name | autoweek.cz

Škoda Auto otevřela moderní laboratoř na crash-testy

Škoda Auto otevřela moderní laboratoř na crash-testy

05.03.2020 | | Tiskové zprávy

Škoda Auto otevřela ve svém testovacím polygonu v Úhelnici u Mladé Boleslavi vysoce moderní laboratoř pro crash-testy. Technické vybavení umožňuje všechny aktuální scénáře crash testů včetně nejnovějších testů EuroNCAP a je připravena také na crash testy elektromobilů.
Společnost Škoda Auto uvedla do provozu vysoce moderní laboratoř pro crash-testy. Zkušebna, která se nachází u testovací dráhy v Úhelnici nedaleko Mladé Boleslavi, je dimenzována na všechny známé scénáře nárazových zkoušek, v první řadě na nové předpisy European New Car Assessment Programme (EuroNCAP) platné od začátku roku 2020.
 
Osvětlovací systémy na bázi LED diod a nejmodernější kamerová technika poskytují vysoce kvalitní dokumentaci všech crash testů a zároveň umožňují výraznou úsporu energie. Pro manipulaci s elektromobily po nárazové zkoušce Škoda Auto nově zřídila vlastní zónu. V nové laboratoři bude v budoucnosti možné provádět zkoušky pasivní bezpečnosti jak modelů značky Škoda, tak i vozů ostatních značek koncernu Volkswagen.
 
Oproti dosavadní zkušebně má nová laboratoř více než dvojnásobnou velikost. Zkušební hala je přes 180 m dlouhá. Samostatná hala disponuje speciálními zařízeními pro práci s elektromobily. Kapacita laboratoře roste společně s požadavky pro testované vozy a Škoda Auto tak bude kapacitu rozšiřovat i v následujících letech.
 
Srdcem laboratoře je elektrický pohonný systém, který urychlí dvě čelně proti sobě jedoucí vozidla, každé o hmotnosti až 3,5 t, až do rychlosti 65 km/h nebo jedno vozidlo o hmotnosti až 3,5 t do maximální rychlosti 120 km/h. Další testovací zařízení zahrnuje například vysoce moderní saňový vozík tzv. Flying Floor, jehož pomocí se urychlují vozy pro důležitou zkoušku bočního nárazu na kůl.
 
K zařízením zkušebny patří také statický simulátor převrácení, bariéra pro čelní náraz s malým přesazením, tzv. Small Overlap, bariérové vozíky pro nárazy zezadu a pro crash Car to Car podle nejnovějších požadavků EuroNCAP. Měřicí siloměrná stěna měří síly vznikající při nárazu.
 
Pro případ neočekávaných událostí spojených s poškozeným elektrovozem vybudovala společnost Škoda Auto samostatnou budovu se zařízením pro nouzové zaplavení vozidla. Navíc Škoda Auto zahájila nový projekt pro sběr veškerých dat v digitální podobě. Mnoho zkouškových dat se již zaznamenává pouze pomocí tabletu.
 
Posádku testovacích vozidel simuluje devět dospělých a čtyři dětské figuríny různých konstrukcí. Figuríny se do vozidel umísťují pomocí optického zařízení, přičemž správné držení jejich těla se měří statickou fotogrammetrií. Průběh a výsledky nárazových zkoušek dokumentuje 20 statických vysokorychlostních kamer a 30 „on board“ vysokorychlostních kamer – všechny disponující rozlišením HD . Aby dodaly optimální kvalitu obrazu, instalovala Škoda Auto nový osvětlovací systém na bázi LED diod s intenzitou světla 100 000 luxů. Tato technika umožňuje souběžně s vyšší kvalitou filmových záběrů také čtyřicetiprocentní úsporu elektřiny a vysokou tepelnou stabilitu.
 
Christian Strube, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast technického vývoje, vysvětluje: „Naše nová crashová laboratoř nám umožňuje ještě rozsáhlejší a reálným podmínkám bližší simulace nehod a vytváří tak důležitý základní technický předpoklad k tomu, abychom mohli vysokou úroveň bezpečnosti našich vozů ještě dále zvyšovat. Zkušební zařízení kromě toho splňuje také veškeré technické požadavky pro testy elektromobilů. V příštích letech budeme kapacity pro nárazové zkoušky dále postupně rozšiřovat. S naší crashovou laboratoří opět přebíráme další část odpovědnosti v rámci celého koncernu Volkswagen.“