české kamiony jezdí stále kratší trasy | Tiskové zprávy | autoweek.cz

České kamiony jezdí stále kratší trasy

České kamiony jezdí stále kratší trasy

26.03.2019 | | Užitkové vozy

Dopravci redukují vozové parky. Jezdí hlavně doma a do Německa. Domácí tankování roste již několik let po sobě.
Kamiony českých dopravců jezdí po stále kratších trasách, zejména v tuzemsku a do Německa. Vyplývá to údajů DKV Euro Service, předního poskytovatele služeb pro dopravce. Z dat zákazníků DKV, týkajících se plateb za tankování a mýto v loňském roce, je patrné omezení nákladní dopravy do vzdálenějších států Evropy, především do Francie a Španělska.
 
„V tomto případě se jedná o dlouhodobý jev. Dopravci omezují mezinárodní dopravu obzvláště na dlouhých trasách a zaměřují se více na okolní země a vnitrostátní přepravu. Důvodů je celá řada: od nedostatku řidičů přes konkurenci z východu až po například minimální mzdu ve Francii,“ říká ředitel české a slovenské pobočky DKV Euro Service Lukáš Ondráček.
 
Nejdůležitější zahraniční zemí, kam míří nejvíce českých dopravců, zůstalo i v loňském roce Německo. Německo má významný podíl mezi zahraničními zeměmi i co se týká tankování. „Klesající objem dopravy do Francie a Španělska vynahradil nárůst objemů do Německa. Podle výběru mýta jezdili naši zákazníci do Německa více než v předchozím roce,“ říká Lukáš Ondráček.
 
Omezení mezinárodní a posílení vnitrostátní dopravy potvrzuje i rostoucí podíl tankování v Česku a na Slovensku na úkor zahraničního. „Tankování v okolních zemích vykázalo buď stagnaci, nebo drobný pokles. Naopak domácí tankování roste již několik let po sobě. V loňském roce se objem zvýšil o téměř 10 %, v lednu a únoru se nárůst blíží již k 15 procentům,“ konstatuje Lukáš Ondráček.
 
Stejný trend je patrný také v letošním lednu a únoru. „Začátek roku přinesl na jedné straně zmíněný nárůst domácího tankování, na druhé straně ale poklesly v nižších jednotkách procent objemy v Rakousku a Německu. Letos se oproti jiným rokům rozbíhá byznys pomaleji, což je patrně dáno zpomalováním ekonomického růstu v Německu. Vidíme to například u firem pracujících pro segment automotive,“ říká Ondráček.
 
Na zpomalující růst ekonomiky jsou dopravci připraveni díky redukcím flotil, ke kterým je vedl především nedostatek řidičů. „V meziročním srovnání oproti loňskému lednu došlo podle informací od našich zákazníků k redukci vozových parků zhruba o 10 %,“ doplňuje Ondráček.
 
„V současné době mají dopravci dostatek zakázek na krátké vzdálenosti a pokud bude česká a německá ekonomika v pořádku, budou v tomto režimu fungovat i nadále. V případě krize je pravděpodobné, že budou nuceni opět začít jezdit i na delších trasách. Vzhledem k současným velice nízkým maržím u dálkových přeprav, které stlačila především konkurence z východu, bude zapotřebí intervence státu například v podobě snížení spotřební daně nebo zavedení vratek spotřební daně pro dopravce. Při daních, jaké dopravci nyní odvádějí, je jinak může další krize vážně poškodit, některé až zlikvidovat,“ konstatuje Ondráček.