počet nabíjecích míst roste rychleji než prodej elektromobilů | Trendy | autoweek.cz

Počet nabíjecích míst roste rychleji než prodej elektromobilů

Počet nabíjecích míst roste rychleji než prodej elektromobilů

16.06.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Počet veřejně přístupných nabíjecích míst pro elektricky poháněná vozidla v roce 2019 vzrostl o 60 %, což je největší nárůst za poslední tři roky. Výrazně tak převyšuje růst prodeje elektromobilů. Uvádí to Mezinárodní energetická agentura IEA.
Mezinárodní energetická agentura IEA ve svém ročním globálním výhledu rozvoje elektromobility uvedla, že počet veřejných pomalu- a rychlonabíjecích stanic dosáhl celosvětově 862 119, přičemž největší automobilový trh na světě Čína získala podíl 60 %. Rychlodobíjecí stanice nabíječky představují 31 % z celkového počtu. IEA definuje pomalé nabíjení jako poskytování energie až 22 kW, přičemž nabití akumulátoru vozidla zde trvá hodiny. Rychlé nabíjení, včetně superchargerů Tesla, může trvat jen několik minut.
 
„Čína nadále vede v zavádění veřejně přístupných nabíjecích míst, zejména rychlonabíjecích, které jsou vhodné pro její husté městské oblasti s menšími příležitostmi pro soukromé nabíjení při parkování doma,“ uvádí se ve zprávě.
 
Tento nárůst odráží snahy o vybudování kritické infrastruktury před očekávaným rozmachem prodeje vozidel s elektrickým pohonem. Ten podle IEA v loňském roce představoval pouze 1 % celosvětového vozového parku. Zatímco většina nabíjení elektromobilů probíhá doma nebo na pracovišti, vybudování veřejné infrastruktury je klíčem k přesvědčení potenciálních zákazníků, že jim nehrozí uvíznutí s vybitým akumulátorem.
 
V rámci svého plánu hospodářských stimulů Německo začátkem tohoto měsíce oznámilo, že poskytne 500 milionů eur na podporu zavádění soukromých nabíjecích míst (wallboxů), jichž je na celém světě kolem 6,5 milionu.
 
Kromě společnosti Tesla patří mezi největší provozovatele nabíjecích stanic anglo-nizozemská skupina Shell, francouzská Engie a německé E.ON, Volkswagen a ChargePoint, jejichž akcionáři jsou například Daimler, BMW a Siemens.
 
  2019 podíl 2019/2018 2018 2018/2017 2017
Čína 515 908 59,8 % +87,6 % 275 000 +28,6 % 213 903
USA 77 358 9,0 % +41,9 % 54 500 +26,6 % 43 037
Nizozemsko 50 153 5,8 % +36,8 % 36 671 +10,2 % 33 282
Německo 37 063 4,3 % +44,1 % 25 724 +7,1 % 24 014
Japonsko 30 394 3,5 % +1,4 % 29 971 +4,1 % 28 762
Francie 29 701 3,4 % +23,1 % 24 132 +13,9 % 21 184
Velká Británie 27 094 3,1 % +55,5 % 17 424 +14,3 % 15 241
ostatní 94 448 11,0 % +27,2 % 74 260 +34,9 % 55 048
CELKEM 862 119 - +60,3 % 537 682 +23,8 % 434 471
pomaludobíjecí 598 317 69,4 % +50,9 % 396 410 +21,7 % 325 592
rychlodobíjecí 263 802 30,6 % +86,7 % 141 272 +29,7 % 108 879
 
Prodej 2,1 milionu elektricky poháněných automobilů (BEV) v roce 2019 představuje nárůst o 6 % proti předchozímu roku, což znamená pokles meziročního růstu prodeje. Ten byl od roku 2016 pravidelně vyšší než 30 %. Trend zpomalení růstu IEA vysvětluje třemi základními důvody:
 
1) Celkově trhy s novými automobily poklesly.
Na pozadí pomalého prodeje v roce 2019 představuje podíl elektrických automobilů na celosvětovém prodeji automobilů 2,6 % nový rekord. Zejména Čína (podíl 4,9 %) a Evropa (podíl 3,5 %) dosáhly v roce 2019 nové rekordy v podílu elektromobilů na trhu.
 
2) Na klíčových trzích se snížily dotace na nákup elektromobilů.
Čína v roce 2019 snížila dotace přibližně o polovinu (v rámci postupných úprav přímých pobídek stanovených v roce 2016). Program amerických federálních daňových úlev dosáhl pro klíčové automobilky, jako jsou General Motors a Tesla, limit (daňový kredit lze uplatnit jen na 200 000 vozidel od jednoho výrobce). To přispělo k významnému poklesu prodeje elektrických automobilů v Číně ve druhé polovině roku 2019 a v průběhu roku k poklesu prodeje o 10 % ve Spojených státech. Vzhledem k tomu, že 90 % celosvětového prodeje elektricky poháněných automobilů se uskutečňuje v Číně, Evropě a Spojených státech, ovlivnilo to globální prodej zpomalením meziročního růstu a zastínilo výrazný meziroční růst prodeje v Evropě o 50 %.
 
