name | autoweek.cz

Bosch investuje do klimaticky neutrálních technologií

Bosch investuje do klimaticky neutrálních technologií

04.07.2022 | Vladimír Rybecký | Trendy

Společnost Bosch dosáhla ve fiskálním roce 2021 navzdory obtížným podmínkám výrazný nárůst tržeb a zisku.
Tržby technologické a servisní společnosti vzrostly o 10,1 % na 78,7 miliardy eur a provozní výsledek před zdaněním (provozní EBIT) se zvýšil o více než polovinu na 3,2 miliardy eur. Provozní EBIT se zvýšil na čtyři procenta ve srovnání s 2,8 % v předchozím roce. „Úspěšný fiskální rok 2021 nám dává jistotu, že zvládneme i náročné prostředí letošního roku,“ uvedl Stefan Hartung, předseda představenstva společnosti Bosch při výroční tiskové konferenci.
 
Současná situace podle Hartunga ilustruje tlak na politiky a společnost, aby jednali tak, aby byli méně závislí na fosilních palivech a rázně se pustili do rozvoje nových energií. Proto skupina Bosch důsledně pokračuje v úsilí o ochranu klimatu navzdory náročnému ekonomickému prostředí. Za tímto účelem oznámil předseda představenstva společnosti Bosch investice do klimaticky neutrálních technologií, jako je elektrifikace a vodík, ve výši téměř tří miliard eur během tří let.
 
Výhled 2022: vysoká nejistota v náročném prostředí
Hartung vnímá dopad války na ochranu klimatu jako zpomalení snižování emisí CO2 v krátkodobém horizontu, ale v dlouhodobém horizontu, zejména v Evropě, jako urychlení technologické transformace. „Pro politiky to může být příležitost k většímu odhodlání – ať už jde o podporu energeticky účinné renovace budov, nebo o masivní rozšíření výroby energie z obnovitelných zdrojů,“ říká Hartung.
 
Předseda představenstva společnosti Bosch považuje elektrifikaci za nejrychlejší cestu ke klimaticky neutrálnímu životu, pokud bude k dispozici zelená elektřina. Za tímto účelem Bosch podporuje udržitelnou mobilitu. V roce 2021 u společnosti Bosch poprvé objem zakázek pro elektromobilitu překročil deset miliard eur. Hartung však zdůraznil, že je zapotřebí také vodík. „Úkolem průmyslové politiky by mělo být připravit všechna odvětví hospodářství na využití vodíku. Řešení na bázi elektřiny mají přednost, současně ale musí řešení na bázi vodíku nabrat větší rychlost,“ konstatoval.
 
Hartung také oznámil, že v příštích třech letech investuje společnost Bosch dalších deset miliard eur do digitalizace svého podnikání.
 
V souvislosti se současnou situací společnost Bosch již výrazně upravila svá očekávání pro vývoj globální ekonomiky a v letošním roce očekává roce růst o necelých 3,5 %. Pravděpodobně se nenaplní ani předchozí prognóza společnosti, která počítala s výrobou zhruba 88 milionů vozů a očekávaným nárůstem o 9 % oproti předchozímu roku. Markus Forschner, finanční ředitel společnosti Bosch, vidí příčinu v opětovném negativním vlivům pandemie koronaviru v Číně a v přetrvávajících výpadcích v oblasti polovodičů. Celkově však zůstává optimistický: „Bosch zvládne i tuto náročnou fázi. Je důležité mít produkty zaměřené na budoucnost a také jasnou dlouhodobou a strategickou orientaci – obojí máme.“
 
Udržitelnost: společenská odpovědnost ve znamení nových energií
 
Bosch podporuje Zelenou dohodu Evropské unie a angažuje se především v oblasti udržitelnosti. Od roku 2020 je Bosch se svými 400 lokalitami celosvětově CO2 neutrální. Společnost Bosch již dosáhla třetiny úspor energie, které si stanovila do konce desetiletí.
 
„Udržitelnost není okrajovým aspektem, ale musí být součástí hlavní činnosti každé společnosti,“ vysvětluje Filiz Albrechtová, členka představenstva a personální šéfka společnosti Bosch odpovědná za strategii udržitelnosti. Společnost Bosch klimaticky neutrální technologie, zejména v závodech, kde se doposud vyráběly systémy pro spalovací motory. Již 1400 zaměstnanců divize pohonných systémů mohlo přejít na nová pracovní místa v oblasti softwaru a elektromobility, například prostřednictvím rekvalifikace nebo interní umisťovací platformy. „Do konce roku bude v oblasti mobilních a stacionárních palivových článků pracovat téměř 2300 zaměstnanců – téměř všichni vzejdou z interního náboru. To je transformace Made by Bosch,“ uvedla Albrechtová. Zároveň společnost v letošním roce plánuje přijmout 10 000 nových softwarových vývojářů po celém světě, dodala.
 
Obrat v dopravě: elektrifikace s pohonem na akumulátory a palivové články
Společnost Bosch očekává, že Zelená dohoda EU bude rozhodujícím impulsem pro elektrifikaci silniční dopravy. „Všichni výrobci automobilů se snaží získat co největší podíl na rostoucím trhu s elektromobily. Společnost Bosch je a chce být dodavatelem číslo jedna v oblasti elektrických pohonů na silnicích,“ vysvětluje Markus Heyn, člen představenstva společnosti Bosch a ředitel Mobility Solutions.
 
Hlavním technickým úkolem je udržovat správnou teplotu pohonu včetně akumulátoru a zajistit potřebný klimatický komfort v kabině. Jen inteligentní tepelný management zvyšuje dojezd při jízdě na elektřinu o 25 %. Společnost Bosch pro tento účel vyvinula předintegrované řešení v podobě flexibilní tepelné jednotky FTU (Flexible Thermal Unit). Podle Bosche FTU otevírá trh, který má do konce dekády dosáhnout objemu 3,5 miliardy eur.
 
V oblasti elektromobility založené na palivových článcích zahájí Bosch v letošním roce sériovou výrobu pohonů nákladních vozidel na palivové články. „V závodě v Bamberku chceme do poloviny dekády vyrábět bloky článků s gigawattovým výkonem. Do roku 2030 by neměly být náklady na provoz nákladního vozidla s palivovými články vyšší než náklady na provoz vozidla s motorem na naftu, to je náš cíl,“ popisuje Heyn výhled do budoucnosti Společnost Bosch ještě zvýšila své investice do mobilních palivových článků – v letech 2021 až 2024 na téměř jednu miliardu eur.