name | autoweek.cz

Volvo se setrvačníkem

Volvo se setrvačníkem

11.12.2011 | Vladimír Rybecký | Trendy

Automobilka Volvo ohlásila, že bude testovat systém rekuperace energie se setrvačníkem Flywheel KERS.

Automobilka Volvo získala od Švédské agentury pro energii grant ve výši 6,57 milionů švédských korun (1,05 milionů dolarů), aby společně se švédským výrobcem ložisek SKF vyvinuly a otestovaly setrvačníkový systém na rekuperaci kinetické energie (KERS).

Systém Flywheel KERS se připojuje k zadní nápravě vozu. Při zpomalení brzdná energie roztočí setrvačník na otáčky 60 000/min. Když vozidlo zrychluje, rotační energie setrvačníku se přenáší na zadní kola vozidla prostřednictvím speciálně zkonstruované převodovky s plynulou změnou převodového poměru Torotrak.

Spalovací motor, jenž pohání přední kola, se při začátku brždění vypne. Energie ze setrvačníku se dá využít ke zrychlení vozidla nebo k pohonu vozidla v okamžiku, kdy dosáhne cestovní rychlosti. Jedná se o jednoduché, levné a vůči životnímu prostředí velmi šetrné řešení.

Podle viceprezidenta divize Volva pro konstrukci převodovek Dereka Crabba systém Flywheel KERS může snížit spotřebu paliva až o 20 % a podpoří výkon čtyřválcového motoru na úroveň odpovídající typickému šestiválci. Testy systému na vozech Volvo už začaly ve druhé polovině roku 2011. Volvo Car se tak stala první automobilkou na světě, která začala testovat schopnosti setrvačníkové technologie na veřejných silnicích.

„Naším cílem je vyvinout ucelený systém pro rekuperaci kinetické energie. Tato technologie dokáže snížit spotřebu o 20 % a navíc řidiči poskytnout další výkon, díky kterému čtyřválec zrychlí jako šestiválec. Energie nastřádaná v setrvačníku postačuje k pohonu vozu jen po krátký časový úsek. Má však zásadní dopad na spotřebu paliva. Podle našich propočtů bude možné spalovací motor vypnout po dobu poloviny jízdy podle oficiálního měřicího cyklu spotřeby a emisí CO2 podle EHK,“ tvrdí viceprezident VCC Powertrain Engineering Derek Crabb.

Vzhledem k tomu, že se setrvačník aktivuje při brzdění a doba ukládání energie, neboli doba roztáčení setrvačníku, je omezená, je tato technologie nejúčinnější při jízdě s opakujícím se zastavování a rozjížděním. Jinými slovy - úspora paliva bude největší při jízdě v rušném městském provozu, stejně tak jako při aktivní jízdě. Pokud se energie setrvačníku využije v kombinaci se spalovacím motorem, poskytne automobilu další výkon 60 kW (80 k), a to se zásluhou nástupu svižného točivého momentu projeví v rychlé akceleraci.

Podpora pohonu pomocí setrvačníku se testovala již v 80. letech ve Volvu 240. O použití ocelových setrvačníků v poslední době uvažuje řada výrobců. Ocelový setrvačník je však velký a těžký a má poměrně omezenou rotační kapacitu. Není proto tak docela schůdnou variantou k elektronickým systémům. Setrvačník používaný společností Volvo Car v jejích testovacích vozech je ale vyroben z uhlíkových vláken. Má průměr 20 cm a hmotnost asi 6 kg . Kolo s karbonových vláken se otáčí ve vakuu, aby se zmenšily ztráty způsobované třením.

„Nejsme první automobilka, která testuje setrvačník. Nikdo jiný jej však nepoužil na zadní nápravě u automobilu se spalovacím motorem pohánějícím přední kola. Pokud bude testování a technický vývoj pokračovat podle plánu, očekáváme, že vozy vybavené setrvačníkovou technologií se v prodejnách objeví během několika let,“ říká Derek Crabb a dodává: „Technologie setrvačníku je poměrně laciná. Dá se snadno použít u mnohem většího počtu našich automobilů než špičkové technologie jako je například dobíjecí hybrid. To znamená, že má šanci sehrát zásadní roli v naší strategii snižování množství CO2 v rámci projektu DRIVe Towards Zero.“

Podobný systém KERS se setrvačníkem zkouší rovněž automobilka Porsche ve spolupráci s týmem F1 Williams.