studie nízkorozpočtového elektromobilu fiat | Trendy | autoweek.cz

Studie nízkorozpočtového elektromobilu Fiat

Studie nízkorozpočtového elektromobilu Fiat

11.03.2019 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Fiat Concept Centoventi v Ženevě bojuje o pozornost s elektricky poháněnými supersporty s výkony jak u lokomotivy. Přitom jde o jeden z nejslibnějších konceptů reprezentujících po mnoha letech italskou automobilku způsobem, který jí kdysi přinášel úspěchy - demokratizací mobility pro všechny.
Při příležitosti 120. výročí Fiat na autosalonu v Ženevě představuje originální koncepční vůz Concept Centoventi, který se má stát novým milníkem v jeho historii. Fiat vždy býval průkopníkem mobility dostupné pro všechny. Touto studií se vrací ke svým kořenům - přichází s řešením, které má zpřístupnit elektrickou mobilitu všem.
 
Auto podle potřeby
Koncept Centoventi je dlouhý 3680 mm při rozvoru náprav 2430 mm. Modulární sada akumulátorů umožňuje řidiči prodloužit dojezd vozidla ze 100 km na až 500 km dokoupením nebo pronajmutím dalších akumulátorových jednotek.
 
Ve standardní podobě je Concept Centoventi v otevřeném provedení, ale může mít i střechu. Ta může být personalizovaná jedním z dostupných řešení: barevná polykarbonátová, plátěná, integrovaný cargo box nebo se solárním panelem generujícím výkon 500 W umožňujícím odvětrávání zaparkovaného vozu nebo napájení digitálního displeje na zádi.
 
Vyšší forma personalizace
U konceptu Centoventi (tzn. 120) si může zákazník sám nakonfigurovat interiér, zvolit potřebné příslušenství a přizpůsobit si vnitřní prostor podle svých potřeb, takže si vytvoří zcela originální automobil přesně podle svých potřeb. Personalizace se zde posouvá o velký kus dál.
 
Vozidlo bude k dispozici pouze v jednom odstínu podobném ošetřenému plechu. Prostřednictvím programu 4U jej lze upravit výběrem ze čtyř typů střechy, čtyř nárazníků, čtyř krytů kol a čtyř polepů karoserie. Celá idea bude ještě revolučnější díky dalším 120 prvkům příslušenství, které oživí skutečný nový obchodní model.
 
S výjimkou šesti prvků (nárazníky, polykarbonátová střecha, odstín, přístrojový panel Lingotto, akumulátor a digitální dveře zavazadlového prostoru), které musí být instalované pouze u prodejce, lze všechny doplňky navržené značkou Mopar, včetně audio systému, úložných prostor na přístrojovém panelu a dveřích a čalounění sedadel, zakoupit online a nainstalovat doma.  Některé jednoduché doplňky lze dokonce vytisknout pomocí 3D tiskárny doma, u prodejce nebo ve specializovaném tiskovém centru.
 
Interiér podle vlastních představ
V souladu s filozofií vozidla lze různé části interiéru využívat na principu „plug and play". Přístrojový panel má malé otvory, do nichž lze díky patentovanému zámku ukotvit nejrůznější komponenty bez ohledu na jejich tvar a použití. K dispozici jsou dvě podoby. První z nich je pro generaci mileniálů a jejím základem je chytrý telefon v kombinaci s 10“ hlavním displejem s kontrolními ukazateli. Druhou je tradiční přístrojový panel Lingotto, který v rámci 20“ panelu s kontrolními ukazateli nabízí integrovaný displej.
 
Stejný přístup ukotvení jako na přístrojovém panelu byl uplatněn i u obložení dveří, které umožňuje ukotvení různých úložných kapes, držáků na láhve či reproduktorů. Zadní sedadla jsou naopak tvořena jako zasouvací lavice, přičemž opěradla lze otáčet, což umožňuje vytvoření zavazadlového prostoru s překvapivým objemem.
 
Nové možnosti pro budoucnost
Velké výklopné víko zavazadlového prostoru na zádi umožňuje integraci displeje, který vůz mění na nástroj umožňující sdílení zpráv s okolním světem. Když je vozidlo v pohybu, zobrazuje se na displeji pouze logo Fiat. Po zastavení a přepnutí do režimu Messenger se může změnit například v reklamní billboard. Tím by se mohly řešit rostoucí náklady za placené parkování.
 
Zahájení sériové výroby sériového vozidla, které by mělo být velmi blízké konceptu vystavenému v Ženevě, se očekává během dvou až tří let, nicméně o tom, zda se tak opravdu stane, zatím nebylo rozhodnuto. Pokud se skutečně bude realizovat výroba během dvou až tří let, bude to od Fiatu impozantní čin, jaký jsme z Turína už dlouho čekali.
 
  • Studie nízkorozpočtového elektromobilu Fiat
  • Studie nízkorozpočtového elektromobilu Fiat
  • Studie nízkorozpočtového elektromobilu Fiat
  • Studie nízkorozpočtového elektromobilu Fiat
  • Studie nízkorozpočtového elektromobilu Fiat
  • Studie nízkorozpočtového elektromobilu Fiat
  • Studie nízkorozpočtového elektromobilu Fiat
  • Studie nízkorozpočtového elektromobilu Fiat
  • Studie nízkorozpočtového elektromobilu Fiat
  • Studie nízkorozpočtového elektromobilu Fiat