name | autoweek.cz

Až začne pršet, hloubka dezénu rozhodne o vašem bezpečí

Až začne pršet, hloubka dezénu rozhodne o vašem bezpečí

26.07.2017 | Vladimír Rybecký | Tiskové zprávy

S ubývající hloubkou dezénu klesá odolnost vůči aquaplaningu. Na pláštích se vzorkem 1,6 mm se brzdná dráha z 80 km/h na mokru oproti novým pneumatikám prodlužuje o 18,6 m. Continental doporučuje vyměnit pneumatiky s hloubkou dezénu 3 mm a nižší za nové.
Aquaplaning je při jízdě za mokra častou příčinou dopravních nehod. Způsobuje ho příliš rychlá jízda za intenzivního deště a nedostatečná hloubka dezénu, který nestíhá odvádět vodu zpod pneumatiky. Pneumatika v takovém případě ztrácí kontakt s vozovkou, neodvaluje se, ale začne plavat. Už při hloubce dezénu pod 3 mm se vodní sloupec tlačí mezi pneumatiku a vozovku a působí výrazné prodloužení brzdné dráhy. Jakmile hloubka dezénu klesne k 3 mm, zvažte výměnu pneumatik za nové.
 
Jednotný legislativní standard v Evropě stanovuje minimální hloubku dezénu u letních pneumatik na 1,6 mm. Při tomto limitu však již vodní sloupec velice snadno zabrání plášti v kontaktu s vozovkou, brzdná dráha se zásadně prodlužuje a roste riziko vzniku aquaplaningu.  S 1,6 mm vzorkem se brzdná dráha z 80 km/h při zůstatkové rychlosti 44 km/h protáhne až o 18,6 m oproti novým pneumatikám, což představuje délku asi čtyř automobilů. I v  případě, když zbývají 3 mm, je vzdálenost potřebná k úplnému zastavení v porovnání s novými pneumatikami o 9,5 m delší. Doporučenou minimální 3 mm hloubku vzorku znázorňuje u pneumatik značek koncernu Continental speciální ukazatel TWI.
 
„Pokud se rozhodnete sjet pláště až na zákonný limit 1,6 mm, za deště výrazně snižte rychlost,“ radí Juraj Ižvolt, šéf divize Marketing Continental Barum.
 
Ani ta nejlepší nová pneumatika v hlubokém vodním sloupci při vysoké rychlosti aquaplaningu nezabrání. Snažte se proto vyhýbat kalužím a pozorujte svoji stopu zda je dostatečně patrná. Nástup aquaplaningu pocítí i nezkušený řidič rázem v řízení. V žádném případě by neměl panikařit, prudce brzdit a otáčet volantem. Základem zvládnutí krizové situace je uvolnění plynu a vyšlápnutí spojky. Auto samo zpomalí a pneumatiky se dostanou na pevný podklad. V dešti na dálnici je proto lepší vypnout tempomat.
 
Správný tlak dělá radost řidičově peněžence
Sjeté pláště jsou náchylnější i ke ztrátě tlaku a roste u nich riziko tzv. mikrodefektů. Nahuštění proto kontrolujte každých čtrnáct dní (nezapomeňte ani na rezervu) a případně pláště dofoukněte. U moderních aut vám pomohou systémy monitorování tlaku v pneumatikách.
 
Podhuštěné pláště negativně ovlivňují jízdní vlastnosti a rychleji se opotřebovávají. Pokud jsou pláště podhuštěné, může se až o 10 % zvýšit spotřeba pohonných hmot a životnost pneumatik může být až o 30 % kratší. Negativní vliv na opotřebení má i přehuštění.
 
Odborník na mokro: Continental PremiumContact 6
Strategií Vision Zero se Continental snaží předcházet nehodovosti a smrtelným úrazům. Klíčem je i zkrácení brzdné dráhy na minimum. U novinky PremiumContact 6 se využitím krystalické siliky ve směsi podařilo ještě vylepšit již tak vynikající brzdný výkon na mokré vozovce. PremiumContact 6 odborníci chválí i za vynikající přilnavost za sucha i mokra či krátkou brzdnou dráhu.