3) Očekávání zákazníků ohledně dalších technologických vylepšení a nových modelů.
Profil kupujících elektricky poháněných automobilů se mění od prvních majitelů - technofilů k hromadnému přijetí. Významná zlepšení v technice a širší nabídka modelů vede k rozhodnutí o nákupu elektromobilu stále více spotřebitelů. Verze některých běžných modelů elektromobilů z let 2018 - 19 vykazují o 20 - 100 % vyšší kapacitu akumulátorů, než jejich protějšky v roce 2012. Také náklady na akumulátory se od roku 2010 snížily o 85 %. Vůz Tesla Model 3 díky tomu v roce 2018 vyvolal na klíčových trzích, jako jsou Spojené státy, celkový růst prodeje. Automobilky už představily rozšířenou nabídku elektricky poháněných automobilů, z nichž mnohé se očekávají v roce 2020 nebo 2021, a pro příštích pět let hlásí plány na uvedení dalších 200 nových modelů, z nichž mnohé budou v populárním segmentu SUV. S pokračujícím zlepšováním technické výkonnosti a snižováním nákladů se spotřebitelé dostali do pozice, kdy se začali o tyto produkty zajímat, nicméně zatím přemýšlejí, zda není moudřejší počkat na nejnovější a nejlepší model.
 
BEV v provozu (mil. ks) 2019 podíl prodej 2019 2018 prodej 2018 2017
Čína 2,58 53,9 % 0,83 1,75 0,82 0,93
Evropa 0,97 20,3 % 0,34 0,63 0,20 0,43
USA 0,88 18,4 % 0,24 0,64 0,24 0,40
ostatní 0,36 7,5 % 0,11 0,26 0,09 0,17
svět 4,79 - 1,52 3,27 1,34 1,93
 
Elektrifikují se také jiné druhy dopravy než jen osobní automobily. V provozu je asi 380 000 elektricky poháněných lehkých užitkových vozidel, většinou provozovaných jako součást vozového parku velkých společností nebo veřejné správy.
 
Po světě jezdí asi půl milionu elektricky poháněných autobusů, z nichž většina opět v Číně. Přestože zde byl počet nových registrací v roce 2019 (72 000 vozidel) nižší než v předchozích letech (2018: 91 000 vozidel)v důsledku postupného ukončování dotací z roku 2016 (126 000 autobusů) a celkového poklesu trhu s autobusy, jízdní parky autobusů v řadě městských center v Číně jsou téměř nebo úplně elektrifikované. Elektrifikace autobusů získává oblibu i v mnoha jiných regionech (v Evropě bylo v roce 2019 dodáno 1990 nových elektrobusů, jinde ve světě celkem 1440 elektrobusů). Například Santiago de Chile je domovem největšího městského autobusového parku mimo Čínu. Budoucnost veřejné dopravy obecně a zejména elektrických autobusů bude vyžadovat rovnováhu mezi ochranou zdraví před dopady pandemie Covid-19, celkovou kapacitou systému městské dopravy a pokračující státní podporou.
 
Příležitosti pro elektrifikaci lze v nadcházejícím desetiletí využít i v oblastech, ve kterých je jinak obtížné snižovat emise, jako jsou nákladní vozidla, letectví a lodní doprava. Celosvětový prodej elektricky poháněných nákladních automobilů dosáhl v roce 2019 rekord s více než 6000 vozidly, přičemž počet modelů se neustále rozšiřuje. Vyvíjejí a standardizují se vysoce výkonné nabíjecí stanice. Výzkum dynamických koncepcí zpoplatnění jakož i průzkum řešení trolejového vedení může umožnit rozšíření možností využité pro těžký a dálkový provozu pro regionální autobusy a dálkovou kamionovou dopravu.
 
Elektrifikace manévrování lodí v přístavech je stále běžnější a postupně ji nařizují právní předpisy v Evropě, Číně i ve Spojených státech v Kalifornii. V letectví nabízí možnost elektrického pojíždění okamžitý potenciál pro snížení emisí znečišťujících látek a CO2 a pro letecké společnosti úspory provozních nákladů.
 
Také možnosti elektrické mikromobility se od jejího vzniku v roce 2017 rychle rozšířily. Elektrické skútry, elektrokola a elektromopedy jsou nyní k dispozici v 600 městech více než 50 zemí světa. Odhadovaný počet 350 milionů elektrických dvou- a tříkolek, z nichž většina jezdí v Číně, představuje 25 % ze všech dvou- a tříkolek provozovaných po celém světě. Jejich rozšiřování napomáhají i zákazy jízdy dvoukolových vozidel se spalovacími motory v mnoha čínských městech.
 

  • Počet nabíjecích míst roste rychleji než prodej elektromobilů
  • Počet nabíjecích míst roste rychleji než prodej elektromobilů