české firmy jsou premianty v telematice | Doprava | autoweek.cz

České firmy jsou premianty v telematice

České firmy jsou premianty v telematice

23.11.2020 | | Doprava

Podle průzkumu společnosti Arval telematiku v České republice používá více než třetina autoparků.
Tuzemští podnikatelé využívají ve velké míře telematické prvky pro správu svých vozových parků. Dle průzkumu Arval Mobility Observatory pracuje s telematikou 35 % českých firem. O 2 % tak převyšují průměr zemí EU. Firmy používají telematické systémy nejčastěji pro snižování nákladů na vozový park, prevenci zneužití a lokalizaci vozidel nebo zlepšení provozní efektivity.
 
V ČR se telematika využívá hlavně k úsporám
Firmy v České republice se telematika používá hlavně ke snížení nákladů na vozový park. Podle průzkumu Arval Mobility Observatory tak činí polovina z dotazovaných firem, které tyto nástroje využívají. Více než třetina společností pak k prevenci zneužití vozidel nebo k jejich lokalizaci a zlepšení bezpečnosti provozu.
 
„V ostatních zemích EU slouží telematické systémy převážně k lokalizaci vozidel, zvýšení efektivity provozu a jeho bezpečnosti. Rozdíl je také v důrazu na ekologii. Zatímco v Česku slouží telematika ke snížení dopadů vozidel na životní prostředí jen u 13 % firem, ve zbytku EU klade na ekologii důraz čtvrtina společností,“ přibližuje výsledky průzkumu konzultant společnosti Arval Tomáš Kadeřábek.
 
Telematiku ve vozových parcích využívají hlavně velké firmy
Podle průzkumu Arval Mobility Observatory využívají telematická zařízení v České republice nejvíce velké firmy u lehkých užitkových vozidel. Mají tak k dispozici knihu jízd, přehled o poruchách i pomoc dispečinku v případě nehody.
 
„Telematiku v lehkých užitkových vozech má v tuzemsku každá třetí firma a nejvíce ji využívají společnosti nad 500 zaměstnanců, ve kterých jsou v provozu téměř dvě třetiny vozidel s těmito systémy. Ve zbytku EU je to jen polovina. Ostatní evropské země naopak vedou v telematice u osobních vozů, využívá ji téměř třetina firem, v Česku je to jen čtvrtina,“ říká Tomáš Kadeřábek.
 
Firmy bez telematiky řeší hlavně návratnost investice, ne narušení soukromí
Společnosti, které telematiku nevyužívají, uvádějí jako hlavní důvody pro její nepořízení pochybnosti o návratnosti investice a o užitečnosti získaných údajů. Podle průzkumu Arval Mobility Observatory se takto vyjádřila více než polovina respondentů, v ostatních zemích EU pak něco přes 40 % dotazovaných. České firmy naopak netrápí možné narušení soukromí řidičů, které je s využíváním telematických systémů spojené. Jako důvod pro nepořízení tento důvod uvedlo pouhých 15 % respondentů, zatímco v zahraničí to bylo 38 %. 
 
Telematické systémy pomáhají v případě nehody
Zkušenosti s telematikou má například Uniqa pojišťovna, která poskytuje svým 16 000 klientů telematickou asistenci SafeLine. Ta počítá pojistné podle počtu ujetých kilometrů nebo druhů používaných komunikací.
 
Především ale je určena k nouzové asistenci, jak přibližuje Eva Svobodová z Uniqa pojišťovny: „V případě nehody registruje centrála díky nárazovému čidlu kolizi a ihned se zapojí do řešení - telefonicky dohodne s řidičem potřebné kroky, a pokud se ho nedaří kontaktovat, pošle na přesně určené místo záchranné složky hned. Tato funkce se osvědčila loni celkem 115x, letos už více než 70x.“