name | autoweek.cz

Honda CR-V se systémem Honda Hybrid Performance

Honda CR-V se systémem Honda Hybrid Performance

26.09.2018 | Vladimír Rybecký | Trendy

Se systémem Honda Hybrid Performance je to poprvé, kdy je SUV Honda CR-V v Evropě k dostání s technologií i-MMD.
Systém Honda Hybrid Performance využívá technologii inteligentního pohonu s více režimy (i-MMD) k plynulému přechodu mezi jednotlivými zdroji energie. Systém spojuje dva výkonné elektrické motory a mimořádně úsporný zážehový motor 2,0 l i-VTEC pracující s Atkinsonovým cyklem ke kterému není zapotřebí klasická mechanická převodovka. Úsporný zážehový motor 2,0 l  i-VTEC a výkonný trakční elektromotor poskytují maximální výkon 135 kW (184 k) a točivý moment 315 N.m.
 
Systém nevyužívá klasickou převodovku. Namísto ní stálý převodový poměr zajišťuje přímé propojení pohyblivých součástí, díky němuž je přenos točivého momentu hladší. Systém Honda by měl být propracovanější než planetové převodovky e-CVT, kterými jsou obvykle vybaveny hybridní vozy.
 
Technologie i-MMD společnosti Honda dostala svůj název proto, že inteligentně, automaticky a plynule přepíná mezi třemi režimy pohonu a zajišťuje tak nejvyšší možnou úspornost provozu. Tyto režimy jsou:
- Elektrický pohon - čerpá energii z lithio-ionového akumulátoru pro elektromotor, zážehový motor je vypnutý
- Hybridní pohon - zážehový motor pohání motor/generátor, který společně s akumulátorem dodává elektrickou energii pro trakční elektromotor
- Motorový pohon - zamykací mechanismus spojky vytváří přímé propojení mezi zážehovým motorem a koly.
 
Při jízdě ve městě bude k zajištění optimální účinnosti ve většině situací systém automaticky přepínat mezi hybridním a elektrickým pohonem. V režimu hybridního pohonu lze přebytečnou energii ze zážehového motoru odklonit zpět přes generátor a dobíjet s ní akumulátor. Režim pohonu motorem představuje nejúčinnější řešení pro jízdu na dálnici.
 
Při středně rychlé jízdě pojede hybridní vůz CR-V obvykle více než polovinu doby na elektrický pohon, kdežto při vyšší rychlosti bude elektrický pohon využívat zhruba jednu třetinu doby. Řídicí software systému i-MMD bude podle dané situace a prostředí a bez účasti řidiče průběžně rozhodovat o tom, kdy je z hlediska maximální úspornosti provozu vhodné mezi těmito režimy přepnout. Systém i-MMD je vyladěn tak, aby přinášel lineární akceleraci. Využívá optimální kalibraci odezvy hnacího ústrojí na změny polohy pedálu plynu.
 
Vůz je vybaven displejem s informacemi pro řidiče - DII (Driver Information Interface), na němž se zobrazují aktuální údaje o jízdě a díky němuž řidič lépe porozumí tomu, jak při pohonu vozu jednotlivé zdroje energie spolupracují. Přístroj signalizuje stav nabití lithio-ionového akumulátoru, graficky znázorňuje aktuální tok energie i stav dobíjení systému.
 
Výroba vozu Honda CR-V Hybrid 2019 pro evropský trh začne v říjnu 2018 a první dodávky zákazníkům se plánují na začátek roku 2019.