name | autoweek.cz

Mercedes-Benz ESF: nové cesty k větší bezpečnosti

Mercedes-Benz ESF: nové cesty k větší bezpečnosti

21.05.2019 | | Trendy

Mercedes-Benz už více než 50 let pracuje na zvyšování bezpečnosti svých automobilů. Neustále přichází s novými, někdy na první pohled nekonvenčními nápady. Mnoho potenciálních inovací pro následující roky je nyní soustředěno v experimentálním bezpečnostním vozidle ESF 2019.
Péče o dopravní bezpečnost není krátkodobou záležitostí. Cesta k naplnění „Vision Zero“, tedy dopravě bez rizika úmrtí při nehodách, je složitá a dlouhá.
 
Vozidla nabitá bezpečnostními technologiemi budoucnosti mají u Mercedesu-Benz už dlouhou tradici. První Experimentální bezpečnostní vozidlo ESF 03 bylo předvedeno už v roce 1971. To doposud poslední, ESF 2009, přišlo roku 2009, tedy před deseti lety. Mnoho myšlenek z tohoto vozidla se od té doby už dostalo do sériové produkce. Jeho přímý nástupce ESF 2019 nyní přináší více než tucet inovací.
 
Novinky ve vozidle ESF 2019 se podle bezpečnostního experta Rodolfa Schöneburga točí kolem dvou hlavních témat: elektromobility a autonomní řízení. Experimentální vozidlo vychází ze stávajícího Mercedesu-Benz GLE, ale už na první pohled je patrné, jak daleko se posouvá dopředu v čase.
 
Čtyři snímače LiDAR na rozích střechy snímají prostředí kolem vozidla a tyrkysové světelné pruhy signalizují, že automobil se pohybuje plně autonomně. Na zadním okně a mřížce chladiče se předávají sdělení pro okolí. Jde například o informaci pro cyklistu, který se pohybuje po nedaleké cyklostezce, krátké akustické upozornění pro chodce na přechodu nebo plné nasvícení vozidla pokud se blíží jiné auto. Tato „Informativní důvěra“ k autonomnímu vozidlu, pohybujícímu se bez řidiče, by měla být náhradou za obvyklý oční kontakt mezi řidičem a dalšími osobami pro větší bezpečnost.
 
Zadní okno může nejen zobrazovat vykřičník ve výstražném trojúhelníku, ale také živé snímky situace před vozidlem, například upozorňující na chodce. Pokud jde o výstražný trojúhelník, ten je umístěn v pod podlahou vozu, odkud se v případě potřeby automaticky uvolňuje, převrátí do správné polohy a odsune dozadu, kde samočinně zajistí místo případné nehody. Další výstražný trojúhelník má auto na střeše - i ten v případě potřeby pracuje samočinně.
 
Autonomní jízda představuje pro konstruktéry velkou komplikaci zejména pokud jde o bezpečnost. V ESF 2019 proto byly úspěšně zapracovány ty nejdůležitější stavební prvky. Pokud tedy automatika převezme odpovědnost za ovládání vozu, čtvercový volant se přesune směrem k přístrojové desce a pedály se zanoří do podlahy vozu.
 
Vzhledem k tomu, že sedadla mohou být mnohem lehčí než dříve, musejí být zcela přehodnoceny zádržné systémy. K takovému sedadlu například nelze připevnit bezpečnostní pásy. Airbag řidiče se přesune do přístrojové desky jako na straně spolujezdce, takže může být větší a pružnější. Místo okenních airbagů budou do vozidla pro každé přední sedadlo připraveny dva velké boční airbagy, které zabrání i střetu hlavy řidiče a spolujezdce v případě bočního nárazu. A v brzké době, už v nových modelech Mercedesu-Benz uváděných v příštích dvou až třech letech, bude na zadních sedadlech airbag s novou vnitřní konstrukcí, která umožní, že se bleskově promění v cosi jako bezpečnostní stan se stabilním vnějším okrajem a velkým, relativně měkkým středem ve formě polštáře.
 
Technici Mercedesu také mysleli na bezpečnou přepravu malých dětí. Proto systém Pre-Safe Child zahrnuje také dětskou sedačku, takže při hrozící nehodě bude mít předem napnuté popruhy a aktivovanou boční ochranu. Kamera navíc řidiči neustále ukazuje jak se dětem vzadu daří.
 
U Mercedesu se zabývají i vyhříváním bezpečnostních pásů. Ty se aktivují spolu s vyhříváním sedadel a přivádějí do horní části těla teplo aby se cestující mohli zbavit tlustých zimních bund, které snižují účinnost bezpečnostních pásů. Současně se tak u elektricky poháněných vozidel sníží potřeba vytápění celého prostoru kabiny.
 
Osvětlení ve formě světelné sprchy zvyšuje vitalitu cestujících, a také tím přispívá k větší bezpečnosti ve vnitřním prostoru. Proto je v centru pozornosti výzkumných pracovníků stejně jako elektronický systém chránící cestující v případě nárazu zezadu plně automatickým krátkým zrychlením vozidla aby se plně využilo posledních pár centimetrů „únikového prostoru“, nebo automaticky spouštěný světelný signál na boku vozidla když se v noci blíží na křižovatce.
 
Obecně platí, že pokud jde o využití signalizace přes zadní okno a příď vozu fantazii se meze nekladou. Technici proto navrhli nejrůznější scénáře pro rozmanité situace - od dopravních zácp přes varování před nebezpečím černého ledu až po označení staveniště.