name | autoweek.cz

GM Cruise představila robotaxi Origin

GM Cruise představila robotaxi Origin

23.01.2020 | Vladimír Rybecký | Trendy

Dceřiná společnost koncernu General Motors Cruise představila taxi Origin s autonomním řízením, které nepotřebuje volant ani pedály. Zatím ale není jasné, kdy bude služba robotaxi Cruise skutečně funkční.
Dceřiná společnost General Motors Cruise představila vozidlo bez volantu a pedálů pro připravovanou flotilu robotických taxi. Vozidlo Cruise Origin bylo vyvinuto společně s Hondou. Honda Motor v roce 2018 získala menšinový podíl 5,7 % ve společnosti Cruise ve snaze dohnat konkurenci ve vývoji technologie vyžadující obrovské náklady a rizika. Dalšími akcionáři vedle GM jsou SoftBank Vision Fund a T. Rowe Price Associates.
 
Vozidlo Cruise Origin navenek vypadá robustně, protože jeho příď a záď jsou identické (jako u autobusů Karosa ŠM/ŠD 11). Taxíky s autonomním řízením by měly být pokud možno provozovány nepřetržitě, takže musejí mít odolnější konstrukci než běžná vozidla. Až čtyři cestující, kteří sedí proti sobě, vstupují širokými posuvnými dveřmi na obou stranách. Vozidla Origin mají modulární strukturu a údajně je jejich životnost více než jeden milion mil (1,6 milionu km). General Motors bude pro tato elektricky poháněná vozidla poskytovat platformu.
 
Společnost Cruise už má v San Franciscu ve zkušebním provozu 180 robotických taxi na bázi elektromobilu Chevrolet Bolt, ovšem z bezpečnostních důvodů provozovaných s řidiči ve voze. Tato služba je k dispozici pro zaměstnance GM.
 
Cruise je konkurencí pro podobné projekty společností Lyft, Uber Technologies, Navya nebo May Mobility. Společnost Cruise původně chtěla službu robotických taxi začít provozovat už vloni v San Franciscu ale v červenci plány na zahájení komerčního provozu robotaxi odložila na konec roku 2019. Ani to se nestalo.
 
Cruise stále nemá povolení od kalifornských regulačních orgánů k provozu autonomních vozidel v provozu bez dohledu řidiče. Cruise má oprávnění k testování vozidel bez řidiče na veřejných silnicích v Kalifornii pouze pokud mají na palubě operátora dohlížejícího na bezpečnost. Zatím jedinou společností, která získala povolení k testování vozidel bez řidiče, je Waymo, patřící společnosti Alphabet, provozovateli služeb Google.