name | autoweek.cz

Cena za škody z létání

Cena za škody z létání

31.08.2021 | | Doprava

Sean Goulding Carroll opět vítá u dopravního zpravodaje Euractiv, nejnovějšího přehledu novinek o mobilitě z celé Evropy.
Ti, kteří během letních prázdnin cestovali letadlem, nepochybně zjistili, že k dosavadním zkušenostem z kontrol na letištích přibyly další komplikace, protože země EU se snažily chránit se před stále bujícím virem zdí byrokracie. Kromě obvyklých kontrol museli cestující předložit důkaz o očkování, testu nebo uzdravení z nemoci a vyplnit „formulář pro vyhledání cestujících“, který vyžadoval podrobné informace o místě pobytu a plánech, jakož i kontaktní údaje, kdybyste se vy nebo vaši spolucestující stali přenašeči infekce.
 
Bruselské letiště Charleroi se snažilo tento proces usnadnit tím, že před vstupem do budovy poskytlo cestovatelům barevné náramky uvádějící, že mu byly zkontrolovány konkrétní dokumenty, což působilo dojmem jakéhosi ponurého hudebního festivalu.
 
Ale zatímco hmatatelný zážitek z létání je stále víc spojován s komplikacemi, může růst i mentální bariéra k létání. Neexistuje žádný způsob, jak to obejít: v současné době lety výrazně zvyšují vaši uhlíkovou stopu. Greta Thunbergová nelétá a místo toho se rozhodla pro vlaky nebo ehm, plachetnice.
 
Co má tedy ekologicky uvědomělý cestovatel dělat? V Evropě jste si mohli koupit lycru objímající postavu, aerodynamickou přilbu, sluneční brýle a kolo (pokud se vám podařilo ho sehnat), ale pro někoho se to může zdát nepraktické.
 
Zelenou variantou z hlediska klimatu samozřejmě jsou vlaky. Obyvatelům ostrovů a těm v těžko přístupných místech ale létání poskytuje bezkonkurenční pohodlí. Nemá to snadné řešení - létání je levné a nabízí možnost prozkoumat Evropu, ale zhoršuje změnu klimatu a zvyšuje pravděpodobnost, že v budoucnu už velkou část Evropy nebude možné prozkoumat.
 
Řešení od Ryanair
Irský nízkonákladový provozovatel zdánlivě našel zázračný způsob, jak propojit létání s ochranou životního prostředí: vyrovnáním! Společnost Ryanair za mírný poplatek vyrovná vaši uhlíkovou stopu investováním do programů zahrnujících větrnou farmu v Turecku, projekt obnovy lesů v portugalském regionu Algarve a distribuci energeticky účinných sporáků v Ugandě.
 
Takže nyní můžete létat bez pocitu viny, když víte, že někde s vaším jménem jsou láskyplně vysazovány stromy? Kdyby to bylo tak jednoduché. Kritici se již zaměřili na toto schéma, které podle nich představuje „greenwashing“, tedy dezinformaci zlepšující pohled na společnost z hlediska ochrany životního prostředí. „Jednoduše řečeno - v přírodních ekosystémech nebude nikdy dost kapacit pro zachycování uhlíku, které by kompenzovaly obrovský rozsah emisí letectví z posledních let. Musíme rychle vyřadit fosilní paliva a drasticky snížit emise uhlíku a dalších skleníkových plynů. Schémata, jako Ryanair, jsou falešná řešení, která ve skutečnosti tyto cíle oddálí,“ řekla Euractivu dopravní aktivistka Greenpeace Klara Maria Schenková.
 
Výzva ke kabotáži
FlixBus, společnost zabývající se technologiemi mobility (označení „autobusová společnost“ je už passé), expanduje do dvou zemí s výrazně odlišnými podmínkami. Po úspěšné expanzi do USA německá společnost brzy spustí trasy v Rusku a Brazílii. Do Latinské Ameriky se vrhá díky rozhodnutí Brazílie otevřít svůj trh s autobusovou dopravou konkurenci. To FlixBus povzbudilo, takže obnovil svou výzvu všem členským státům EU aby učinily podobné kroky a liberalizovaly své dopravní trhy konkurenci dálkových autobusů. Argumentuje tím, že se tím sníží ceny pro spotřebitele a nabídne se ekologičtější alternativa k cestování autem. V současné době to mnohé země, včetně Španělska, Řecka, Maďarska a Rumunska, odmítají.
 
„Doufáme, že zbývající země EU, jako jsou Španělsko, Řecko nebo Rumunsko, brzy poznají potenciál otevření trhu s cílem přilákat více cestujících k udržitelnému hromadnému cestování,“ uvedl zakladatel a generální ředitel společnosti FlixBus André Schwämmlein.
 
V praxi současná situace znamená, že autobusové společnosti v zahraničním vlastnictví mohou překračovat území těchto zemí, ale nemohou přepravovat obyvatele mezi městy v rámci jeho národních hranic (to je známé jako „kabotáž“).
 
Zatímco Evropská komise a Evropský parlament jsou pro odstranění omezení hospodářské soutěže, Rada Evropy zájem o tuto diskusi nemá. Výzvy k liberalizaci také důrazně odmítla Evropská federace pracovníků v dopravě ETF, která uvádí, že otevření dopravních trhů vede k „nežádoucí a nekalé soutěži mezi druhy dopravy“, což zhoršuje pracovní podmínky.
 
Sní androidi Tesla o elektromobilech?
Inovátor elektromobilů a populární zelený symbol bohatství Tesla překračuje svůj automobilový původ. Excentrický miliardář Elon Musk oznámil, že jeho společnost příští rok uvede na trh humanoidního robota určeného k provádění nebezpečných nebo nudných prací.
 
Ocitneme se tedy brzy v budoucnosti, kdy uvidíme robota Tesla nakupovat potraviny v supermarketu stejně běžně, jako vídáme auta Tesla na ulici? Zdá se to nepravděpodobné, zejména proto, že se Tesla nyní snaží vyřešit jiné problémy s umělou inteligencí, a to potenciálně smrtící závady asistenčních systémů v jejích vozech.
 
Britská vláda odmítla zmírnit imigrační pravidla po brexitu aby ukončila nedostatek řidičů kamionů
Britští ministři odmítli zmírnění imigračních pravidel po brexitu, které by pod sílícím tlakem řetězců supermarketů pomohlo ukončit kritický nedostatek řidičů kamionů.
 
Zásadní obrat pro geotermální energii, britská geotermální elektrárna uvolňuje obrovské zásoby lithia
Geotermální elektrárna ve Velké Británii objevila dosud nejvyšší koncentraci lithia v geotermální vodě, což otevírá prostor novému obchodnímu modelu pro tento obnovitelný zdroj energie.
 
Maersk objednal osm velkých kontejnerových lodí na „uhlíkově neutrální“ e-methanol
Poté, co oznámil plán provozu malé uhlíkově neutrální lodi do roku 2023, dánský přepravní gigant AP Moller-Maersk objednal osm velkých zaoceánských kontejnerových plavidel schopných provozu na „zelený“ e-methanol.