name | autoweek.cz
S CNG na dovolenou
22.06.2015 | Vladimír Rybecký | Trendy
Díky stále rostoucímu počtu vozidel na stlačený zemní plyn (CNG) se mnoho motoristů připravuje odjet na dovolenou právě automobilem na tento pohon. E.on informuje, jaká je situace v okolních zemích, pokud jde o možnosti tankování CNG a upozorňuje na co si dát pozor.
I když nejpohodlnější a nejkratší cesta na dovolenou k moři je cesta letadlem, řada českých motoristů preferuje jízdu vlastním automobilem. Jako dobrá volba pro cestu dlouhou tisíce kilometrů se ukazují vozy na stlačený zemní plyn (CNG), které dokážou jezdit až o 50 % levněji než auta na benzin či naftu.
V Chorvatsku si tankování dobře promyslete
Nejpopulárnějším cílem českých motoristů je Chorvatsko. Při cestě přes Rakousko a Slovinsko nejsou s tankováním CNG žádné problémy. Před odjezdem z České republiky lze navíc využít poslední plnicí stanici v Břeclavi
„V Rakousku je v současnosti v provozu 173 plnicích stanic, přičemž po cestě do Chorvatska jich potkáte asi 40, ve Slovinsku pak 3,“ říká Radek Patera ze společnosti E.on Energie.
O něco horší je situace přímo v Chorvatsku, kde jsou v provozu zatím stále pouze stanice v Rijece a Záhřebu. Je proto dobré si spotřebu paliva dobře naplánovat. Naopak pokud zvolíte cestu do Itálie, problémy s tankováním se vám vyhnou. V Itálii je dnes v provozu ohromujících 974 plnících stanic, které jsou rozloženy od severní hranice až po jižní Sicílii.
„V Itálii je ale dost často potřebná speciální redukce, protože u některých plnicích stanic mají jiné koncovky na plnicí pistoli,“ upozorňuje Radek Patera na možný problém.
Ve Francii je stanic méně
Při cestě do Francie zvolí většina motoristů průjezd Německem. To má se svými 918 stanicemi jednu z nejhustších sítí plnicích stanic v Evropě. Trochu jiná je situace přímo ve Francii, která při své rozloze disponuje jen 39 stanicemi.
„Jsou ale rozmístěny tak, že cesta na pláže Středozemního moře i Atlantiku nepředstavuje žádný větší problém. Jednu specialitu zde však naleznete. Při tankování musíte u některých typů plnicích stanic držet zelené tlačítko po celou dobu plnění,“ upozorňuje Radek Patera.
Nejdelší trasa pak čeká motoristy při cestě do Španělska, s velkou pravděpodobností přes Německo a Francii. Přímo ve Španělsku je v provozu 32 plnicích stanic, které jsou rozmístěny především podél hranice s Francií, v širokém okolí Madridu a podél pobřeží. Pro cestu do nejjižnějších částí Španělska, kde je stanic podstatně méně, je ale dobré předem trasu naplánovat.
Tankujte v ČR, vyplatí se to
V České republice je v současnosti v provozu 87 plnicích stanic. Pro motoristy vyrážející za hranice jsou posledními možnostmi, kde natankovat CNG, stanice v Českých Budějovicích, Břeclavi a v Nýřanech u Plzně.
„Ceny CNG v Itálii a Rakousku jsou srovnatelné s cenami v České republice. V západních státech je 1 kg CNG v průměru o cca 3 Kč dražší. Mimo Česko však motorista nemůže použít CNG kartu, zaplatit může bankovní kartou nebo hotovostí,“ upřesňuje Radek Patera.
Bez ohledu na cenu paliva bude mít motorista, který pro svou cestu na dovolenou zvolí CNG vůz, výrazně nižší náklady než při cestě automobilem na benzin. Například pojedete-li na ostrov Hvar, může cesta vyjít až o 3000 až 4000 Kč levněji, při cestě do Řecka na Olympskou riviéru, při níž řidiči najedou tam i zpět přes 3000 km, může být úspora na palivu i dvojnásobná.
V Chorvatsku si tankování dobře promyslete
Nejpopulárnějším cílem českých motoristů je Chorvatsko. Při cestě přes Rakousko a Slovinsko nejsou s tankováním CNG žádné problémy. Před odjezdem z České republiky lze navíc využít poslední plnicí stanici v Břeclavi
„V Rakousku je v současnosti v provozu 173 plnicích stanic, přičemž po cestě do Chorvatska jich potkáte asi 40, ve Slovinsku pak 3,“ říká Radek Patera ze společnosti E.on Energie.
O něco horší je situace přímo v Chorvatsku, kde jsou v provozu zatím stále pouze stanice v Rijece a Záhřebu. Je proto dobré si spotřebu paliva dobře naplánovat. Naopak pokud zvolíte cestu do Itálie, problémy s tankováním se vám vyhnou. V Itálii je dnes v provozu ohromujících 974 plnících stanic, které jsou rozloženy od severní hranice až po jižní Sicílii.
„V Itálii je ale dost často potřebná speciální redukce, protože u některých plnicích stanic mají jiné koncovky na plnicí pistoli,“ upozorňuje Radek Patera na možný problém.
Ve Francii je stanic méně
Při cestě do Francie zvolí většina motoristů průjezd Německem. To má se svými 918 stanicemi jednu z nejhustších sítí plnicích stanic v Evropě. Trochu jiná je situace přímo ve Francii, která při své rozloze disponuje jen 39 stanicemi.
„Jsou ale rozmístěny tak, že cesta na pláže Středozemního moře i Atlantiku nepředstavuje žádný větší problém. Jednu specialitu zde však naleznete. Při tankování musíte u některých typů plnicích stanic držet zelené tlačítko po celou dobu plnění,“ upozorňuje Radek Patera.
Nejdelší trasa pak čeká motoristy při cestě do Španělska, s velkou pravděpodobností přes Německo a Francii. Přímo ve Španělsku je v provozu 32 plnicích stanic, které jsou rozmístěny především podél hranice s Francií, v širokém okolí Madridu a podél pobřeží. Pro cestu do nejjižnějších částí Španělska, kde je stanic podstatně méně, je ale dobré předem trasu naplánovat.
Tankujte v ČR, vyplatí se to
V České republice je v současnosti v provozu 87 plnicích stanic. Pro motoristy vyrážející za hranice jsou posledními možnostmi, kde natankovat CNG, stanice v Českých Budějovicích, Břeclavi a v Nýřanech u Plzně.
„Ceny CNG v Itálii a Rakousku jsou srovnatelné s cenami v České republice. V západních státech je 1 kg CNG v průměru o cca 3 Kč dražší. Mimo Česko však motorista nemůže použít CNG kartu, zaplatit může bankovní kartou nebo hotovostí,“ upřesňuje Radek Patera.
Bez ohledu na cenu paliva bude mít motorista, který pro svou cestu na dovolenou zvolí CNG vůz, výrazně nižší náklady než při cestě automobilem na benzin. Například pojedete-li na ostrov Hvar, může cesta vyjít až o 3000 až 4000 Kč levněji, při cestě do Řecka na Olympskou riviéru, při níž řidiči najedou tam i zpět přes 3000 km, může být úspora na palivu i dvojnásobná.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz