name | autoweek.cz

Vozidla poháněná plynem: CNG není LPG

Vozidla poháněná plynem: CNG není LPG

13.08.2014 | Vladimír Rybecký | Trendy

Infogram Bosch srovnává plynová paliva a upozorňuje na rozdíly mezi zemním plynem a propan-butanem.

Jaké jsou výhody vozidel poháněných plynem?
Oba pohonné systémy CNG a LPG jsou levnější a šetrnější k životnímu prostředí ve srovnání s benzínovým či dieselovým systémem. Jejich spalování je srovnatelně čistší, s nižšími emisemi pevných částic a oxidu dusíku.

 

Obě pohonné látky jsou také levnější než nafta či benzín. Díky nízkým výrobním nákladům a daňovým úlevám jsou náklady řidiče na stlačený zemní plyn (CNG) až o 50 % nižší. Avšak vozidla na plynný pohon jsou o něco dražší než vozidla s motory na benzin, protože jsou obvykle vybavena dvěma palivovými systémy (na benzin a CNG nebo LPG).

 

Stále více výrobců automobilů nabízí přímo z výroby vozidla s CNG s podobným cenovým rozdílem, jaký je mezi variantou na benzin a naftu. V Německu se pohon na CNG u osobních automobilů vyplatí už při ujetí více jak 7000 km za rok.

 

Ve srovnání s konvenčním motorem na benzin vypouští vozidlo na plyn díky chemickému složení paliva o 25 % CO2 méně. U zkapalněného ropného plynu (LPG) je snížení CO2 emisí o něco nižší, ale přestavba vozidla na LPG je levnější než koupě vozidla s CNG systémem přímo z výroby.



„Systémy na zemní plyn dokážou snížit emise CO2, a to jen za malý příplatek. Technologicky jde o oblast, ve které komponenty Bosch udávají směr. Popularita CNG vozidel na trhu se zvýší s podstatným rozšířením infrastruktury.“
Dr. Volkmar Denner, předseda představenstva společnosti Robert Bosch GmbH, zodpovědný za výzkum a vývoj



LPG nebo CNG: které palivo je levnější?
V Německu jsou obě paliva do roku 2018 daňově zvýhodněná. Podle cenové tabule u čerpací stanice se může často zdát, že LPG je levnější než CNG, ale to je pravda jen zčásti. Cena CNG (plyn) se udává za kilogram, zatímco cena LPG (kapalina) za litr.

 

„Jestliže u čerpací stanice sledujete pouze cenu, tak srovnáváte jablka s hruškami,“ říká Heiko Kaiser, expert společnosti Bosch na plynové systémy: 1 kg CNG obsahuje stejné množství energie jako 2 kg LPG. Jinými slovy získání 1 kWh energie z CNG je přibližně o třetinu levnější než z LPG.



Je lepší přestavba nebo koupě přímo z výroby?
Několik výrobců automobilů nabízí CNG systémy přímo z výroby. LPG systémy jsou však často výsledkem přestavby. Ta obnáší zavezení vozidla do servisu a dovybavení druhým palivovým systémem. Podobná systémová doplnění nenabízejí stejnou kvalitu nebo životnost jako systémy z prvovýbavy a tudíž je téměř jisté, že přijdou dodatečné náklady a další návštěvy servisu.

 

S CNG vozidly je to jiné, protože tyto systémy jsou téměř vždy integrovány do vozidel během jejich výroby. Například výrobci Volkswagen Group, Fiat a Opel nabízejí nová vozidla vybavená systémy Bosch CNG. Tato vozidla zanechávají stejný dojem kvality a životnosti jako srovnatelné varianty vybavené systémy na benzin. Navíc kdykoliv je potřeba, přepínají mezi CNG a benzinem bez toho, aby to řidič postřehl.

 

Systém od společnosti Bosch dokáže nastartovat na CNG i když je chladno, takže řidič může prakticky vždy jet na mnohem levnější CNG. Jiné systémy musí pro zahřátí při startu použít drahý benzin.

 

Prakticky všechna vozidla vybavená systémem CNG mají navíc rezervní nádrž na benzin. „Rezervní nádrž na benzin zaručuje mobilitu, i když v okolí není žádná CNG čerpací stanice,“ říká Heiko Kaiser. Najít nejbližší stanici pomáhají i aplikace a navigační systémy.



CNG nebo LPG: Jaký je v tom rozdíl?
Stlačený zemní plyn, neboli Compressed Natural Gas, zkráceně CNG, je složený z molekul CH4. Tato kombinace jednoho atomu uhlíku a čtyř atomů vodíku má v sobě velké množství energie. Zemní plyn se taktéž používá v topných systémech a v plynových sporácích.

 

Zkapalněný ropný plyn neboli Liquefied Petroleum Gas, zkráceně LPG, je směs propanu (C3H8), propylenu (C3H6), butanu (C4H10) a butylenu (C4H8). Stejnou směs často najdete v kempinkových vařičích. Přesné složení LPG se liší region od regionu. V Německu se LPG z velké části skládá z propanu a propylenu, ale třeba ve Francii je z velké části složen z butanu a butylenu. Právě složení dané směsi snižuje klepání motoru a má vliv na spotřebu paliva. Například LPG bohatý na butan má mnohem více energie než LPG bohatý na propan. V zimě ale musejí řidiči LPG vozidel tankovat plyn, který obsahuje vyšší podíl propanu, protože při nízkých teplotách je těžké butan zplyňovat.