name | autoweek.cz

Elektrický automobil Audi e-Tron

Elektrický automobil Audi e-Tron

18.09.2009 | Vladimír Rybecký | Trendy

Na frankfurtském autosalonu Audi představilo koncept superautomobilu e-Tron s pohonem všech kol. Tento koncept se stal největším sokem plně elektrického Mercedesu-Benz SLS AMG a konceptu BMW Vision EfficientDynamics o postavení největší hvězdy výstavy. Současně nabízí zcela originální možnost, jak si tento automobil vyzkoušet.

Audi E-Tron, elektrifikovaná verze sportovního automobilu R8, má čtyři elektromotory - dva vpředu a dva vzadu. Elektronické ovládání vozu rozděluje točivý moment mezi kola podle potřeby, takže z konceptu tak vytváří tradiční Audi quattro. Celkový kombinovaný točivý moment je téměř nepochopitelných 4475 N.m, třebaže čtyři motory společně vyvíjejí jen relativně skromný výkon 230 kW (313 k). Točivý moment je mezi přední a zadní kola rozdělován v poměru 70/30 %.
Elektrický dvoumístný vůz z Ingolstadtu zrychluje z klidu na 100 km/h za 4,8 s. Tesla Roadster 2009 s pohonem dvou kol je sice o jednu sekundu rychlejší, ale koncept e-Tron je sofistikovanější a propracovanější. Vůz využívá vodou chlazené lithio-ionové akumulátory o hmotnosti 470 kg umístěné před zadní nápravou, které uchovávají využitelnou energii 42,4 kWh. Největší rychlost je elektronicky omezena na 198 km/h. Dojezd je 246 km. Nabíjení při napětí 230 V trvá šest až osm hodin. Vysokonapěťové nabíjení tuto dobu zkrátí na 2,5 hodiny. Akumulátor se nabíjí také při regenerativním brzdění.
Veškeré ovladače v kabině se ovládají pomocí dotykového rozhraní na volantu. Od běžného modelu R8 se e-Tron liší svou karoserií, jedinečnou maskou chladiče, interiérem na zakázku, novým LED světlomety a speciálním červeným lakováním.
Podle Audi je supersport ideální platformou pro ověřování možností elektrického pohonu, protože nejlépe odhaluje jeho přednosti a nevýhody. Nic ale nenaznačuje, že by Audi uvažovalo o výrobě tohoto vozu sériově.

 

Z konceptu Audi e-Tron mají radost především v USA. Pouhé dva týdny před otevřením výstavy ve Frankfurtu totiž tamní šéf značky Johan de Nysschen prohlásil, že \"Elektrická auta jsou jen pro idioty.\" Pan de Nysschen se tím dostal na první stránky všech novin, protože těmito slovy hodnotil snahu GM uvést do sériové produkce vůz Chevrolet Volt. Dodatečně proto musel vysvětlit, jak to myslel. Při tom zcela logicky upozornil na to, že přechod na vozidla s elektrickým pohonem by měl druhotné a terciální důsledky na infrastrukturu a ekonomiku a svá slova podpořil názory vědců. Ti varují, že není moc rozumné namísto sice nepříliš efektivního spalování ropy používat k pohonu aut elektřinu získanou ještě méně efektivním spalování uhlí. Navíc by využití velkého množství elektrické energie pro dopravu zcela změnilo současnou ekonomickou rovnováhu. De Nysschenova prohlášení jsou velmi logická. Jenže pak Audi předvedlo e-Tron...
A mimochodem - na elektrický pohon myslí i nový sourozenec Audi. Nový prezident Porsche Michael Macht totiž ve Frankfurtu prohlásil, že se o sportovním autě s elektromotory se uvažuje už i v Zuffenhausenu...

 

Audi e-Tron bude možné už brzy si vyzkoušet - alespoň virtuálně. Audi totiž začalo spolupracovat s firmou Sony na internetovém centru PlayStation, kde mohou hráči z celého světa vzájemně komunikovat, stahovat si rozšíření a zdarma si pohrát se spoustou důmyslných věcí.
Třebaže spuštění služby bylo zprvu provázeno řadou nedostatků, velkého úspěchu Sony dosáhlo tím, že automobilce Audi povolila vytvořit na PlayStation Home vlastní virtuální svět nazvaný Audi Space. To je od obou firem velký krok kupředu, neboť hry spojené s řízením automobilu představují obrovský segment na trhu videoher. Virtuální autosalony, jako je Audi Space, jsou také skvělým způsobem, jak mohou automobilky předvést svá nová vozidla a dát nadšencům pro hry šanci usednout za volant, třebaže výkonnost vozu na obrazovce není vždy přesným odrazem schopností skutečného vozu.
První hra Audi pro Audi Space se nazývá Vertical Run. Již z názvu je zřejmé, že jezdec projíždí téměř vertikální dráhu, sbírá elektrickou energii a do ničeho nenaráží. Ti, co se dostanou na dostatečně vysokou úroveň, mohou vstoupit do virtuálního sídla v Audi Apartments na vrcholu kopce. Vertical Run má i svůj hvězdný produkt: nedávno odhalené Audi e-Tron. Možná, že je to ta nejzazší hranice, kam se e-Tron může dostat při úvahách o možnosti jeho sériové výroby.