nicolas Sarkozy tváří tvář volbám, které ve Francii budou za šest měsíců, a nejvyšší nezaměstnanosti za více než desetiletí si předvolal šéfa PSA Philippa Varina aby jej přinutil přehodnotit plány na zrušení 6800 pracovních míst včetně dočasného personálu zaměstnávaného partnery.

PSA, druhá největší automobilka v Evropě po Volkswagenu, již dříve v tomto roce ustoupil od plánu uzavřít továrnu v Aulnay nedaleko Paříže poté, co jej vláda označila za „nepřípustný“.

Nejvyšší výkonný představitel Renaultu Carlos Ghosn se v květnu při jmenování nového provozního ředitele Carlose Tavarese zavázal, že výroba vozů vyšší třídy se pro jeho firmu stane ve Francii prioritou na oplátku za podporu vlády, která kontroluje 15 % automobilky.

„Je stále více obtížné nacházet jakékoli smysluplné restrukturalizační akce u PSA nebo Renaultu před francouzskými volbami v roce 2012,“ řekl Erich Hauser, analytik z Credit Suisse v Londýně. Setkání Sarkozyho s Varinem opětovně ilustruje, jak těžké je ve Francii restrukturalizovat výrobu i pro soukromou společnost.

Francie ale není v aktivním tvarování automobilového průmyslu ojedinělá. Německá kancléřka Angela Merkelová reagovala na snahu GM prodat Opel když vázala státní podporu ztrátové automobilce na změnu vlastnictví. Obchod se neuskutečnil, neboť GM z něj po překonání bankrotu v listopadu 2009 vycouvala. GM, která v Evropě již po více než desetiletí nevykázala zisk, nadále usiluje o zlepšení situace u Opelu. Společnost musí vynaložit 900 milionů dolarů na restrukturalizaci a předčasné odchody do důchodu když do 30. září v regionu zrušila 5800 pracovních míst. Minulý měsíc se GM vzdalo svého cíle dosáhnout už letos v Evropě vyrovnaných účtů.

"Když své továrny řídíte tak, že je využíváte na méně než 100 %, a ve většině Evropy pracují na 85 %, snažíte se přizpůsobit křivku poptávky křivce dodávky," uvedl nejvyšší výkonný představitel GM Dan Akerson v Detroitském ekonomickém klubu. Agentura Morgan Stanley odhaduje, že evropské automobilky využívají jen asi 70 % své výrobní kapacity, přičemž Renault, Opel a Fiat vyrábějí ještě méně. Z uveřejněného výzkumu vyplývá, že masově vyrábějící automobilky do roku 2014 zřejmě nepřekročí využití své výrobní kapacity na více než 80 %.

Plány Fiatu v Itálii jsou zaměřeny na ukončení ztrát, které se odhadují na 800 milionů eur ročně. Marchionne ale bude čelit odporu. Největší odborový svaz Fiatu  FIOM vyhlásil na 16. prosince generální stávku - již druhou za méně než dva měsíce. Dělníci v továrně Termini Imerese zablokovali výjezd posledního vozu z továrny, dokud se Fiat 26. listopadu nedohodl s odbory a vládou na tom, že vyplatí asi 21 milionů eur na podporu předčasných důchodů pro zhruba 640 dělníků.  Další personál by měla angažovat společnost DR Motor, která za továrnu zaplatí jedno euro a bude pokračovat v montáži vozidel z dílů přivážených z Číny od společností Chery Automotive.

Fiat, jenž hrozí úplným zastavením výroby v Itálii, zrušil pracovní smlouvy poté, co počátkem tohoto roku opustil italskou skupinu zaměstnavatelů Cofindustria aby měl volnou ruku při vyjednávání dohod o mzdách. "Vláda velmi pozorně sleduje plán Fiatu pro Itálii a je připravena konstruktivně přispět," řekl ministr práce Elsa Fornerová. "Jako obyvatel Turína nemohu pokud jde o Fiat mlčet. Velké společnosti by zemi neměly opouštět."

Nejvyšší výkonný šéf Fiatu a Chrysleru Sergio Marchionne ale varuje, že v případě vážné eskalace dluhové krize v eurozóně nebudou fungovat žádné záchranné plány. "Můžete plánovat sebevíc, ale při takových seismických otřesech nebude nic z toho fungovat," řekl Marchionne. Uvedl, že v takovém případě by byla italská automobilka zasažena, ale dodal, že po krátké době "bychom byli schopni se jinde vzchopit."

Marchionne dodal, že finanční přežití skupiny nebude ohroženo dokonce i kdyby dluhová krize v Itálii dosáhla dramatických rozměrů. "Dokonce i v případě naprosté kalamity v Itálii, která by měla katastrofální dopad na výhradně italské společnosti, naše situace je odlišná," řekl Marchionne. Dodal, že je nemyslitelné, aby se skupina jako Fiat nezajímala o osud svých 80 000 zaměstnanců.