name | autoweek.cz

Continental zdokonaluje technologii aktivního skla

Continental zdokonaluje technologii aktivního skla

08.11.2019 | Vladimír Rybecký | Trendy

Okna automobilů se stanou novými obrazovkami s řadou praktických funkcí. Technologie aktivního skla Intelligent Glass Control slouží ke spojení oken automobilu s palubními systémy s dosud nevídanou kvalitou skla a automatickým ztmavením díky nové vrstvě na bázi tekutých krystalů.
Moderní automobily disponují v průměru pěti čtverečními metry skla. To je téměř dvojnásobek plochy v porovnání se stavem před třiceti lety. Zatímco řada komponent Okna automobilů se stávají novými obrazovkami s řadou praktických funkcí ze skla, od vnitřního zpětného zrcátka s vestavěným čidlem únavy až po rychloměr s trojrozměrným zobrazením, už nyní funguje jako digitálně propojené soustavy, okna představují rozměrné plochy, které nemají žádné digitální využití. Přitom jejich potenciál je velký.
 
Společnosti Continental vylepšila a dále rozšířila svoji technologii Intelligent Glass Control, která otevírá nové možnosti pro dosažení většího pohodlí, bezpečnosti, ale i úspor během jízdy. Díky této novince mohou být střešní okna ztmavená mnohem efektivněji než dříve. Další možností uplatnění je částečně ztmavení čelního skla v případě hrozícího oslnění sluncem těsně nad horizontem nebo zvýšení soukromí v zadní části vozu pomocí bočních okének od středového sloupku. Takto vybavená okna lze také samočinně vyhřívat bez nutnosti instalace drátků a dokonce jich lze využít jako displeje.
 
Intelligent Glass Control ve své konstrukci využívá speciální vrstvy, které na základě elektrických impulzů dokáží měnit úroveň propustnosti světla. Inteligentní skla byla dosud využívána pro panoramatická střešní okna. Nyní společnost Continental použila novou technologii na bázi tekutých krystalů. Ta je vhodná pro všechna okna v automobilech, protože zajišťuje dosud nevídané možnosti změny vlastností skel ve vozidlech.
 
„Okna se stávají aktivní a inteligentní součástí vozidel. Intelligent Glass Control je pokročilá technologie, kterou v současné době vyvíjíme, aby bylo možné okna zakomponovat do uživatelského rozhraní. Díky tomu bude řízení vozu pohodlnější a bezpečnější a díky novým funkcím ztmavení a vyhřívání přinesou také podstatnou úsporu energie. Tento vývoj představuje důležitý krok na cestě k elektromobilitě a autonomnímu řízení,“ říká vedoucí obchodní jednotky Body & Security and Infotainment & Connectivity ve společnosti Continental Johann Hiebl.

Nový typ skla obsahuje vrstvu z tekutých krystalů, které jsou ve speciální suspenzi promíchány s malými barevnými částicemi. Tato hmota se nachází v tenké vrstvě mezi dvěma skleněnými tabulemi. Vlivem působení nízkého elektrického napětí se tekuté krystaly a barevné částice nastaví tak, aby došlo k snížení nebo zvýšení prostupu světla skrz sklo.
 
„Nová technologie, využívající tekuté krystaly, otvírá naprosto netušené možnosti využití aktivních skel. Změna z průhledného na neprůhledné okno proběhne během milisekund. Navíc je důležité, že okna nevykazují žádné viditelné projevy částečného zmatnění v okamžiku, kdy jsou zcela průhledná. Nová technologie je k dispozici v různých barevných odstínech,“ říká projektový vedoucí systému Intelligent Glass Control ve společnosti Continental Tobias Frischmuth.
 
Výhody aktivního skla jsou obdivuhodné. Každé okno ve voze například může být ztmaveno nezávisle na ostatních pouhým stiskem tlačítka. Současné předpisy neumožňují využít tuto funkci na všech oknech, ale možnosti aplikace v budoucnosti jsou velmi široké. Pokud jsou například zadní okna ztmavena pro dosažení většího soukromí, má nižší prostupnost světla také pozitivní vliv na vnitřní teplotu. Díky tomu lze omezit funkci klimatizace, což se odrazí v nižších emisích CO2.
 
Pokud se funkce tónování čelního skla propojí s palubní napájecí soustavou a současně s cloudovým úložištěm, vybrané části okna se mohou dopředu plně automaticky ztmavit nebo zesvětlit podle povětrnostních podmínek nebo polohy slunce. Díky tomu nebude nutné například za jízdy v zatáčkách překlápět sluneční clonu, protože  mechanické clony se stanou zbytečnými.
 
Nová technologie také nabízí řadu výhod v oblasti řízení teploty. Ve spojení se systémem odemykání lze v zimě spustit odmrazení všech oken již v okamžiku kdy se řidič blíží ke svému vozu.
 
S pomocí technologie Intelligent Glass Control lze zvýšit také účinnost adaptivních kamerových systémů. Tato zařízení zajišťují řadu funkcí autonomního řízení. Pokud jsou umístěna poblíž vnitřního zpětného zrcátka, může být jejich funkce omezena ve chvíli, kdy se slunce nachází nízko nad horizontem.
 
Díky inteligentnímu řízení propustnosti světla může inteligentní čelní sklo hrát také důležitou roli jako zobrazovací panel pro vybrané pokročilé asistenční systémy nebo infotainment. Okna se také mohou změnit v dotykové displeje pro ovládání různých funkcí. Společnost Continental disponuje potřebnými znalostmi v oblasti elektroniky i integraci nového zařízení do palubních systémů, takže tato vize by se mohla stát realitou již v blízké budoucnosti.