name | autoweek.cz

Falešný poplach

Falešný poplach

27.07.2018 | Vladimír Rybecký | Tiskové zprávy

Vznětové motory jsou v ČR stále v hledáčku kupujících. Uvádí to analýza dat společnosti Audatex Systems.
Vznětové motory jsou v současné době terčem kritiky. Média varují před jejich budoucností a zdůrazňují uzavírky center měst. Navíc tyto zprávy přicházejí v době, kdy doznívá emisní aféra nazývaná jako Dieselgate, která vypukla v září 2015 obviněním koncernu Volkswagen z obcházení emisních limitů u vznětových motorů prodávaných ve Spojených státech.
 
Jak na tyto skutečnosti reagoval tuzemský trh s vozidly a jaké jsou prognózy vývoje vznětových motorů?
Dle analýzy dat společnosti Audatex Systems z realizovaného prodeje a nabídkových cen datoví analytici společnosti přináší následující konstatování. Zůstatkovou hodnotu a její průběh u vozidel se vznětovým motorem (nejenom koncernových vozidel skupiny VW) aféra Dieselgate nijak nepoškodila. Mírný pokles cen vozů na sekundárním trhu je standardní. V prvním pololetí roku 2018 ve srovnání se stejným obdobím roku předcházejícího nepřesáhl hodnotu 2 %.
 
Jako příklad lze uvést pohyb zůstatkových hodnot u vozu Škoda Octavia 1,6 TDI, stáří 3 roky, s proběhem 90 000 km, tj. jedné z nejrozšířenějších variant na našem trhu.
 
Období: Zůstatková hodnota:
1. 12. 2015 51,12
1. 3. 2016 50,97
1. 6. 2016 50,97
1. 9. 2016 50,83
1. 12. 2016 50,83
1. 3. 2017 51,99
1. 6. 2017 51,99
1. 9. 2017 51,99
1. 12. 2017 51,19
1. 3. 2018 50,87
 
Zůstatková hodnota uvažovaného vozu Škoda Octavia 1,6 TDI a její prognostická i amortizační křivka jsou velmi stabilní a v jejím průběhu nebyl zaznamenán žádný zásadní výkyv. Pohyb byl zaznamenaný v období 3. 2017 s příchodem faceliftu a v posledních dvou čtvrtletích 2018, kdy je patrný mírný pokles hodnoty, a to zejména z důvodu zpřísnění emisních limitů u vznětových motorů.
 
A co prodej vozidel?
Prodejní - nabídkové ceny ojetých vozidel se liší z hlediska regionů ale i způsobem a druhem prodeje. Cenové výkyvy mohou být zároveň způsobeny prodejem firemních nebo fleetových vozidel a vozidel vrácených z operativního leasingu, kdy dochází často k prodeji velkého množství totožných vozidel.
 
Z pohledu tržních nabídek (obecných cen) jsme u vybraných modelů Octavia se vznětovým motorem 1,6 TDI, stáří 3 roky, zmapovali pro jednotlivé výbavové stupně následující hodnoty:
 
Vozidlo Tržní nabídky Prodejní cena (nová vozidla)
Škoda Octavia 1,6 TDI Elegance 289 000 - 339 000 613 000
Škoda Octavia 1,6 TDI Style 310 000 - 380 000 593 000
Škoda Octavia 1,6 TDI Ambition 290 000 - 356 000 598 500
 
Pozorujeme, že v oblasti ojetých vozidel s turbodiesely, a to zejména starších ročníků a malých vozidel, současný vývoj zůstatkovým hodnotám spíš nepřeje. Důvodem jsou snižující se rozdíl v cenách pohonných hmot, větší nabídka dovážených vozidel a masivní mediální tažení proti vozidlům jezdícím na naftu. Předpokládáme ale, že tento stav bude v budoucnu stagnovat a ustupovat.
 
U prodeje nových vozidel se vznětovými motory není pokles zájmu zaznamenaný, nebo je jen mírný, řádově v jednotkách %. Žádná dramatická změna ve smyslu pádu zůstatkových cen vozů se vznětovým motorem se podle analytiků společnosti Audatex Systems nekoná a ani v budoucnu se neočekává.
 
Neutichající zájem o vozy se vznětovým motorem potvrzují i statistiky Svazu dovozců automobilů. Např. vývoj prodeje turbodieselů koncernu Volkswagen (Audi, Seat, Škoda, Volkswagen) je za poslední tři roky poměrně konstantní, resp. prodeje vznětových motorů mají stále rostoucí tendenci.
 
rok prodej celkem prodej s turbodiesely podíl
2015 109 459 48 440 44,25 %
2016 122 632 57 242 46,68 %
2017 123 101 54 802 44,52 %
 
Ani u pořizovacích cen nových vozidel nedochází k žádnému snížení, naopak mají spíše vzestupnou tendenci.
vozidlo 2015 2016 2017 2018 FL
Škoda Octavia 1,6 TDI Style 85 kW 518 900 577 900 592 900 592 900 2016
Ford Mondeo Combi 2,0 TDCi Titanium 110 kW 784 990 789 990 804 990 851 990  
VW Passat Variant 2,0 TDI Highline 110 kW 803 900 820 900 839 900 847 900  
VW Sharan 2,0 TDI Comfortline 110 kW 938 700 960 800 984 200 955 900  
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Trikolor 81 kW          429 990 454 990 504 990 524 990 2017
Renault Mégane 1,5 dCi Life 81 kW 399 900 444 900 444 900 424 900 2016
Audi A4 Avant 2,0 TDI 950 900 963 900 978 900 978 900  
FL: rok faceliftu
 
Prognózy vývoje prodejů vznětových motorů?
Jednoznačně nejžádanějšími firemními vozidly zůstanou i nadále vozidla koncernu Volkswagen, zejména Škoda, a to se vznětovými motory, což se odrazí v prodeji těchto vozidel do soukromé sféry. Zákazníci totiž umí počítat a navzdory masívnímu tažení proti turbodieselům budou i nadále upřednostňovat jejich nesporné výhody. Patří mezi ně delší výdrž, snižující se rozdíly prodejních cen u nových i ojetých vozidel a v neposlední řadě servisní náklady.
 
Srovnání jsme pro ilustraci provedli kalkulací servisních nákladů mezi tříletými vozidly Škoda Octavia:
náklady Octavia 1,6 TDI 85 kW Style Octavia 1,5 TSI 110 kW Style
Předepsaný servis 16310 13673
Běžné opravy 13605 15279
Údržba 3364 3641
Náklady na 1 km 0,37 0,36
Prodej    
Pořizovací cena 490000 484215
Zůstatková cena 249265 256625
Rozdíl 240735 227590
TCO (3 roky, 20 000 km/rok) 296214 281783
 
Ceny jsou uvedeny v Kč bez DPH.
 
V případě propočtu kompletních nákladů na provoz (TCO) včetně zákonného pojištění či reálné spotřeby paliva vychází vznětový motor stále výrazně výhodněji.
 
K žádnému dramatu z pohledu negativního vývoje zůstatkových cen vozů se vznětovými motory nedochází a v budoucnu velmi pravděpodobně ani nedojde. Je otázkou jak ovlivní prodej a ceny vozidel vozy s čistě elektrickým nebo hybridním pohonem. Na tuto odpověď si však bude nutné si počkat až jednu dekádu.