name | autoweek.cz

Avia slaví 100 let a stále žije

Avia slaví 100 let a stále žije

30.08.2019 | Vladimír Rybecký | Doprava

Společnost Avia Motors letos zákazníkům dodá nově vyrobené vozy modelové řady Avia Initia. Na podzim by měla skončit výroba vozů se spalovacími motory, ale to neznamená zánik značky vzniklé před sto lety.
Ve výrobních prostorách Avia Motors nadále běží výroba středních nákladních vozů, na jejichž kompletaci pracují desítky zaměstnanců. Další stovky pracovníků firma zaměstnává nepřímo díky subdodávkám potřebným pro výrobu. Celková produkce bude o něco nižší než v minulém roce, což je dáno i tím, že se společnost letos soustředí především na výrobu vozů s pohonem 4x4, s nimiž počítá i do budoucna.
 
Na podzim vstoupí v platnost nové evropské emisní normy, které přinášejí technické změny vozidel, nové požadavky na jejich vybavení a nutnost nových homologačních osvědčení. Všechny tyto náležitosti podmiňují významné investice a také zdraží výrobu vozidel. To je pro malovýrobce, jakým je i Avia Motors, nevýhodné a nerentabilní. Proto se majitelé společnosti rozhodli produkci vozidel se spalovacími motory na podzim tohoto roku ukončit. Nadále bude pokračovat zakázková výroba vozidel Avia Initia s pohonem 4x4.
 
V průběhu letošního roku firma vyrobí celkem 19 výročních vozů, které připomenou 100 let od vzniku značky Avia. Na podzim se navíc chystá vydání a křest knihy mapující celou historii firmy.
 
Podpora servisu
Důležitou součástí nabídka Avia Motors bude i nadále servisní podpora flotily několika tisíc vozidel Avia modelových řad D a Initia. „Celý náš systém servisní podpory a distribuce náhradní dílů zaručí uživatelům spolehlivé fungování vozů Avia nejméně po následující desetiletí. Budeme potřebné součástky i nadále vyrábět, a to včetně montáže dílů do celků. Naše společnost navíc jako jediná disponuje dostatečným množstvím náhradních dílů a nadále budeme zajišťovat jejich rychlou a spolehlivou distribuci,“ informuje generální ředitel Avia Motors Tomáš Adamec.
 
Budoucnost ve elektromobility
V Avia Motors i nadále zůstává součástí holdingu Czechoslovak Group. Soustředí se i na nové projekty, které společnost přenesou do nové etapy její existence. V současnosti probíhají jednání o rozšíření výrobního programu. Avia Motors by se tak mohla stát subdodavatelem některých komponent potřebných pro automobilový průmysl.
 
Budoucnost společnosti se rýsuje především v oblasti elektromobility. Poslední měsíce se nesou ve znamení hledání vhodných partnerů pro projekt užitkových elektromobilů lehké a střední kategorie. V Avii už s takovouto spoluprací mají zkušenosti. Koncem minulého desetiletí totiž vyráběli elektromobily na podvozku Avia modelové řady D ve spolupráci s britskou firmou Smith. Tyto vozy se uplatnily na britském i americkém trhu.
 
Z historie Avia Motors
V letošním roce si Avia Motors připomíná stoleté výročí vzniku společnosti i značky, což ji řadí k nejstarším tradičním průmyslovým podnikům v Česku. V roce 1919 začali psát historii značky konstruktéři Pavel Beneš a Václav Malý, ke kterým se záhy přidali ještě Miroslav Hajn a J. F. Koch.
 
Beneš s Hajnem zůstali ústředními postavami firmy až do počátku 30. let. Firma se nejdříve věnovala výrobě vrtulí, opravám letadel a truhlářským zakázkám. V roce 1920 Beneš a Hajn představili na tu dobu revoluční letoun Avia BH-1 Exp. Ten byl prvním z řady slavných a úspěšných letounů značky Avia, které se uplatnily v civilních i vojenských službách nejen u nás, ale i v zahraničí.
 
První nákladní automobily firma vyrobila těsně po druhé světové válce. Postupně šlo o vozidla řad Škoda 706 a Tatra 805. Na další desetiletí se pak střídavě věnovala automobilové a letecké produkci. V 60. letech se Avia přeorientovala z letecké výroby (výroba leteckých motorů a vrtulí běžela až do přelomu 80. a 90. let) na produkci nákladních vozidel, která tvoří dodnes hlavní prvek jejího výrobního programu. Od roku 1961 se ve spojení s automobilkou Praga vyráběly vozy Praga V3S a Praga S5T.
 
Od roku 1968 se rozeběhla výroba lehkých nákladních automobilů A15 a A30 na základě licence od francouzské automobilky Saviem. Tyto vozy se po řadě modernizací vyráběly až do roku 2000 - celkem to bylo 250 000 podvozků.
 
Po roce 1989 prošla Avia privatizací. Neuspěl pokus o licenční výrobu francouzských terénních vozidel Auverland pro Armádu ČR. V roce 1995 se stala součástí korejského koncernu Daewoo. Ta v Letňanech montovala i polské užitkové vozy Lublin. Pod kontrolou Daewoo byla v roce 2000 představena zcela nová řada vozidel D. Ta se měla prodávat i v rámci prodejní sítě Daewoo po celé Evropě, jenže Daewoo Motor se dostala do problémů a přešla pod kontrolu General Motors.
 
Roku 2006 automobilku Avia koupila indická společnost Ashok Leyland, která ale v roce 2013 přesunula trvale ztrátovou výrobu do Indie, kde pokračuje dodnes. Poslední vozidlo bylo v Letňanech vyrobeno v roce 2014. V letech 2009 až 2012 dodávala Avia podvozky bez pohonné jednotky anglické firmě Smith`s Electric Vehicles (SES), která je vybavovala elektrickým pohonem a dodávala je distribuční společnosti TNT.
 
V roce 2016 značku Avia, která už v té době auta nevyráběla, koupila skupina Czechoslovak Group. Ta v roce 2017 obnovila výrobu modelu D pod jménem Initia ve svém areálu v Přelouči.