name | autoweek.cz

Odpovědná příprava na zimní cestování

Odpovědná příprava na zimní cestování

03.12.2020 | | Tiskové zprávy

Češi chápou důležitost havarijního pojištění, vůle sjednat ho však pokulhává, říká průzkum.
Jak pečliví jsou Češi v provádění prohlídek automobilů před odjezdem na zimní dovolenou a které pojištění je podle nich zbytečným luxusem? Na tyto i další otázky hledal odpověď exkluzivní průzkum, jejž pro Volkswagen Financial Services provedla výzkumná agentura Ipsos.
 
Na zimní dovolenou nejraději autem
Češi jsou národem motoristů: 72 % Čechů na letošní zimní dovolenou vyrazí za volantem automobilu. Až s velkým odstupem je to vlak (11 %), letadlo (5 %) či autobus (4 %). V drtivé většině se jedná o auto vlastní, minimum motoristů (3 %) si vůz půjčí od rodiny nebo známých. Role stále populárnějšího carsharingu se v případě zimních dovolených ukazuje jako zanedbatelná – v letošní sezóně jej plánuje využít asi 0,5 % dotázaných. Zajímavé je, že dříve u mladých populární autostop už se ve výsledcích neobjevil ani jednou.
 
Svoboda, již vlastní automobil přináší, jde však ruku v ruce i s nutností o svůj vůz adekvátně pečovat. Pouhá výměna letních pneumatik za zimní zdaleka nestačí. Před každou dlouhou cestou je namístě alespoň základní prohlídka. Evergreenem nejen českých motoristů je nepravidelné nebo nedostatečné doplňování provozních kapalin, popřípadě chybějící revize brzdové soustavy. Mnoho motoristů také vyjíždí, aniž by měli dostatek nemrznoucí směsi v ostřikovačích skel. Taková cesta je skutečným hazardem.
 
Přednost servisních balíčků
Jeden ze způsobů, jak se zbavit starostí spojených s pravidelným servisem vozidla, představují tzv. servisní balíčky. Ty Volkswagen Financial Services nabízí jako formu předplaceného servisu a jejich sjednání je možné jak při podpisu smlouvy, tak i dodatečně.
 
„Servisní balíčky kryjí všechny servisní úkony předepsané výrobcem vozu, a to jak náhradní díly, tak i práci automechaniků. Ve vyšší variantě se pak odborníci postarají mimo jiné také o výměnu brzdových destiček a kotoučů, baterie, stěračů, rozvodového řemenu či dokonce o profesionální desinfekci vozu. Cena balíčku je navíc fixní, nemá na ni vliv inflace ani případné zdražení náhradních dílů,“ vysvětluje jednatel Volkswagen Financial Services Vratislav Strašil. 
 
Opatrnost je namístě
Při stovkách až tisících najetých kilometrů v řádu několika dní se může podcenění preventivní prohlídky vymstít. Ne všude ve světě je navíc servisní péče snadno dostupná.
 
„Vzhledem k epidemickým opatřením není překvapením, že 9 z 10 Čechů letošní zimní dovolenou stráví na území ČR. Pokud přece jen vyjedou za hranice, nejčastěji zamíří do Rakouska, Německa a na Slovensko. Ve střední Evropě nebude nalezení servisu s největší pravděpodobností problém, nenadálá oprava se ale může nepěkně prodražit,“ doplňuje Vratislav Strašil. 
 
Alespoň nějakou péči svému autu před odjezdem na dovolenou věnuje 90 % Čechů, třetina z nich ji přenechává odborníkům. Ti zbylí si pak vystačí s vlastníma rukama případně využijí pomoci rodiny a známých.
 
Štěstí přeje připraveným
Prohlídky jsou jedna věc, o něco horší je situace ohledně doprovodných služeb. Navzdory tomu, že v nich Češi vidí smysl, vůle sjednat si je pokulhává. Například havarijní pojištění pokládá za nezbytné rovná polovina respondentů, sjednané ho ale má pouze 37 % z nich. Podobná je situace i v případě pojištění auta do zahraničí nebo právní asistence na cestách. Potěšující je nicméně fakt, že všechny služby do jedné považuje za zbytečné jen pětina českých řidičů.
 
Pojištění a další doprovodné finanční produkty však nadále zůstávají tím nejlepším řešením, jak si v případě nenadálé situace ušetřit nejednu starost. „V případě operativního leasingu jsou tyto služby navíc součástí jedné měsíční splátky. Klienta tak nepřekvapí případné nenadálé výdaje, které mohou při provozu auta vyvstat, což v dnešní nejisté době uvítá nejeden z nás,“ uzavírá Vratislav Strašil.