name | autoweek.cz

Zájem o ojeté turbodiesely neklesá

Zájem o ojeté turbodiesely neklesá

21.09.2018 | Vladimír Rybecký | Tiskové zprávy

Společnost Cebia analyzovala situaci na domácím trhu s ojetými vozy s ohledem na dopad aféry Dieselgate. Ukazuje se, že na rozdíl od prodeje nových vozů, kde zájem o vznětové motory klesá, u ojetých vozidel zákazníci dávají nadále přednost jízdě na naftu.
Studie společnosti Cebia se věnuje nejen prodeji nových aut, ale rovněž dovozu a inzerci ojetých vozů. Jako časové období zvolila první pololetí let 2016, 2017 a 2018. Kromě určení tržních podílů značek, modelů a modelů včetně motorizace jsou součástí studie rovněž nejvíce poptávané ojeté vozy na základě analýz trhu a vyhodnocení střetu nabídky s poptávkou.
 
Aféra Dieselgate ovlivnila trh s novými auty
Trh automobilů v České republice se za poslední dva roky vlivem aféry Dieselgate proměnil. Největší změny se odehrály na poli nových vozů, kdy došlo k částečnému snížení zájmu o nové vozy se vznětovými motory. Jejich prodej se za poslední dva roky propadl o pětinu, zatímco celý trh nových aut za stejné období narostl o 10 %. Je ale nutné dodat, že tento jev do velké míry ovlivnilo omezení, resp. ukončení nabídky vznětových motorů v segmentu malých a kompaktních automobilů.
 
Odklon výrobců od vznětových motorů v segmentu malých a kompaktních vozů je dobře patrný například u mladoboleslavské automobilky Škoda Auto. Vznětové motory ve třídě malých a kompaktních vozů vyžadují stále dražší a sofistikovanější technologie, jejichž zavedení znamená pro výrobce dodatečné náklady, které přenesené do finální ceny pro koncového zákazníka již přestávají být akceptovatelné.
 
Podíl nových vozů se vznětovými motory na celkovém prodeji poklesl o 12 % na 32 %. Trh s novými automobily se od loňska mírně diverzifikoval, nicméně turbodiesely jsou stále hojně zastoupeny zejména v segmentech vozů střední a vyšší střední třídy, kategorii SUV a prémiových vozech. Zde naopak významně převyšuje zájem spotřebitelů o vznětové motory na úkor zážehových.
 
Třetinu nově prodaných vozů představují dlouhodobě automobily značky Škoda. Po aféře Dieselgate stoupl zájem zejména o Škodu Octavia se vznětovým motorem 1,4 TSI (meziročně o 222 %). Naopak pokles byl v posledním roce zaznamenán u Škody Octavia se vznětovým motorem 1,6 TDI (meziročně o 31 %). Škoda Octavia je dlouhodobě nejžádanějším novým vozem na českém trhu, což je dáno i skutečností, že je hojně pořizovaná do firemních vozových parků, a to zejména se vznětovými motory. I zde je však patrná diverzifikace některých zákazníků, kteří upřednostnili spíš výkonnější verze motoru 2,0 TDI.
 
Trh s ojetinami zatím preferuje turbodiesely
Zatímco u nových aut stoupá zájem především o menší vozy se slabšími motory, v případě ojetin je tomu obráceně. Lidé kupují nejvíce vozidla na naftu s motory 1,9 TDI či 2,0 TDI. Jedná se o rodinné vozy určené i k delším cestám, kdy nízká spotřeba hraje při výběru důležitou roli.
 
Právě nižší spotřeba paliva je podle ředitele společnosti Cebia Martina Pajera důvodem, proč se u ojetých aut naopak poptávka po dieselech zvyšuje: „Lidé, kteří si kupují ojetá auta, a to zejména ta starší, nemohou a nechtějí do vozu tolik investovat, a proto raději volí taková auta, která mají nízkou spotřebu paliva.“ Za jeden z důkazů považuje stále vysoký zájem o Škodu Octavia s motorem 1,9 TDI, který se přestal prodávat v roce 2010.
 
Za pět let může být na českém trhu nedostatek kvalitních tuzemských ojetých dieselů
V případě ojetých vozů zájem o auta se vznětovými motory roste. V rámci inzerce se jich letos objevilo o 37 % více než vloni ve stejném období a jejich počet se navýšil rovněž v dovozu (o 5 %). Podíl těchto aut v rámci inzerce dosáhl 55 %, rámci dovozu 57 %. V případě ojetých aut je poptávka do turbodieselech stále vyšší než po autech na benzin. Nejvíce kupovaným ojetým i dováženým ojetým vozem je opět Škoda Octavia.
 
Vzhledem k tomu, že se výrazně změnila skladba nových vozů z hlediska paliva, lze očekávat, že v pětiletém horizontu dojde k nedostatečnému pokrytí poptávky po ojetých vozech se vznětovými motory z České republiky. Důsledkem bude, že se cena těchto vozů pravděpodobně zvýší, neboť jejich nedostatek se vzhledem ke klesajícímu prodeji nových turbodieselů téměř v celé Evropě projeví i v zahraničí a nebude možné je levně dovážet.
 
„Lidé, kteří kupují ojetiny z ekonomických důvodů, budou i nadále vyhledávat spíše vozy s levnějším dieselovým pohonem. Navíc i aféra Dieselgate se postupně začne z myslí kupujících vytrácet. Předpokládáme, že cena za kvalitní český ojetý diesel by se mohla zvyšovat,“ vysvětluje Pajer.
 
V současné době je na trhu přebytek tří až čtyřletých ojetin se vznětovými motory z firemních vozových flotil, které se ve stínu dat (cena vs. prognóza) jeví jako zajímavá koupě.
 
Podle Martina Pajera vozy se vznětovými motory z trhu rozhodně nevymizí. Hlavním problémem podle něj není vznětový motor jako takový, ale průměrné stáří vozů, které v České republice dosahuje téměř 15 let. Čeští zákazníci, kteří kupují nová vozidla, jsou zmateni zprávami o konci turbodieselů. Moderní vznětové motory jsou přitom velmi výhodnou a uživatelsky příjemnou kombinací výkonu, točivého momentu, nízké spotřeby a emisí, mají nízké provozní a servisní náklady.