kolem tesly stále rušno | Trendy | autoweek.cz

Kolem Tesly stále rušno

Kolem Tesly stále rušno

09.08.2009 | Rybecký Vladimír | Aktuality

S velkou slávou představené elektromobily Tesla se dávají za vzor sportovních aut budoucnosti. Jenže firma, pro kterou vozidla v Anglii vyrábí automobilka Lotus, zatím čelí mnoha problémům. Proto leckoho překvapilo, že za červenec poprvé ve své šestileté historii ohlásila zisk. Zatímco Evropané jsou jejími roadstery stále ještě nadšeni, v USA už mají všichni zmínek o nekonečných sporech kolem firmy plné zuby...

Vedení Tesly, automobilky vytvořené počítačovými specialisty ze Silicon Valley, překvapilo investory sdělením, že poprvé v šestileté historii firmy v červenci vykázala zisk. Při obratu 20 milionů dolarů Tesla dosáhla zisku ve výši jednoho milionu dolarů. Dopomohla jí k tomu rekordní dodávka 109 Roadsterů s elektrickým pohonem v ceně 109 000 dolarů a výkonnějších Roadsterů Sport za 127 500 dolarů. Stačí vzít do ruky kalkulačku, aby bylo jasné, že tady něco nesedí... Podle mluvčí Tesly Rachel Konradové peníze přišly na účet firmy po dodání vozů uvolněním záloh, které na ně zákazníci složili.
Tesla začala s dodávkami vozů vyráběných v Anglii u Lotusu v březnu 2008 a dosud údajně dodala 609 Roadsterů. Jejím cílem je roční produkce 1000 až 1200 aut.
Informace o zisku je v případě Tesly natolik překvapující zprávou, že se jí mnohá americká specializovaná média zdráhají uvěřit. Teslu nedávno před nedávnem zachránila před bankrotem investice Daimleru. Ten odkoupil 10 % akcií v rámci společného projektu na výrobu akumulátorů pro elektrifikovaná minivozítka Smart For Two ED. Rozhodující obrat pro Teslu ale přinesla především půjčka od amerického ministerstva energetiky ve výši 465 milionů dolarů. Ta je cíleně určena jako pomoc pro zahájení výroby sedanu S, samozřejmě s elektrickým pohonem. Vedení firmy tvrdí, že tyto prostředky v žádném případě nedopomohly dostat Teslu k zisku. Rozhodně Tesle nepomohla ani Obamova šrotovací prémie, protože 4500 dolarů těžko někoho pohne ke koupi roadsteru za více než 100 000. Logickým vysvětlením, proč se náhle objevilo 109 nových kupujících, by mohlo být odstartování nového způsobu financování prodeje prostřednictvím úvěrů od Bank of America. V době, kdy je v USA obtížné získat úvěr na auto to může být pro někoho zajímavá motivace, byť to znamená investovat o 20 000 dolarů víc.
O Tesle se ale v poslední době mluví mnohem více ve zcela jiných souvislostech. Na jaře se rozhádali oba její zakladatelé. V souvislosti s katastrofálními finančními ztrátami firmy se duchovní otec celého projektu Elon Musk zbavil svého partnera a výkonného šéfa firmy Martina Eberharda a sám se ujal řízení firmy. Eberhard jej obratem zažaloval o 100 000 dolarů. Vedení Tesly ale vyzvalo kalifornský soud, aby žalobu odložil jako zcela neopodstatněnou a nesmyslnou.
Mnohem více než informace o prvním zisku do stylu Tesly také zapadá zpráva, že současně s tím oznámil svůj odchod z firmy její viceprezident pro obchod a marketing Michael van der Sande. Ten přišel od Harley-Davidsonu vloni v prosinci, když vystřídal Darryla Siryho, jenž v této funkci vydržel rovněž pouhých osm měsíců...

  • Kolem Tesly stále rušno
  • Kolem Tesly stále rušno
  • Kolem Tesly stále rušno
  • Kolem Tesly stále rušno
  • Kolem Tesly stále rušno
  • Kolem Tesly stále rušno
  • Kolem Tesly stále rušno
  • Kolem Tesly stále rušno
  • Kolem Tesly stále rušno