name | autoweek.cz

Změní CityQ Car-eBike podobu aut budoucnosti?

Změní CityQ Car-eBike podobu aut budoucnosti?

22.06.2020 | Vladimír Rybecký | Trendy

CityQ Car-eBike vypadá trochu jako miniauto, ale není větší než nákladní kolo. Je to elektrokolo chránící cestující před nepřízní počasí a disponující úložným prostorem. Toto elektrokolo nemá řetěz, ale pohon jako elektromobil.
Skandinávské elektrokolo CityQ Car-eBike umožňuje změnit pohled na automobil i jízdní kolo - spojuje jízdu na kole s pohodlím automobilu. Je to jízdní kolo poskytující ochranu proti povětrnostním vlivům, s úložným prostorem pro zavazadla a se sedátky pro dopravu dvou dětí. Je vyvinuto tak, aby jízda na kole byla pro každého pohodlná i v zimě a za špatného počasí. Má dveře, které mohou být částečně nebo úplně uzavřeny.
 
CityQ Car-eBike se čtyřmi koly vypadá jako miniauto. Se šířkou 87 cm, délkou 222 cm, hmotností 70 kg, největším výkonem do 250 W a největší rychlostí 25 km/h je ve shodě s evropskými předpisy pro elektrokola nebo 3-4 kolová nákladní kola.
 
Pohon s pedály, akumulátory a elektromotory
CityQ Car-eBike je elektrokolo, jenže zde není řetěz ani jiné mechanické převody. Má pedály, ale místo řetězu používá elektrický pohon. Mechanické převody byly nahrazeny softwarem. Uživatel vozidlo ovládá prostřednictvím mobilní aplikace. Jízdu řídí palubní počítač s možností naprogramovat několik pohodlných režimů jízdy, jako jsou zpětný chod, tempomat, rekuperace, jízda s těžkým nákladem a automatické řazení.
 
CityQ Car-eBike je štíhlé čtyřkolové vozidlo s patentovaným podvozkem. V rámci softwarové platformy používá aplikaci pro otevírání/zamykání, sledování i půjčování resp. sdílení. Prostřednictvím cloudu jej lze sledovat a na  dálku upgradovat.
 
K pohonu slouží dva 48 V elektromotory, každý s výkonem omezeným na 125 W, celkem tedy 250 W. Dvojici akumulátorů lze snadno nabíjet doma aby poskytly dojezd 70 až 100 km.
 
Reakce na vývoj dopravy ve městech
Vzhledem k tomu, že města ve svých centrech stále více omezují automobilový provoz, roste potřeba přechodu od automobilové dopravy k cyklistice. S pandemií Covid-19 se navíc ukázala potřeba mít alternativu k přeplněné veřejné dopravě. Preferovanou alternativou se stává jízda na kole. Jenže pro tu jsou překážkou špatné počasí a nedostatečná přepravní kapacita. Proto mnoho odborníků předpovídá, že dojde k růstu zájmu o jízdní kola chránící cestující před nepřízní počasí. CityQ Car-eBike je dosud nejpropracovanějším reprezentantem tohoto trendu.
 
„CityQ je jízda na kole s komfortem a technologií automobilu ale s přednostmi jízdního kola. Můžete jezdit na kole se dvěma dětmi a zavazadly aniž byste se museli obávat špatného počasí, automobilové dopravy nebo problémů s parkováním. Nemusíte se starat ani o problémy s mechanickými převody a řetězy, protože tyto byly nahrazeny softwarově řízeným hnacím ústrojím jako je tomu u elektrických automobilů. Proto ho nazýváme CityQ Car-eBike,“ říká zakladatel CityQ Morten Rynning.
 
Mezinárodní spolupráce
CityTrike je skandinávský startup založený v roce 2016. Od začátku roku 2017 vyvíjí čtyřkolové elektrokolo. V roce 2019 byl prototyp CityQ předveden na severském summitu elektromobility s funkčním elektrickým pohonem IT platformou.
 
Ve druhé generaci byly vyrobeny čtyři prototypy a do konce roku 2020 mají být dodána pilotní vozidla pro vybrané partnery. CityQ se vyvíjel ve spolupráci s mezinárodními partnery a odborníky z automobilového, cyklistického a IT průmyslu.
 
CityQ už přijímá předběžné objednávky - zaregistrováno je již 500 zájemců o koupi Car-eBike, zejména z Německa, Skandinávie a Nizozemska. Přicházejí i žádosti o flotily pro nákladní dopravu a služby sdílení. CityQ už podepsalo dohody se zájemci ve Skandinávii, Baltských státech a Velké Británii.