proč jsou elektromobily tak drahé? | Trendy | autoweek.cz

Proč jsou elektromobily tak drahé?

Proč jsou elektromobily tak drahé?

15.11.2010 | Rybecký Vladimír | Trendy

Americká elektrárenská společnost ABG Electric se snaží vysvětlit, proč se americkým motoristům vlastně vyplatí připlatit si 20 000 dolarů za vůz s elektrickým pohonem.

Největšími problémy automobilů s elektrickým pohonem jsou jejich omezený dojezd a pořizovací cena. Pro kupující je nepochopitelné, proč když se auto zbaví motoru a převodovky a nahradíte je akumulátorem se za něj musí zaplatit o 20 000 dolarů víc?

Automobilky o ceně motorů nikdy nemluví, neboť to patří k obchodnímu tajemství. Dá se však předpokládat, že typický čtyřválcový nepřeplňovaný zážehový motor kompaktního vozu stojí 2000 až 3000 dolarů. To jsou náklady na výrobu včetně materiálu, práce, ale bez nákladů na vývoj. Podobně samočinná převodovka přijde asi na 1000 až 2000 dolarů a elektronická řídicí jednotka 100-500 dolarů. Celková cena pohonné jednotky je tedy 3000 až 5000 dolarů.

Pro elektrický automobil stejné velikosti je potřeba akumulátor umožňující dojezd kolem 160 km, tedy lithio-ionový s kapacitou 24-26 kWh. Současný odhad ceny akumulátoru se pohybuje kolem 650 až 1200 dolarů za 1 kWh. Cena akumulátoru se tedy pohybuje v rozmezí od 16 000 až do 30 000 dolarů. U prvních elektromobilů lze počítat s přibližnou cenou akumulátoru 20 000 dolarů. Cena však stále nezahrnuje dvě další hlavní komponenty - trakční elektromotor a výkonnou řídicí elektroniku, které na účet přidají dalších 1000 až 2000 dolarů. Po sečtení všech položek už se 20 000 dolarů navíc za první generaci elektromobilu už zdá být výhodnou koupí. Vyšší pořizovací cena se sice v průběhu životnosti vozu z velké části vrátí v podobě nižších provozních nákladů, a to nejen díky levnější elektrické energii, ale i jednoduššímu servisu.

Jenže ABG Electric se nezmiňuje o tom, že do celkové bilance je třeba vždy započítávat ještě zůstatkovou cenu při prodeji vozu jako ojetého. A zde narazíme na problém nedůvěry ke koupi již staršího akumulátoru. Ojetý elektromobil ve věku šesti až osmi let totiž bude zcela neprodejný, protože se každý bude logicky obávat nutnosti koupě nových akumulátorů, které by přišly dráž nejen než zbytek auta, ale dokonce budou dražší než mnohá nová auta se spalovacím motorem.