audi e-tron prošel testem rekuperace | Trendy | autoweek.cz

Audi e-tron prošel testem rekuperace

Audi e-tron prošel testem rekuperace

09.08.2018 | Rybecký Vladimír | Trendy

Prototyp elektricky poháněného SUV Audi e-tron předvedl své schopnosti na trati závodu do vrchu Pikes Peak. V jízdním cyklu WLTP ujede e-tron na jedno nabití akumulátorů více než 400 km. Důležitým faktorem pro realizaci tak dlouhého dojezdu je inovativní koncept rekuperace.
Vrchol Pikes Peak v jižní části Skalnatých hor ční do výšky 4302 metrů. Prototyp Audi e-tron svým variabilním systémem rekuperace na 31 km dlouhém klesání vrátil zpět do akumulátorů tolik energie, že by s tímto množstvím mohlo ujet dalších 30 km. Předpoklad k tomu vytvořil výškový rozdíl cca 1900 m. V prototypu Audi e-tron probíhá rekuperace s brzdným momentem až 300 N.m a elektrickým výkonem 220 kW - to je více než 70 % nejvyššího výkonu systému pohonu.
 
Koncept rekuperace
Systém rekuperace má na celkovém dojezdu podíl až 30 %. Jeho součástí jsou jak oba elektromotory, tak i integrovaný systém řízení elektrohydraulické brzdové soustavy. V prototypu Audi e-tron se poprvé kombinují tři druhy rekuperace: páčkami ovládaná rekuperace při uvolnění pedálu plynu, automatická při uvolnění pedálu plynu s využitím předvídavého asistentu pro hospodárnou jízdu a rekuperace při brzdění s plynulým přechodem mezi elektrickým a hydraulickým brzděním.
 
Do zpomalení 0,3 g se rekuperuje bez použití brzd výhradně prostřednictvím elektromotorů. Do tohoto režimu spadá více než 90 % všech zpomalení v běžném provozu. Díky tomu jsou prakticky všechny běžné brzdné manévry využívány k nabíjení akumulátorů.
 
Řidič může měnit intenzitu rekuperace při uvolnění pedálu plynu ve třech stupních páčkami na volantu. V nejnižším stupni se vůz po uvolnění pedálu plynu pohybuje setrvačností bez dodatečného brzdného momentu. V nejvyšším stupni vůz snižuje rychlost jízdy velmi citelně, a řidič tak může zpomalovat a zrychlovat pouze ovládáním pedálu plynu a není nutné používat brzdový pedál.
 
Teprve v situaci, v níž řidič brzdovým pedálem požaduje zpomalení větší než 0,3 g, přicházejí na řadu kotoučové brzdy. Jejich reakce jsou rychlé díky novému konceptu elektrohydraulického ovládání. Hydraulický píst v brzdovém modulu vytváří dodatečný tlak, jímž zvyšuje brzdný moment rekuperačního systému. Při automatizovaném brzdění v nebezpečné situaci uběhne mezi zahájením zpomalení a dosažením maximálního brzdného tlaku mezi brzdovým obložením a brzdovými kotouči pouhých 150 milisekund. Tím se zkrátí brzdná dráha až o 20 % v porovnání s konvenčními brzdami.
 
Integrovaný systém řízení elektrohydraulické brzdové soustavy rozhoduje v závislosti na jízdní situaci, zda se bude uskutečňovat rekuperace elektromotory, kotoučovými brzdami nebo kombinací obou, a to elektricky individuálně na každé nápravě. Brzdový pedál je oddělený od hydraulické soustavy. Přechody mezi brzděním elektromotory a brzdami jsou plynulé a pro řidiče při ovládání pedálu brzdy nepostřehnutelné. Tímto systémem se cíleně využívá maximální potenciál pro rekuperaci.
 
Systém rekuperace je při své činnosti podporován sériově dodávaným asistentem pro hospodárnou jízdu, který rozpoznává provozní podmínky, dopravní situaci v okolí vozidla a průběh trasy pomocí radarových senzorů, obrazů z kamer, dat navigačního systému a informací z komunikace Car-to-X. Pokud by bylo smysluplné, aby dal řidič nohu z pravého pedálu, obdrží pokyn na digitálním panelu Audi virtual cockpitu. Ve spolupráci s adaptivním asistentem řízení dokáže asistent pro hospodárnou jízdu předvídavě zpomalovat a zrychlovat.
 
Asynchronní elektromotory
Oba trakční elektromotory mají největší celkový výkon 265 kW a točivý moment 561 N.m. Tyto hodnoty mohou být k dispozici po dobu až 60 s. Díky tomu je možné opakovaně v rychlém sledu zrychlit z klidu na elektricky omezenou nejvyšší rychlost 200 km/h bez ztráty výkonu. Pokud řidič přejde z jízdního režimu D na S a sešlápne pravý pedál až na podlahu, aktivuje se režim Boost, který je k dispozici po dobu 8 s. Systém pohonu v tomto nastavení dosahuje celkový nejvyšší výkon 300 kW a točivý moment 664 N.m. Prototyp Audi e-tron pak zrychluje z 0 na 100 km/h za méně než 6 s.
  • Audi e-tron prošel testem rekuperace
  • Audi e-tron prošel testem rekuperace
  • Audi e-tron prošel testem rekuperace
  • Audi e-tron prošel testem rekuperace
  • Audi e-tron prošel testem rekuperace