name | autoweek.cz

DPP přejde na elektromobily

DPP přejde na elektromobily

13.12.2017 | Vladimír Rybecký | Trendy

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) postupně obmění konvenční referentská vozidla za elektromobily. Vozy generálnímu řediteli a předsedovi představenstva DPP Martinu Gillarovi generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) bude po dobu tří let využívat desítku elektromobilů v regulérním provozu. Konvenční osobní vozy na benzin či naftu budou obměněny za elektromobily, které si DPP pronajme na 36 měsíců od společnosti ČEZ ESCO. Dopravní podnik hodlá elektromobily nasadit v rámci flotily referentských vozů určených pro služební jízdy po městě. Stojí za připomenutí, že Dopravní podnik je pokračovatelem společnosti vytvořené z původních Elektrických podniků.
 
První etapu obměny vozidel zahájil DPP v kategorii osobních elektromobilů formou pronájmu. Ve spolupráci s ČEZ ESCO dojde k obměně 10 vozů, s tím, že DPP si elektromobily pronajme na 36 měsíců, s ohraničeným ročním nájezdem 15 000 km na jeden elektromobil. Pro DPP jsou výhodou nižší provozní náklady u pořizovaných elektromobilů dosahující 0,4 až 0,7 Kč/km včetně toho, že odpadají některé servisní úkony, jako jsou výměny motorového oleje, vzduchových a palivových filtrů vůči konvenčním vozidlům provozovaných na fosilní paliva.
 
„Elektromobilita se čím dál víc stává nedílnou součástí městské dopravy. Hlavním důvodem pro zavádění elektromobility je nulová produkce lokálních emisí a tím snížení lokální ekologické zátěže. Důraz na ekologii provozu je pro naši firmu naprosto přirozený. Dle našich strategických priorit máme zařazen rozvoj elektromobility i do vnitropodnikové dopravy, proto nyní v reálném provozu vyzkoušíme několik elektromobilů, s tím, že plánujeme postupnou obměnu konvenčních referentských vozidel za elektromobily ve větším počtu,“ uvedl generální ředitel a předseda představenstva DPP Martin Gillar.
 
„Je nám ctí být u toho, když metropolitní dopravní podnik dělá první velký krok směrem k elektrizaci svého automobilového parku, a při propagaci elektrických aut se tak stává vzorem dalším subjektům z oblasti veřejné dopravy. Jako zavedený a největší hráč v tuzemské elektromobilitě jsme v tomto případě rádi dali k dispozici naše zkušenosti a využili dlouhodobé spolupráce s automobilkami, díky nimž umíme vozidla integrovat do firemních i municipalitních flotil za zajímavých podmínek,“ dodal generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák.
 
Nabíjení elektromobilů bude zajištěno v areálech DPP. Tři elektromobily budou začleněny do interní autopůjčovny v ústřední budově Sokolovská. Zbývajících sedm elektromobilů bude umístěno do areálů: Hostivař (3 kusy), Depo Kačerov (3 kusy) a Vršovice (1 kus).
 
Systém objednávání a půjčování vozů zaměstnancům je nastaven elektronicky. V souladu s vykrytím požadavku bude zabezpečeno efektivní dobíjení elektromobilů tak, aby bylo jasné kdy je který elektromobil dobitý nebo jak je třeba jej upřednostnit v dobíjení aby nenastala situace, že některý elektromobil nebude v požadovaný čas dobitý.
 
V obměně zbylých vozů bude DPP pokračovat postupně v následujících letech, a to ve II. a III. etapě. Počty obměňovaných vozů za elektromobily jsou v přímé úměře za vozy, které má DPP pořízené na operativní leasing.
 
Je jen škoda, že stejně ekologicky DPP neřeší obměnu svých autobusů, protože i do budoucna setrvává u vozidel spalujících naftu a odmítá je nahrazovat autobusy na CNG, produkujícími o třetinu menší emise a nulovou hodnotu pevných částic.