name | autoweek.cz

Inovace pro palivové články

Inovace pro palivové články

30.05.2019 | Vladimír Rybecký | Trendy

Technický plast Ultramid od společnosti BASF se úspěšně používá při výrobě palivových článků. Toto řešení je standardem v novém vozidle Mercedes-Benz GLC F-Cell.
Jaký převládat? Jak můžeme snížit spotřebu energie a produkci emisí? Tyto a podobné otázky si kladou nejen výrobci automobilů, ale také společnost BASF, největší světový dodavatel chemických výrobků pro automobilový průmysl.
 
Řešení systém pohonu automobilů v budoucnosti nabízejí technické plasty, které zvyšují účinnost nejen trakčních elektromotorů hybridních, plug-in hybridních a elektricky poháněných vozidel, ale i u motorů spalovacích.
 
„Naše rozsáhlé portfolio plastů nám pomáhá uspokojit speciální požadavky zákazníků v závislosti na druhu pohonu a dalších komponentech. Neustálým vývojem nových produktů v úzké spolupráci se zákazníky také dokážeme naše portfolio přizpůsobovat trendům a změnám na trhu,“ vysvětluje manažer segmentu Powertrain and Chassis ve společnosti BASF Andreas Stockheim.
 
Vysoké požadavky na kvalitu a bezpečnost v automobilovém průmyslu kladou vysoké nároky i na použité materiály. Díky všestranným polyamidům (Ultramid), polybutylen tereftalátům (Ultradur), polyftalamidům (PPA) a plastům polyoxymetylenu (Ultrafrom) a polyetersulfonu (Ultrason) je společnost BASF schopna držet krok s vývojem ve výrobě automobilů a zároveň udávat nové trendy.
 
Klíčové jsou technické vlastnosti a funkčnost. Ze spolupráce firem BASF, Joma-Polytec a Mercedes-Benz Fuel Cell vzešlo řešení na míru k výrobě anodové a katodové koncové desky v palivových článcích. Představuje ho vysoce tepelně a chemicky odolný, pevný, nárazuvzdorný a velmi trvanlivý Ultramid. Tento plast se nyní například už standardně využívá v novém modelu automobilu Mercedes-Benz GLC F-Cell, který obsahuje kombinaci palivového článku a dobíjecího lithio-ionového akumulátoru.
 
„V testovací fázi jsme provedli testy za použití i jiných materiálů, vždy se ale objevily mechanické problémy. Společnost Daimler tak měla velmi specifické požadavky. Naše zkušenosti spolu s nabídkou už existujících produktů nám umožnily nakonec vybrat ten správný. Vedle všech vlastností, kterými Ultramid disponuje, navíc splňuje i vysoké požadavky na čistotu,“ vysvětluje Stefan Milimonka z divize Performance Materials BASF.