name | autoweek.cz

Cesta k čistšímu vzduchu ve městech

Cesta k čistšímu vzduchu ve městech

22.05.2020 | Vladimír Rybecký | Doprava

Ford uvedl na český trh nové verze modelové řady Transit Custom P-HEV resp. Tourneo Custom P-HEV, tedy vozy s plug-in hybridním pohonem.
Lehké užitkové automobily jsou pro český Ford prioritou. Od nově uváděných verzí střední řady se sériovým plug-in hybridním pohonem ovšem neočekává významné navýšení objemu prodeje. Přesto jsou důležité pro budoucnost. Ukazují, že Ford investuje nemalé prostředky do techniky, která bude vzhledem ke stále se zpřísňujícím emisním limitům v EU hrát stále významnější roli.

Ne pro každého
I když zatím v České republice nákupu tohoto typ vozidel nepomáhají státní dotace a nemáme nízkoemisní zóny v centrech velkých měst, jedná se o významnou novinku. I u nás se již objevují společnosti, pro něž je důležitou součástí image důraz na ochranu životního prostředí, byť jim to nepřináší přímé finanční úspory. Potvrzuje to i předběžný zájem o oba vozy.

Plug-in hybridní verze užitkového Transitu Custom a osobního Tournea Custom nejsou automobily pro většinové zákazníky, ale představují velmi specifická vozidla mj. i elektronickým omezením nejvyšší rychlosti na 120 km/h nebo nemožností tahat přívěs. Transit Custom vychází vstříc uživatelům, kteří potřebují přepravovat velký objem nákladu v omezeném prostoru, kde mají možnost pravidelně vůz připojit ke zdroji elektrické energie a díky tomu jezdit s minimálními provozními náklady, a přitom mít kdykoliv možnost absolvovat i delší cesty. Osobní verze zase představuje ideální vozidlo pro různé shuttle služby, například dopravu mezi letištěm a hotely.

Jen elektrický pohon
Přední kola přes převodovku se stálým převodem pohání trakční elektromotor o výkonu 93 kW (126 k) a poskytující točivý moment 356 N.m v rozsahu otáček 1 - 2250/min. K jeho napájení slouží Li-Ion akumulátor s kapacitou 13,6 kWh zajišťující dojezd 56 km pro užitkový Transit Custom P-HEV a 53 km pro osobní Tourneo Custom P-HEV (podle NEDC). O prodloužení dojezdu až na vzdálenost kolem 500 km se stará zážehový tříválec 1,0 EcoBoost, který zde pouze pohání generátor pro dobíjení akumulátoru. Spalovací motor pracuje neustále v optimálním režimu, takže spotřeba benzinu se pohybuje v rozmezí 2,7 až 3,1 l/100 km.

Řidič má na výběr čtyři jízdní režimy:
- Auto EV je standardní s automatickým spouštěním spalovacího motoru pro udržování optimálně nabitého akumulátoru
- EV Now zajišťuje výhradně bezemisní jízdu bez spouštění spalovacího motoru
- EV Later slouží k udržování aktuálního stavu nabití akumulátoru
- EV Charge je určen pro maximální dobití akumulátoru před volbou režimu EV Now
Pro zvýšení intenzity rekuperace než při standardním provozu Drive lze zvolit režim L (Low), kdy vůz po uvolnění pedálu akcelerátoru výrazně zpomaluje, takže se rozsvěcují brzdová světla.

Bez omezení
Díky umístění nádrže na 54 l benzinu stejně jako akumulátoru s malými rozměry v podlaze vozu není nijak omezen nákladový prostor o objemu 6 m3 resp. prostor pro cestující. Užitečná hmotnost vozu je 1130 kg.

Oba vozy jsou ve verzích s krátkým rozvorem 2933 mm (L1)  a nízkou střechou (H1). Transit Custom P-HEV se nabízí se skříňovou karoserií s přepážkou a kabinou se dvěma či třemi sedadly nebo jako osmi- či devítimístné Kombi. Tourneo Custom P-HEV je k dispozici jako osmimístné s různým uspořádáním dvou řad sedadel pro dopravované cestující.

Pro dobíjení akumulátoru lze využít standardní kabel do zásuvky 220 V z níž se při jištění 10 A nabije za 5,5 hodiny. Pro rychlejší dobíjení lze využívat i wallboxy nebo dobíjecí stanice na střídavý proud.

Užitkový Transit Custom Van ve verzi Plug-in Hybrid přichází do prodeje se zvýhodněnou cenou 889 900 Kč bez DPH a Transit Custom Kombi Plug-in Hybrid přijde na 919 900 Kč. V případě osobního vozu Tourneo Custom Plug-in Hybrid s výbavou Titanium je cena 1 008 182 Kč (1 2019 900 Kč s DPH). Na akumulátor se poskytuje záruka na 8 let/160 000 km.