je česko skutečně vrakovištěm evropy? | Tiskové zprávy | autoweek.cz

Je Česko skutečně vrakovištěm Evropy?

Je Česko skutečně vrakovištěm Evropy?

16.06.2020 | | Autoservis

Podle statistických údajů je v České republice průměrné stáří vozidel 15,1 roku. Na silnicích to ale tak rozhodně nevypadá. Jak je to tedy ve skutečnosti a jsme opravdu vrakovištěm Evropy? Odpověď hledá Asociace autobazarů APPAA.
„Klíčem k této hádance je tzv. dynamické měření,“ vysvětluje Petr Přikryl z Asociace autobazarů APPAA. To se podle Přikryla provádí tak, že na vybraných silnicích všech úrovní, tedy městských i mimoměstských, probíhá zaznamenávání registračních značek. Tyto záznamy jsou následně předány ministerstvu dopravy, které k nim přiřadí potřebné parametry. Takto získaná data tedy dávají daleko lepší představu o skutečném stavu vozového parku než statická metoda, která vychází z registru vozidel a nijak nereflektuje, zda se vozidla objevují v reálném provozu či nikoliv. Podle tohoto měření je průměrné stáří vozidel, která jezdí v reálném provozu, 8,5 roku
 
„Že nejsme vrakovištěm Evropy se potvrzuje i v českých autobazarech, kde se v současné době nejvíce prodávají vozidla stará 8 - 10 let,“ říká Přikryl a jeho slova potvrzuje Filip Kučera z Auto ESA: „Zatímco v roce 2010 bylo průměrné stáří prodávaných vozidel 10 let a průměrná cena vozu byla 125 000 Kč, tak v roce 2020 je průměrné stáří prodaných vozů 7,5 roku a průměrná cena 175 000 Kč. V posledních dvou letech zaznamenáváme stále větší poptávku po vozidlech do pěti let stáří, která splňují poslední velmi přísné emisní limity.“
 
Podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) dovoz ojetin poklesl o 25,8 % na 55 134 kusů. Jejich průměrné stáří je 10,6 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí již 52,89 %.
 
Podle dynamického měření (alespoň z pohledu stáří vozového parku) jsme na úrovni Rakouska, Švýcarska nebo Německa. Vozidla starší 15 let v reálném provozu najezdí v průměru 2000 km/ročně. „Jsou to převážně „vozidla poslední záchrany“, která slouží k dopravě z příměstské části např. k P+R velkého města nebo k přesunům z jedné vesnice do druhé,“ říká Přikryl.