name | autoweek.cz

Toyota uvádí vodíkový autobus Sora

Toyota uvádí vodíkový autobus Sora

27.04.2018 | Vladimír Rybecký | Trendy

Prvního autobusu v Japonsku poháněného palivovými články, který získal typové osvědčení, se má do roku 2020 vyrobit přes 100 kusů určených zejména pro Tokio.
Toyota spustila prodej prvních autobusů Sora s vodíkovými palivovými články. Název Sora vznikl ze slov Sky, Ocean, River, Air (Obloha, Oceán, Řeka, Vzduch), zastupujících cyklus vody na planetě Zemi. Toyota předpokládá, že ještě před Olympijskými hrami v Tokiu 2020 vyrobí přes 100 těchto autobusů určených zejména pro metropolitní oblast hlavního města Japonska. Více vodíkových autobusů v metropolitní oblasti má podle Toyoty zvyšovat i povědomí veřejnosti o tomto dopravním prostředku.
 
Toyota vloni zahájila celosvětovou kampaň „Start Your Impossible“, jejímž prostřednictvím se chce transformovat z klasické automobilky na firmu poskytující služby mobility. Výchozím postojem byla touha Toyoty přispět ke zlepšení života zákazníků i společnosti budováním inkluzivní a udržitelné společnosti, v níž je každý bez rozdílu motivován utkat se s nemožným. Při vývoji autobusů Sora se Toyota snažila navrhnout taková vozidla, která by zákazníkům poskytla svobodu pohybu.
 
Systém pohonu TFCS (Toyota Fuel Cell System) na bázi palivových článků, vyvinutý pro vodíkový elektromobil Mirai (FCEV), byl efektivně zužitkován tak, aby nabídl ekologické parametry bez provozních emisí CO2 a jiných škodlivých látek, stejně tak jako tichý chod s minimem vibrací. Systém TFCS byl pro autobusy Sora upraven tak, aby sloužil jako ekologický pohon i jako zdroj energie v případě přírodní katastrofy.
 
Autobus Sora je vybaven vysoce výkonnou externí napájecí jednotkou, která v případě potřeby poskytne vysoký výkon a kapacitu elektrické energie (maximální výkon 9 kW, kapacita až 235 kWh) a poslouží v roli nouzového zdroje elektrické energie, například během přírodní katastrofy. Funkce řízení akcelerace zamezuje náhlému zrychlování a umožňuje autobusu hladký rozjezd z místa s ohledem na bezpečnost stojících pasažérů. Jelikož používaný systém pohonu autobusu nevyžaduje řazení, nedochází ani k žádným trhavým pohybům.
 
Chodce a jízdní kola kolem autobusu rozpoznává osm kamer o vysokém rozlišení, namontovaných uvnitř i zvenčí vozidla, a zlepšujících tak celkový přehled o blízkém okolí.
 
Hlavní technické specifikace
Délka/šířka/výška: 10 525/2490/3350 mm
Počet míst (k sezení, stání a řidič) 79 (22+56+1)
Sada palivových článků   Toyota FC Stack (tuhý polymerní elektrolyt), nejvyšší výkon 114 kW ×2
Elektromotor Synchronní AC, nejvyšší výkon 113 kW ×2, nejvyšší točivý moment 335 N.m ×2
Vysokotlaký zásobník vodíku počet zásobníků 10, jmenovitý provozní tlak 70 MPa, vnitřní objem zásobníků 600 l
Akumulátor systému pohonu Nikl-Metal-Hydrid
Externí zdroj napájení - max. výkon 9 kW, kapacita 235 kWh