name | autoweek.cz

BMW odchází od vodíku

BMW odchází od vodíku

30.12.2009 | Vladimír Rybecký | Trendy

Ti, kteří vidí budoucnost automobilů v pohonu vodíkem, zažili velké zklamání. Automobilka BMW ohlásila přechod od vodíku k elektrickému pohonu.

Šéf vývoje BMW Klaus Draeger sdělil, že automobilka zastavuje vývoj vozidel poháněných vodíkem a nebude rozšiřovat flotilu testovacích vozidel s tímto pohonem. Namísto vývoje pohonu vodíkem se v Mnichově zaměří na vozidla poháněná elektromotory s cílem co nejdříve uvést do prodeje první sériový model. Je to potvrzení toho, co prohlásil nejvyšší šéf BMW Norbert Reithofer na autosalonu ve Frankfurtu: \"Elektrický pohon je velkou nadějí do budoucna.\"

V současné době se už v Německu, Velké Británii a Spojených státech testuje 600 vozů Mini E s elektrickým pohonem. Na autosalonu v Detroitu se zanedlouho představí také BMW Concept ActiveE, automobil s elektrickým pohonem postavený na bázi kupé řady 1 a vyvinutý v rámci druhé fáze projektu Project i city-car. Concept ActiveE vychází ze stejné koncepce jako Mini E, ovšem namísto předních má poháněná zadní kola synchronním elektromotorem integrovaným do zadní nápravy. Výkon elektromotoru je 125 kW a točivý moment 250 N.m. Lithio-ionové akumulátory, vyvinuté ve spolupráci BMW se SD LiMotive, jsou ve dvou blocích - pod zadními sedadly a pod přední kapotou. Vozidlo má hmotnost 1800 kg a dojezd 160 km. Rychlodobíjení ze zásuvky v evropské síti 240 V/50 A trvá tři hodiny. Efektivitu vozidla zvyšuje údajně až o 20 % rekuperace energie při brzdění. Produkční verze Conceptu ActiveE se představí na autosalonu v Paříži v září 2010.

BMW vyrobilo v letech 2006 a 2007 malou sérii luxusních sedanů řady 7 poháněných vodíkem, které zkušebně jezdí v běžném provozu. BMW ale jako jedna z mála automobilek používala vodík pro zážehový motor, zatímco většinou se vodík využívá pro reakci s kyslíkem v palivových článcích pro výrobu elektrické energie. Vývoj vozidel s palivovými články proto přináší užitečné poznatky i pro auta na elektrický pohon. Používají se zde totiž stejné typy akumulátorů a trakční elektromotory. Oproti tomu spalování vodíku v zážehovém motoru je pokládáno za málo vhodné.

Spalovací motor na vodík vyvíjí rovněž Mazda (jedná se o motor Wankel s rotačními písty), zatímco na palivových článcích pracují Daimler, Ford, GM, Honda, Hyundai/Kia, Renault s Nissanem a Toyota. Honda už v roce 2008 prodala omezenou sérii vozidel FCX-Clarity, zatímco Daimler a Nissan hodlají vozidlo s tímto typem pohonu začít prodávat do roku 2015. S palivovými články po světě v běžném provozu jezdí několik tisíc zkušebních autobusů - jeden z nich i v Neratovicích. Oba způsoby využití vodíku spojuje stejný problém - jejich většímu rozšíření brání chybějící síť čerpacích stanic.

Nepříjemnější pro příznivce vodíku je dosud oficiálně neprezentované rozhodnutí Volkswagenu rovněž pozastavit výzkum vodíkového pohonu. Volkswagen totiž pracoval na vývoji obou systémů a předvedl několik funkčních prototypů Hy.Power a HyMotion s výrobou vodíku z vody elektrolýzou pro spalovací motor i s palivovými články. Podle vedení Volkswagenu je využití vodíku na rozdíl od elektrického pohonu stále zcela nevhodné pro velkosériovou produkci.